کتاب و ادبیات

تخصیص ارز و قطع برق دو مساله مهم چاپخانه‌داران/ آزادی ۱۱ زندانی مالی به بهانه روز ملی چاپ

تهران- ایرنا- در بازدید خبرنگاران از چاپخانه های فعال در روز ملی چاپ، اعلام شد که موضوع تخصیص ارز، ثبت سفارش و قطعی مکرر برق از موضوعات مهم برای ادامه فعالیت چاپخانه داران شده است. تا حد امکان کشتن

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، صنعت چاپ در ایران قدمتی طولانی دارد، سابقه ای که به 100 سال می رسد. در نتیجه تلاش اسدالله جامی مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 11 شهریور را به عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم نامگذاری کرد. به همین بهانه ستاد اصناف بازدید خبرنگاران از چاپخانه نقش الماس و مجتمع چاپ هودیس پارس را برای گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ در نظر گرفت.

این بازدید از چاپخانه نقش الماس در خیابان ظهیرالاسلام آغاز شد، چاپخانه ای که در آن عملیات های مختلفی انجام می شود و حتی سفارشات کوچکی از برخی چاپخانه ها پذیرفته می شود. این چاپخانه از سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1364 به صورت حرفه ای وارد عرصه چاپ شد.

قطع برق باعث خاموش شدن دستگاه چاپ می شود. هر بار روشن و خاموش کردن این دستگاه ها 8 ساعت طول می کشد

سعید حاجیلو مدیرعامل نقش الماس با تاکید بر اینکه هر بار خاموش و روشن کردن دستگاه های چاپ هزینه و اتلاف وقت زیادی دارد، گفت: به همین دلیل روزانه 3 شیفت در این مجموعه کار می کنند. این کار جزو مشاغل سخت محسوب می شود و هر 300 کارگر فعال دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی هستند و تلاش می شود تا حد امکان فشار فیزیکی کمتری به آنها وارد شود.

این چاپخانه با چالش های مختلفی مواجه است. به گفته حاجیلو، تا سال 1403 به دلیل مسائل مربوط به تخصیص ارز و مشکلات ثبت سفارش، به نحوی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند، اما در سال 1403 قطعی مکرر برق آسیب زیادی به عملکرد این چاپخانه وارد کرد. چون قطع برق باعث خاموش شدن دستگاه می شود هر بار خاموش و روشن شدن این دستگاه ها 8 ساعت زمان می برد و همین موضوع ضرر بزرگی به صاحب چاپخانه وارد می کند.

تخصیص ارز و قطع برق دو موضوع مهم چاپخانه داران/ آزادی 11 زندانی مالی به بهانه روز ملی چاپ

به گفته وی، اگرچه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند زمینه را برای ادامه فعالیت‌های چاپی فراهم کنند، اما همچنان مسائل مربوط به تخصیص ارز و ثبت نام محصول و همچنین قطعی برق، پیشرو در تولید است. به مرگ

این چاپخانه که مجموعه ای در قزوین نیز دارد که در این زمینه به فعالیت می پردازند، از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار فکری برای رفع مشکلات صنعت چاپ شد.

حاجیلو با اشاره به اینکه برق چاپخانه قزوین 40 ساعت در هفته قطع می شود، ادامه داد: برنامه خاصی برای قطع وجود ندارد و این روند باعث آسیب به دستگاه ها، کاهش تولید و تلفات می شود.

در این بازدید با نحوه کار دستگاه های چاپ و مراحل آن آشنا می شویم. به عنوان مثال برای چاپ هر صفحه رنگی به چهار زینک در رنگ های مشکی، زرد، قرمز و آبی نیاز است. سپس روی چند ورقه سلفون کشیده می شود تا در برابر آسیب مقاوم شود. این مجموعه کارهای بانکی را نیز چاپ می کرد، به گفته مدیر مجموعه، هر کارت بانکی از چند لایه تشکیل شده است که در میان آنها یک تراشه قرار می گیرد و سپس در یک مرحله این لایه ها یکسان می شوند. در نهایت هر کارت بانکی برای چاپخانه 2300 تومان قیمت دارد.

لزوم توجه فعالان عرصه چاپ به مسائل اجتماعی و فرهنگی

شکوه هوش او یکی از پیشکسوتان عرصه چاپ است که در این سفر توضیحاتی را برای خبرنگاران ارائه می کند.

عضو شورای سیاستگذاری چاپ با تاکید بر اینکه چاپ به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، گفت: نشر به سمت الکترونیکی شدن و چاپ به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود.

نشر الکترونیکی می شود و چاپ دیجیتال می شود

مدیر شرکت تولید جوهر چاپ دیجیتال دانش بنیان ادامه داد: پس از آخرین جلسه شورای سیاست گذاری چاپ با توجه به اینکه در دهه پایانی ماه صفر قرار داریم سعی کردیم به سمت منابع عام المنفعه برویم به همین دلیل به مناسبت 11 شهریور، شرایط آزادی 11 زندانی محکوم مالی را فراهم کردیم، تعدادی آزاد شدند و تعدادی نیز آزاد خواهند شد. این نشان می دهد که فعالان چاپ بخشی از جامعه هستند. همچنین منتظر ارتباط با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که از نزدیک با نظرات ایشان آشنا شدیم و ایشان نیز با مسائل چاپ آشنا خواهند شد.

مدیر سابق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی تصریح کرد: دنیا توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارد. حفاظت از طبیعت یکی از وظایف ماست، باید به آغوش طبیعت برویم و آنچه در طبیعت باقی مانده را جمع آوری کنیم تا نشان دهیم که به محیط زیست احترام می گذاریم. همچنین در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز در نظر داریم از بیماران کهریزک ویزیت کنیم. از سوی دیگر گردهمایی دانش آموختگان چاپ برگزار می شود. در همین راستا نشستی با مسئولان موسسه امیر کبیر که به تازگی کار خود را آغاز کرده است در نظر گرفته شده است.

صنعت چاپ به کتاب محدود نمی شود

تخصیص ارز و قطع برق دو موضوع مهم چاپخانه داران/ آزادی 11 زندانی مالی به بهانه روز ملی چاپ

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان از دیگر افرادی بود که با خبرنگاران گفت و گو کرد. وی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ به کتاب محدود نمی شود، تصریح کرد: سال هاست که تلاش می کنیم این موضوع را برای مسئولان تشریح کنیم. از آنجایی که جشنواره چاپ در سال 82 برگزار شد، دغدغه ما این بود که کاری کنیم که دولت به اهمیت صنعت چاپ پی ببرد.

غلامرضا شجاع وی با اشاره به عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های گذشته افزود: امیدواریم نگاه ایشان به چاپ نسبت به 3 سال گذشته تغییر کرده باشد. لازم به ذکر است 35 سازمان چاپ از صالحی حمایت کردند و امیدواریم شرایط بلاتکلیفی و عدم حمایت از صنعت چاپ تغییر کند.

اروپایی ها از همکاری با فعالانی که به جنگل آسیب می زنند دست می کشند

در ادامه این بازدید رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با تاکید بر اینکه روز ملی صنعت چاپ تنها یک روز در تقویم نیست، گفت: این روز فرصت تجلیل از تجار، تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان است. با نزدیک شدن به روز ملی صنعت چاپ، رویدادهایی در شهرهای مختلف و اختتامیه آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می شود. این وزارتخانه و معاونت فرهنگی در سال های اخیر توجه ویژه ای به صنعت چاپ داشته اند. به عنوان مثال از فارغ التحصیلان صنعت چاپ و صنایع مرتبط با چاپ تجلیل کرد و به جشنواره هایی در این زمینه جهت داد.

بابک عابدین وی با تاکید بر لزوم توجه به جنبه های زیست محیطی فعالیت در حوزه چاپ گفت: قانونی در اتحادیه اروپا تصویب شده و بر اساس آن همکاری های اقتصادی با واحدهای صنعتی که فعالیت می کنند قطع می شود. مربوط به جنگل زدایی یعنی هیچ سازمان، نهاد و فعالی با آنها همکاری نخواهد کرد. این اقدام جدا از اهمیت حمایت از بسته بندی های زیست تخریب پذیر است. این فرآیند مهمی است که باید در ایران به آن توجه کنیم.

قیمت داروهای تجویزی به صنعت چاپ دارو ضربه زده است

دومین چاپخانه ای که خبرنگاران از آن بازدید کردند در مجتمع چاپ هودیس پارس بود.

سازنده دارو برای کنترل کیفیت می خواهد قیمت تولید را کاهش دهد، بنابراین کیفیت چاپ برای او بی معنی می شود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به اینکه در دنیا چاپخانه هایی وجود دارند که فقط در زمینه بسته بندی دارو فعالیت می کنند، گفت: در مجتمع چاپ هودیس پارس 20 درصد صادرات اولیه و صادرات را داریم. 40 درصد صادرات ثانویه. در این مجموعه بر اساس استانداردهای بین المللی فعالیت می کنیم تا بتوانیم جایگاه بین المللی خود را حفظ کنیم.

هومان محمدی وی با تاکید بر تاثیر قیمت دارو بر کیفیت چاپ و بسته بندی دارو، تصریح کرد: قیمت داروی تجویزی به صنعت چاپ دارو ضربه زده است. سازنده دارو برای کنترل کیفیت می خواهد قیمت تولید را کاهش دهد، بنابراین کیفیت چاپ برای او بی معنی می شود. این فرآیند منجر به ضعیف شدن چاپ و بسته بندی دارو خواهد شد.

به گفته وی، صادرات چاپ اروپا در سال گذشته به اندازه صادرات نفت ایران بوده است، یعنی باید توجه داشت که چه بازار بزرگی در حال از دست دادن است.

به گفته فعالان این مجموعه دارای استانداردهای بین المللی است که حتی در بخشی از آن چاپ بریل برای نابینایان بر روی بسته ها درج شده بود. در توضیح گفته شد که این گروه حدود 60 درصد بازار ایران را در اختیار دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا