کتاب و ادبیات

ظرفیت نشر ایران به دیگر کشورها معرفی می‌شود/ برگزاری اولین فلوشیپ در بهمن ماه

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی درباره هدف از برگزاری همایش در تهران گفت: ساختمان اصلی این رویداد معرفی ظرفیت ها و قالب های نشر ایرانی است. به کشورهای دیگر و امکان ارائه آنها به گویش ها و زبان ها. به حوزه هایی برسیم که کتاب های ایرانی کمتر رفته است.

اسماعیل جانعلی پور در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه برگزاری فلوشیپ (برنامه ای با حمایت وزارت فرهنگ و یا نمایشگاه کتاب برای ناشران، نویسندگان، تصویرگران و … برای شرکت در آن رویداد با هزینه مسئولان برای تبادل مالکیت معنوی حقوق) می تواند ظرفیت نشر را افزایش دهد و تصویرگری ایران را در سطح خوبی به نمایش بگذارد، گفت: سال هاست که اکوسیستم جدیدی به نام فلوشیب به موازات نمایشگاه های بین المللی کتاب در کشورهای مختلف ایجاد شده است. در این رویداد محتوای کتاب ها مورد بحث قرار می گیرد و نوعی تبادل محتوا بین ناشران کشورهای مختلف انجام می شود.

فلوشیپ در برخی کشورها همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب و در برخی کشورها جدا از نمایشگاه کتاب برگزار می شود.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی با تاکید بر اینکه فلوشیپ رویدادی است که می تواند ظرفیت نشر و تصویرسازی ایران را به سایر کشورها معرفی کند، ادامه داد: ظرفیت نشر و تصویرسازی ایران در سطحی است. یک سطح خوب، در حال ورود است. ما عرصه های جدیدی هستیم و رویدادهای فرهنگی می توانند به ما کمک کنند. هدف اصلی این رویداد معرفی ظرفیت‌ها و قالب‌های نشر ایرانی به سایر کشورها و رساندن آن به زبان‌های رایج و مناطقی است که کتاب‌های ایرانی کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به فعالیت کشورهای همسایه در برگزاری فلوشیپ گفت: در برخی کشورها همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب فلوشیپ و در برخی کشورها جدا از نمایشگاه کتاب برگزار می شود. به عنوان مثال در نمایشگاه شارجه در امارات متحده عربی فلوشیپ به صورت همزمان و در استانبول ترکیه به صورت جداگانه برگزار می شود.

ظرفیت انتشارات ایران به سایر کشورها معرفی می شود/ برگزاری اولین بورسیه در بهمن ماه

اسماعیل جانعلی پور مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی

مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب و فلوشیپ همزمان

جان علیپور درباره چرایی برگزاری همزمان فلوشیپ و نمایشگاه بین المللی کتاب در برخی کشورها و غیرعملی بودن اجرای همزمان آن در ایران توضیح داد: در برخی کشورها نمایشگاه های کوچکتری نسبت به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود، بنابراین برگزاری فلوشیپ و کتاب منصفانه در عین حال برای آنها دشوار نیست. اما وقتی نمایشگاه کتابی به وسعت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود، برگزاری همزمان برنامه های جانبی سخت است.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی با تشریح مزایا و معایب برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب و هم اندیشی گفت: اگر همایش را زمانی برگزار کنیم که تمام توجه منطقه باشد. و فرهنگ دوستان جهان به نمایشگاه کتاب تهران کشیده می شود، می توانیم حضور ناشران را جلب کنیم. کشورهای دیگر از آن استفاده کنند. همچنین امکان سازماندهی فلوشیپ به صورت مستقل وجود دارد.

به گفته وی، موضوعات مربوط به زمان و نحوه برگزاری، میهمانان و سایر موضوعات با حضور نهادهای ادبی، مجموعه ناشران، نویسندگان و چهره های واقعی و همچنین اداره دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کسب موفقیت نسبی در تجربه برگزاری «رویداد انتشارات تهران»

جان علیپور با اشاره به اولین تجربه برگزاری «رویداد نشر تهران» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در این رویداد از مهمانانی که می توانستند به تهران بیایند و با فضای نشر و تصویرگری کودکان و نوجوانان در ایران آشنا شوند دعوت شد. و امکان صادرات محتوای کتاب و فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای دیگر از مسیر کتاب فراهم شد.

تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در «رویداد نشر تهران» توانستند کتاب هایی را انتخاب کرده و با خود ببرند.

به گفته مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی، بخشی از شرکت کنندگان در «رویداد نشر تهران» از جمله مهمانانی بودند که به نمایشگاه کتاب تهران دعوت شده بودند. ناشرانی که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند و بخشی از میهمانان به صورت ویژه برای این مراسم ویژه دعوت شده بودند.

وی درباره بازتاب «رویداد نشر تهران» توضیح داد: این رویداد به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در «رویداد نشر تهران» توانستند کتاب هایی را انتخاب کرده و با خود ببرند. با گذشت بیش از چهار ماه از این رویداد، همچنان برخی افراد به تبلیغ این رویداد و رویدادهای مشابه در فضای مجازی می پردازند. احساس کردیم با وجود اینکه اولین دوره بود و همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار شد، اما موفقیت نسبی حاصل شد. این موفقیت نسبی می تواند ما را برای برگزاری یک رویداد مستقل ترغیب کند.

زمان کمک هزینه تحصیلی در پایان بهمن ماه انتخاب شد

جانعلی پور با اشاره به اینکه اعضای شورای سیاست گذاری یاران با مصوبه قبلی وزیر فرهنگ و ارشاد فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: اعضای شورای سیاست گذاری یاران به این نتیجه رسیدند که این رویداد قابل برگزاری است و برگزار می شود. در سال 1403، اما زمان و مکان دقیق برگزاری این رویداد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

شورای سیاست گذاری یاران به این نتیجه رسید که این رویداد می تواند در سال 1403 برگزار شود

مدیرکل دفتر مجمع درباره زمان برگزاری فلوشیپ تهران گفت: اولین فرض برگزاری این رویداد در آذرماه بود اما زمان کمی تا آذرماه باقی مانده و برخی از مسئولان بر این عقیده بودند که امکان برگزاری آن وجود ندارد. در ماه دسامبر در حال حاضر در جمع بندی اولیه حدود اواخر بهمن و اوایل اسفند تایید شده است.

وی افزود: برای این رویداد تقریبا 160 روز فرصت داریم. این تاریخ با نمایشگاه کتاب تهران فاصله منطقی دارد، همچنین قبل از ماه مبارک رمضان است و بعد از ایام الله دهه فجر خواهد بود.

ما باید محتوای وارد شده به کشور را اصلاح کنیم

جان علیپور درباره آثاری که به صورت غیررسمی ترجمه می شوند، توضیح داد: کتاب هایی که ترجمه می شوند نیاز به توجه جدی، بررسی دقیق و ساماندهی دارند، در کشور کتاب هایی هستند که غیررسمی ترجمه می شوند و محتوای نامناسبی دارند، باید به آنها دقت شود و اصلاح شود. محتوای وارد شده به کشور

در کشور کتاب هایی غیررسمی ترجمه می شود که محتوای نامناسبی دارند، باید دقت شود.

مدیرکل دفتر همایش ها با اشاره به اینکه تمرکز این فلوشیپ بر روی آثار کودکان و نوجوانان است، افزود: لازم به ذکر است که این کمک هزینه (طرح کمک هزینه برای حمایت از ترجمه و نشر کتاب های ایرانی راه اندازی شده است. در بازارهای جهانی) به سمت تخصصی شدن کودک و نوجوان نمی رود و از داستان و رمان بزرگسالان حمایت می کند. در کمک هزینه، توجه به حوزه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نسبت 50 درصد است.

وی با تاکید بر قوت تصویرگری در ایران، به تقویت آن اشاره کرد و افزود: حوزه کودک و نوجوان برای فعالان دیگر کشورها جذاب است و ترجمه آن سریعتر انجام می شود و کتاب زودتر به دست مخاطب می رسد و آنها مشکلات پشتیبانی را زودتر دریافت کنید. همچنین کشوری را سراغ ندارم که جدا از نمایشگاه کتاب، رویداد بین المللی در حوزه کودک و نوجوان برگزار کند.

لزوم استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی

جان علیپور درباره بودجه مورد نیاز برای تخصیص کمک های بلاعوض و برگزاری بورسیه ها توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در شورای سیاست گذاری مطرح شد این بود که اگر بانک ها را بخش خصوصی بدانیم ناشران و بخش خصوصی باید مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند. تجربه نمایشگاه کتاب تهران به ما نشان داد که مشکلی برای جذب و جذب اسپانسر برای برگزاری این نوع رویدادها نداریم.

مدیر کل دفتر مجامع با تاکید بر اینکه برای هیچ سالی بیش از بودجه هیچ حمایتی از کمک بلاعوض صورت نگرفته است، ادامه داد: برگزاری فلوشیپ هزینه قابل توجهی نسبت به هزینه حمایتی نخواهد داشت، اکثریت بودجه صرف خواهد شد. در زمینه کمک های بلاعوض هزینه شده است. در این صورت به همان میزانی که از منابع مختلف از جمله حامیان مالی و انجمن ناشران کودک و سایر بخش ها می توان تهیه کرد انجام می شود.

به گفته او یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این رویداد بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی تاکید کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا