دنیای مد

میراث به جا مانده از Karl Lagerfeld

کارل لاگرفلد یکی از برترین طراحان قرن بیستم میلادی بود. طراحی‌های فوق‌العاده و توانمندی او در مدیریت برندهای فشن، نام لاگرفلد را در دنیای مد ماندگار کرد. او علاوه بر استعدادش در طراحی لباس، به دلیل استایل شخصی، نگرش خاص، نظرات صریح و سبک زندگی خود نیز شهرت داشت و الهام‌بخش نسل جدید طراحان و هنرمندان بود.

او تا پایان عمر خود در سال 2019، به صنعت فشن خدمت کرد و در بیش از شش دهه فعالیت حرفه‌ای خود، در موفقیت و بازیابی اعتبار برندهای مشهوری چون کلوئی، فندی و در راس آن‌ها شنل نقش به‌سزایی داشت.

به دلیل جایگاه و اهمیت این اسطوره در دنیای فشن، این مطلب از مجله‌ی کمد سارک به بررسی میراث کارل لاگرفلد اختصاص داده شده است تا با زندگی حرفه‌ای و تأثیر او در صنعت مد بیشتر آشنا شویم.

زندگی حرفه‌ای کارل لاگرفلد

لاگرفلد در سال 1933 در هامبورگ آلمان در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. او از سنین نوجوانی وارد عرصه‌ی فشن شد و به دلیل استعداد و بینش منحصربه‌فرد خود در زمان کوتاهی به شهرت رسید و توجه دنیای مد را به طور گسترده به خود جلب کرد.
او در سال 1954 در بخش طراحی کت یک مسابقه‌ی مد برنده شد و کار حرفه‌ای خود را به عنوان دستیار پیر بالما آغاز کرد. لاگرفلد پس از 3 سال همکاری با برند بالما، در سال 1957 در سمت مدیر هنری به برند ژان پَتو پیوست و در طراحی 10 کالکشن اوت کوتور این برند مشارکت داشت.
او هم‌چنین از سال 1964 در برند کلوئی مشغول به کار شد و در سال 1965 همکاری بلندمدت خود را با خانه‌ی مد فندی آغاز کرد. لاگرفلد حدود 54 سال با برند فندی همکاری و در این مدت بیش از 100 کالکشن برای این برند طراحی کرد. او هم‌چنین نقش مهمی در ایجاد هویت مدرن این برند ایتالیایی داشت و نشان داد که می‌توان در عین حفظ اصالت، با استفاده از مواد و روش‌های جدید، به شکلی جسورانه نوآوری کرد.
اما بیشتر شهرت لاگرفلد مربوط به فعالیت او در برند شنل است. او در سال 1983 ، سکان هدایت شنل را به دست گرفت و به عنوان مدیر ارشد هنری این برند شروع به کار کرد. با وجود نظرات مخالف مخاطبان و منتقدان، لاگرفلد توانست میراث کوکو شنل را بازتعریف کند و این برند را بار دیگر به اوج برساند.
او هم‌چنین در سال 1984 برند شخصی خود را تأسیس کرد و در سال 2004 طی همکاری با برند اچ اند ام یک کالکشن مشترک ارائه داد که حرکتی نوآورانه محسوب می‌شد.

تاثیر کارل لاگرفلد بر دنیای فشن

کارل لاگرفلد یکی از نمادین‌ترین چهره‌های صنعت مد بود و اثری ماندگار در دنیای مد بر جای گذاشت. او به دلیل دیدگاه منحصربه‌فرد، خلاقیت و توانایی‌اش در نوآوری و البته تعهدش به تعالی و کمال شهرت داشت و در طول زندگی حرفه‌ای خود، با خلق آثاری کلاسیک و در عین حال مدرن صنعت فشن را تحت تأثیر قرار داد.
جایگاه او در دنیای مد به حدی بالا بود که مراسم مت گالا 2023 برای ادای احترام به او، با موضوع “کارل لاگرفلد: خطی از زیبایی” برگزار شد. هم‌چنین در سال 2024 پخش سریالی با نام ” تبدیل شدن به کارل لاگرفلد” شروع شد که بازه‌ای از زندگی شخصی و حرفه‌ای او را به تصویر می‌کشد.
در ادامه برخی از مهم‌ترین تأثیرات او بر دنیای مد را مرور می‌کنیم:

ارتقاء استانداردهای دنیای مد

لاگرفلد در طول فعالیت خود در صنعت فشن، با خلق آثاری زیبا و منحصربه‌فرد استانداردهای طراحی در دنیای مد را ارتقاء بخشید. او برترین طراحی‌ها و کالکشن‌های خود را در برندهای کلوئی، فندی و البته شنل ارائه کرد.

کارل لاگرفلد در کنار خواهران فندی
کارل لاگرفلد در کنار خواهران فندی

نجات برند شنل

در ربع اول قرن بیستم، کوکو شنل با تعریف مجدد مد زنان و خلق آثاری که آزادی و راحتی را فراهم می‌کردند؛ برند خود را به شهرت جهانی رساند. اگرچه این برند برای سال‌ها به عنوان برندی موفق و محبوب شناخته می‌شد، اما پس از مرگ کوکو شنل در سراشیبی قرار گرفت و در دهه‌ی 1980 در آستانه‌ی فروپاشی بود.

زمانی که لاگرفلد در سال 1983 به این برند پیوست اهالی صنعت فشن باور داشتند که احیاء این برند غیر ممکن است. اما لاگرفلد با بازآفرینی بخش‌هایی از میراث کوکو شنل مانند کت‌های توئید و گردنبند مروارید و ترکیب آن‌ها با طرح‌های مدرن و نوآورانه‌ی خود، بار دیگر شنل را به یکی از نمادین‌ترین و تأثیرگذارترین خانه‌های مد در جهان تبدیل کرد.

به لطف لاگرفلد تنها در عرض دو سال، برند شنل دوباره بازخوردهای مثبتی دریافت کرد و در سال 1985، نیویورک تایمز نوشت: “او موفق شد شنل را به عصر مدرن بیاورد.”

کارل لاگرفلد در استودیو برند شنلکارل لاگرفلد در استودیو برند شنل
کارل لاگرفلد در استودیو برند شنل

معرفی و همکاری با مدل‌ها

لاگرفلد همواره ارتباط نزدیکی با مدل‌ها داشت و بسیاری از سوپرمدل‌های دنیا از جمله لیندا اوانجلیستا، کلودیا شیفر، کیمورا لی سیمونز، ونسا پارادی، کندال جنر، کارا دلوین، لیلی رز دپ و… اعتبار و موفقیت خود را مدیون او هستند. او از طریق همکاری با بسیاری از مدل‌های نوظهور آن‌ها را به دنیای مد معرفی کرد و در مسیر رسیدن به شهرت و موفقیت به آن‌ها یاری رساند.

کارل لاگرفلد به همراه کارا دلوین در فشن‌شو پاییز و زمستان 2014 برند شنلکارل لاگرفلد به همراه کارا دلوین در فشن‌شو پاییز و زمستان 2014 برند شنل
کارل لاگرفلد به همراه کارا دلوین در فشن‌شو پاییز و زمستان 2014 برند شنل

تغییر و نوآوری در فشن شو‌ها

از دیگر تأثیرات لاگرفلد در دنیای فشن، خلاقیت و نوآوری او در برگزاری فشن‌شو‌ها بود که در نهایت موجب ارتقاء سطح فشن‌شوها در آینده شد. لاگرفلد فشن‌شوها را به چیزی بیش از صرفا نمایش لباس‌ها تبدیل کرد. او با انتخاب لوکیشن‌های خاص و خلق دکورهای جالب و غول پیکر برای شوها لحظاتی به یاد ماندنی در صنعت فشن رقم زد و بارها ثابت کرد که از زمان خود جلوتر است.

کارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2015 برند شنلکارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2015 برند شنل
کارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2015 برند شنل

حمایت از تکنولوژی و نوآوری

لاگرفلد همواره به دنبال نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بود. او با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال به صنعت فشن نشان داد که چگونه می‌توان با تغییرات زمان همگام شد و از تکنولوژی در جهت ترقی و جذب مشتری‌های جدید به ویژه نسل جوان استفاده کرد.

کارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2014 برند شنلکارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2014 برند شنل
کارل لاگرفلد در فشن‌شو بهار و تابستان 2014 برند شنل

ایجاد بستر همکاری میان برندها

لاگرفلد اولین طراح لباس اوت‌کوتوری بود که با یک برند های‌استریت همکاری کرد. کالکشن کپسولی مشترک لاگرفلد با برند اچ اند ام در ابتدا دنیای مد را شوکه کرد؛ اما پس از استقبال بی‌نظیر مخاطبان از این مجموعه، موجب ایجاد رویکرد جدیدی در صنعت فشن شد. شاید امروزه چنین همکاری‌هایی عادی به نظر برسند؛ اما در سال 2004 این حرکت از لاگرفلد غیر منتظره و نوآورانه محسوب می‌شد. در واقع او مسیر را برای چنین همکاری‌هایی هموار کرد و در سال‌های بعد صنعت فشن شاهد نمونه‌های بیشتری از این نوع شراکت‌ها و تقلید سایر برندهای لوکس از این حرکت شد.

کالکشن مشترک کارل لاگرفلد و برند اچ اند امکالکشن مشترک کارل لاگرفلد و برند اچ اند ام
کالکشن مشترک کارل لاگرفلد و برند اچ اند ام

یادگارهای کارل لاگرفلد

اگرچه هرگز یک سیلوئت خاص مانند آن‌چه دیور و ایو سن لوران از خود به جای گذاشتند؛ با نام لاگرفلد ماندگار نشد اما او میراث دیگری در صنعت فشن به جا گذاشت.

در واقع یادگارهای او فراتر از فشن‌شوهای به‌یادماندنی و طراحی‌های خارق‌العاده‌ای است که در طول سال‌ها بر تن مشهورترین سلبریتی‌ها و در فرش قرمزهای گوناگون پوشیده شده‌اند.

اگرچه هرگز یک سیلوئت خاص مانند آن‌چه دیور و ایو سن لوران از خود به جای گذاشتند؛ با نام لاگرفلد ماندگار نشد اما او میراث دیگری در صنعت فشن به جا گذاشت.

در واقع یادگارهای او فراتر از فشن‌شوهای به‌یادماندنی و طراحی‌های خارق‌العاده‌ای است که در طول سال‌ها بر تن مشهورترین سلبریتی‌ها و در فرش قرمزهای گوناگون پوشیده شده‌اند.

 در ادامه مهم‌ترین میراث به جای مانده از کارل لاگرفلد را مرور می‌کنیم:

لوگو برند شنل

لوگوی برند شنل که به شکل دو حرف C درهم‌تنیده است؛ توسط لاگرفلد طراحی شد. او پس از آغاز فعالیت خود در برند شنل، این لوگو را در جهت مدرنیزه کردن برند طراحی کرد. این لوگو که هم‌چنان لوگوی اصلی برند شنل است از آثار ماندگار لاگرفلد شمرده می‌شود.

لوگو برند شنل بر روی کیفی از این برندلوگو برند شنل بر روی کیفی از این برند
لوگو برند شنل بر روی کیفی از این برند

استایل شخصی کارل لاگرفلد

می‌توان گفت اولین چیزی که با شنیدن نام لاگرفلد در ذهن‌ها تداعی می‌شود؛ استایل شخصی خود اوست. عینک آفتابی، موهای سفید دم اسبی، کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و دستکش‌های مشکی اجزاء اصلی و همیشگی استایل او بودند که او را تبدیل به یک فشن آیکون کردند.

استایل شخصی کارل لاگرفلداستایل شخصی کارل لاگرفلد
استایل شخصی کارل لاگرفلد

برند کارل لاگرفلد

دیگر میراث به جا مانده از این اسطوره، برندی به نام خود اوست. اگرچه او در مصاحبه‌ای با مجله‌ی ووگ اظهار کرده بود که تأسیس یک برند شخصی بزرگ‌ترین رویای او نبوده است، اما برند او همواره میراث ارزشمند این اسطوره به شمار می‌رود.

برند کارل لاگرفلدبرند کارل لاگرفلد
برند کارل لاگرفلد

کلام پایانی

کارل لاگرفلد با خلق آثار نوآورانه، مدیریت و احیاء برندهای معتبر و استایل شخصی خود نه تنها اثری بی‌بدیل در دنیای مد بر جای گذاشت بلکه به یکی از اسطوره‌های فشن تبدیل شد.

او به‌عنوان فردی که فرهنگ، هنر و مد را به هم پیوند داد، برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. میراث او همواره ماندگار و الهام‌بخش است و یادگار مردی‌ست که تلاش، خلاقیت، نبوغ، و بینشش صنعت فشن را بازتعریف کرد. 

“کارل روح زنده‌ی فشن بود.”

آنا وینتور

منابع:

www.harpersbazaar.com- www.wmagazine.com-www.vogue.co.uk- wwd.com- www.nytimes.com- www.vogue.co.uk- edition.cnn.com- www.themintcompany.com-vogue.ph- myhyde.com-www.marca.com-time.com-baremagazine.org

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا