کتاب و ادبیات

شکارسری: به سرعت ستون‌های شعر مدرن را از دست می‌دهیم

تهران- ایرنا- شاعری در مراسم تشییع پیکر علیرضا طبایی با اشاره به شاعرانی که در سال های اخیر درگذشتند، گفت: در این سال ها رضا براهنی، احمدرضا احمدی، شمس آقاجانی و محمدعلی بهمنی را کم کم از دست دادیم. با سرعت ستون های شعر.” ما مدرن را از دست می دهیم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم تشییع علیرضا طبایی شاعر پیشکسوت کشور چهارشنبه 31 شهریور در خانه هنرمندان برگزار شد. در این رویداد نیکنام حسینی پور مشاور صندوق هنر، محمدجواد حق شناس روزنامه نگار، حمیدرضا شکارسری شاعر و معلم سهیل محمودی شاعر و نویسنده مسعود امینی شاعر و ترانه سرا اسدالله امرایی مترجم، هادی حسینی نژاد شاعر و منتقد ادبی، رضوان ابوترابی با اشتیاق به پایان می رسد، شاعر، منتقد، نویسنده، بهروز یاسمی شاعر، رضا رفیع شاعر و منتقد ادبی، رحمت الله شکری شاعر، عباس سجادی شاعر و محقق اکبر کتابدار همکاران سابق طبایی در مجله جوانان و برخی از اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.

طبق شهادت اشعار طبایی که از سال 1347 سروده است، در اذهان باقی مانده است.

حمیدرضا شکارسری وی با اشاره به شاعرانی که در سال 1403 درگذشتند، گفت: در این سال ها رضا براهنی، احمدرضا احمدی، شمس آقاجانی و محمدعلی بهمنی ما از دست داده ایم نه کم کم ستون های شعر مدرن را به سرعت از دست می دهیم. به گواه کتاب هایی که از 60 سال پیش تا کنون منتشر کرده است، مانند کتاب «شاید گناه عینک من» و کتاب «انگور کهنه و خوشه های صبحگاهی» در سال 1401، او فردی مستمر، پیگیر، به روز است. شاعر

این شاعر در ادامه با بیان اینکه اشعار طبایی که از سال 1347 سروده است در ذهن مردم مانده است، ادامه داد: طبایی ترانه سرایی احساسی و چیره دستی است. طبایی به شهادت شاعران یکی دو نسل قبل از من و همچنین مسئولیت صفحات مجله رودکی روزنامه نگاری حرفه ای است.

وی افزود: ما طبایی را از دست دادیم و همه این نوشته ها را باید در زمان گذشته خواند. در دهه 60، در جلسات شعر در دفتر وکالت نعمت احمدی احمدی شرکت می کرد گفت به خاطر حضورش جلسه جدی داریم.

شکارسری: ما به سرعت در حال از دست دادن ارکان شعر مدرن هستیم

حمیدرضا شکارسری، شاعر و شاعر

پذیرش بیگانگی افراد بافرهنگ ظالمانه است

سهیل محمودی وی سخنران این مراسم بود، وی به بیگانگی گریبانگیر افرادی که درک عمیقی از زندگی دارند اشاره کرد و گفت: زندگی در غربت آفت افرادی است که درک عمیقی از زندگی و جامعه دارند. یاد روزی می افتم که طبایی همراهی می کرد عباس سجادی به خانه هنرمند آمده بود و سید محمود دعایی او ما را همراهی کرد و جشن طبایی را در تالار شهناز برگزار کردیم. ما ناخودآگاه تبعید اهالی هنر و فرهنگ را پذیرفته ایم و این ظلم است.

ظالمانه است که دنیا در دست افرادی است که درک عمیقی از زندگی ندارند

به گفته این شاعر، ظالمانه است که دنیا در دست افرادی باشد که درک عمیقی از زندگی ندارند، نه برای اینکه مسئولان به او صدقه بدهند، بلکه مردم قدر او را بدانند و آثارشان به نمایش گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه طبایی یک عمر انسان را در عرصه ادبیات پرورش داده است، افزود: عده ای خودشان یک تشکل هستند. طبایی صفحه شعر مجله جوانان را ویژه کرد. حسین منزوی، عمران صلاحی، حسین آهی، محمدعلی بهمنی و تعداد قابل توجهی از شاعران از آن مجله آمده بودند.

شکارسری: ما به سرعت در حال از دست دادن ارکان شعر مدرن هستیم

سهیل محمودی شاعر و نویسنده

علیرضا طبایی پایتخت فرهنگی کشور بود

احمد طبایی وی با خواندن یکی از اشعار پدرش گفت: پدر در زمینه های مختلف فعالیت می کرد و در همه زمینه ها تاثیرگذار بود و سال ها در شعر، ترانه سرایی، روزنامه نگاری ادبی و همچنین در زمینه آموزش ادبی فعالیت کرد. آثار ارزشمندی در زمینه تحقیق و نقد ادبی از خود به جای گذاشتند.

پدر در زمینه های مختلف کار کرده و در همه زمینه ها تاثیرگذار بوده است

فرزند این شاعر پیشکسوت با اشاره به اینکه در این سال ها فرصت شاگردی پدرش را داشته است، ادامه داد: در این سال ها خیلی ها افتخار شاگردی او را داشتند و او سرمایه فرهنگی کشور بود، من بودم. شاگرد او جدا از رابطه خانوادگی من. در مقایسه با سایر دانش آموزان، من از همه خوشحال بودم زیرا زمان بیشتری برای صحبت با او داشتم.

او پیام را پایان داد اکبر اکسیر شاعر، گرافیست، طنزپرداز و مدرس زبان و ادبیات فارسی از آستارا خواند.

شکارسری: ما به سرعت در حال از دست دادن ارکان شعر مدرن هستیم

احمد طبایی فرزند شاعر قدیمی

علیرضا طبایی وی در 23 آذر 1323 در شهر شیراز به دنیا آمد و در 19 شهریور در سن 80 سالگی در خانه خود درگذشت و اولین مجموعه شعر او با عنوان “غنچه های پاییزی” در تیرماه 1344 منتشر شد و در سال 1348 به ترانه سرایی روی آورد و در سال 1348 به ترانه سرایی روی آورد. در چند سالی موفق به ساخت ترانه هایی چون «طلسم آرزوها»، «کوچه میعاد»، «عشق تو نمی میرد»، «تنها با گل»، «شهر فرنگ چشمت»، «مرد سرگردان» «یاد آن شب ها»، «دختر دریاها»، «آسمان آسمان»، «نگاهم با نگاه تو قصه دارد» و… طبایی همچنین مدیریت صفحات شعر مجله جوانان موج را به مدت 14 بر عهده داشت. سال

از این شاعر مجموعه شعرهای زیر منتشر شده است: «غنچه های پاییزی» سال 1344، انتشارات پیروز، «از انتهای شب» در سال 1350، انتشارات بامد، «خورشیدهای روی دیوار» در سال 1360، انتشارات توس، «شاید». گناه از عینک من، «باش» در سال 1385، انتشارات آینه جنوب (این مجموعه از سوی جایزه شعر خبرنگاران به عنوان کتاب سال انتخاب شد)، «مادر ایران» در سال 1391، انتشارات شادان و «رعد اما ناگهانی تر» در سال 1392. ، انتشارات آوای کلار، تاک کهنه و «خوشه های صبح» در سال 1401، انتشارات آرادمان و «عشق تو نامی میرد» (مجموعه ترانه ها) در سال 1401، انتشارات آرادمان.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا