دنیای مد

گزارش رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» به میزبانی مجله‌ کمد سارک

به مناسبت روز ملی سینما رویداد تجربه‌محوری با عنوان «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» با حمایت برند سارک و میزبانی مجله‌ی تخصصی کمد سارک و همراهی‌ خانه سینما، نشر چشمه و انتشارات گیلگمش در تاریخ ۱۹ شهریور۱۴۰۳ برگزار شد.
در این رویداد با بررسی و معرفی کتاب “حرفه سینماگر۳: طراح لباس” از انتشارات گیلگمش به نقش و وظایف طراح لباس در سینما و تئاتر پرداخته شد.

معرفی کتاب حرفه “سینماگر ۳ : طراح لباس”

کتاب‌های حرفه سینماگر مجموعه‌ای سه جلدی از انتشارات گیلگمش هستند که در واقع به شکل یک مجموعه‌ی آموزشی و مصاحبه‌محور نوشته شده‌اند. در جلد سوم این کتاب به نویسندگی دبورا نادولمن‌ لاندیس و ترجمه‌ی فرزام امین‌صالحی، به موضوع بهترین طراحان لباس سینما در دنیا و نقش وظایف یک طراح لباس در سینما پرداخته شده است. “حرفه سینماگر۳: طراح لباس” یک کتاب مصاحبه‌محور است که در آن با ۱۴ طراح لباس از سراسر دنیا گفت‌و‌گو شده و در روند کتاب، ما درباره‌ی تجربه‌ها و نکات مورد بحث درباره‌ی این حرفه می‌خوانیم.

معرفی کتاب حرفه "سینماگر ۳ : طراح لباس"معرفی کتاب حرفه "سینماگر ۳ : طراح لباس"

صحبت‌های پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ کمد سارک

در ابتدای این نشست پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ی کمد سارک، درباره‌ی نحوه‌ی پیدایش مجله و اهداف اصلی آن صحبت کرد. پرستو نباتی عنوان کرد که یکی از اهداف مهم رسانه‌ی تخصصی کمد سارک اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و معتبر در فشن و سایر هنرهای مرتبط با آن است. وی در ادامه‌ به این موضوع اشاره کرد که از سال‌های گذشته در سایت مجله، دسته‌بندی مشخصی برای مقاله‌های مرتبط با فشن و سینما ایجاد شده و نویسندگان این مطالب به طور دقیق و اختصاصی به بررسی طراحی لباس فیلم‌های سینمایی برجسته و تئاتر‌ها می‌پردازند. او اشاره کرد که در حال حاضر، بخشی از محتوای هفتگی با عنوان “پنجشنبه‌های فیلمی با کمد” در صفحه‌ی اینستاگرام کمد سارک منتشر می‌شود که نویسنده به طور مختصر به بررسی نکات مهم و جالب پوشاک و اکسسوری‌ها در فیلم‌های ایرانی و خارجی می‌پردازد.

صحبت‌های پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ کمد سارک در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما»صحبت‌های پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ کمد سارک در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما»
در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» - صحبت‌های پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ کمد سارک در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» - صحبت‌های پرستو نباتی، سردبیر مجله‌ کمد سارک

معرفی مهمان نشست: پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون

مهمان این رویداد پگاه تَرکی از طراحان لباس سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او در کارنامه‌ی خود طراحی لباس برای آثاری هم‌چون سووشون(نرگس آبیار)، بامداد خمار(نرگس آبیار)، مگه تموم عمر چندتا بهاره؟(سروش صحت)، تئاتر نکبت(پویا سعیدی)، تئاتر تراس(مسعود کرامتی)، تئاتر کریمولوژی (رضا بهرامی) و… را بر عهده داشته‌ است.

بعد از معرفی و بررسی کتاب، پگاه تَرکی به حاضرین و علاقه‌مندان به طراحی لباس سینما، خواندن این کتاب را پیشنهاد کرد. از نظر او  این کتاب می‌تواند شروع خوبی برای افراد علاقه‌مند و کنجکاو به طراحی لباس سینما باشد. در ادامه‌ی پیشنهادش برای خواندن این کتاب، او تأکید کرد: “در این کتاب به طور واضح توضیح داده شده است که قرار نیست شما از همان ابتدا تبدیل به یک طراح حرفه‌ای و کاربلد شوید. در گام اول باید تجربه کنید، یعنی کارآموز باشید، سپس به دستیار تبدیل شوید تا کم کم آدم‌ها بتوانند شما و مهارت‌هایتان را ببینند.”

معرفی مهمان نشست: پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیونمعرفی مهمان نشست: پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون

در ادامه‌ی صحبت‌ها، پگاه تَرکی  با انتقال تجربه‌ی سال‌های کاری‌اش، نکته‌های مهم و قابل تأملی را برای حاضرین بازگو کرد. در ادامه به بخشی از این صحبت‌ها و نکته‌ها  پرداخته‌ایم.

● به عنوان یک طراح لباس به دیدن انواع گالری‌های هنری و آثار نقاشی متنوع بروید. در این میان توجهتان را به آثار کلاسیک معطوف کنید. هنگام تردد در مکان‌های عمومی شهر و جامعه به مردم دقت کنید، شخصیت‌ها از دل شهر و همین مردم ظهور پیدا می‌کنند. عکاسی کنید و یک آرشیو شخصی برای خودتان جمع‌آوری کنید. هم‌چنین از جستجو در برنامه‌ای مانند پینترست (Pinterest) غافل نشوید. این مشاهده کردن آثار متنوع و رفتن به گالری‌های مختلف و عکاسی کردن از آثار، به شما در تربیت حافظه‌ی تصویری‌تان و گسترش ایده‌های ذهنی‌تان کمک بسیاری می‌کند.

در قسمتی از صحبت‌ها، پگاه ترکی به اهمیت موضوع جمع‌آوری عکس اشاره کرد و گفت: “من به دلیل علاقه‌ام، مطالعه‌ی تاریخی زیادی داشتم و زمانی که می‌خواستم کار طراحی لباس سووشون را انجام دهم به خاطر این علاقه، چیزی بیش از ۳۰۰۰ عکس تاریخی داشتم و همان‌ها را به خانوم آبیار نشان دادم.”

● سواد را تنها در خواندن کتاب نبینید و همواره به عنوان یک طراح لباس بر مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. با تمرین در مهارت‌های ارتباطی بهتر می‌توانید مهارت‌های عملی و تئوری خود را به دیگران نمایش دهید.

● خودتان را در قید و بند طراحی جزئیات مانکن‌ها مانند چهره و دست قرار ندهید. در طراحی لباس سینما، لباس و کاستوم بیشترین چیزی است که اهمیت دارد پس بهتر است بیشتر فکر، خلاقیت و انرژی خود را بر لباس بگذارید. می‌توانید از مانکن‌های آماده برای فرم بدن و جزییات صورت استفاده کنید.

● در طراحی لباس سینما و تئاتر، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کلید طلایی کار شماست. باید متن‌های فیلم‌نامه را به طور کامل و دقیق بخوانید. حتی اگر نیاز است باید برای طراحی مناسب پوشش شخصیت‌ها، تحقیقات جداگانه و میدانی انجام دهید تا در نهایت بتوانید مناسب‌ترین لباس و اکسسوری را برای شخصیت‌ها انتخاب و طراحی کنید.

● بعد از خواندن فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه، ساخت یک پورتفولیو برای طراحی لباس شخصیت‌ها یکی دیگر از اقدامات مهم یک طراح لباس در سینما و تئاتر است. در این پورتفولیو انتخاب پالت رنگی مناسب، جنس پارچه، اکسسوری‌ها و … بسیار اهمیت دارد و به شما در طراحی، کمک بزرگی می‌کند.

● توقع نداشته باشید که کارگردان با توضیحات شفاهی شما متوجه ایده‌ای که در ذهنتان است بشود. بعد از این‌که درباره‌ی شخصیت‌ها اطلاعات کافی را به دست آورید و با کارگردان صحبت کردید، ایده‌های خود را روی کاغذ پیاده کنید و بر مبنای اسکیس‌های اولیه‌تان طرح‌ها را به کارگردان نشان داده و هرکدام را توضیح دهید.

●وقتی وارد این حرفه شدید تعامل خوبی با سایر اعضای تیم داشته باشید. پذیرای نظرهای سایر گروه‌ها مانند گریم، طراحی صحنه، فیلمبرداری و… باشید و با آن‌ها مشارکت و هم‌فکری داشته باشید. گاهی طراحی لباس اشتباه شما برای یک شخصیت می‌تواند باعث بدنام شدن بازیگر نیز بشود. همواره سعی کنید مهارت کار گروهی را یاد بگیرید و تمرین کنید.

● شما با طراحی لباس برای شخصیت‌ها به خلق آن‌ها کمک بزرگی می‌کنید.
در تأیید این صحبت ترکی ادامه داد: “در فشن ما با دنیای تجارت مواجه هستیم، ولی در خصوص طراحی سینما با خلق یک شخصیت رو‌به‌رو می‌شویم. در سینما شما با فیلم‌نامه و کارگردان سروکار دارید، پس دیگر نمی‌توانید بگویید برای دل خودمان طراحی می‌کنیم. باید طراحی لباس هر شخصیت را متناسب با آن و شرایط فیلم‌نامه انجام دهید.”

● در یادگیری طراحی لباس سینما سمج باشید.
پگاه تَرکی اشاره کرد که بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یا آموختن مهارت‌های مورد نیاز این حرفه، ممکن است به علت سن و تجربه‌ی کم، در ابتدای کار ناشناس باشید و نادیده گرفته شوید؛ اما کفش آهنی بپوشید و خودتان دنیای طراحی لباس را کشف کنید. تنها به طراحی‌های دستی بسنده نکنید و از تکنولوژی و نرم‌افزار‌های طراحی هم استفاده کنید. برای وارد شدن به این مسیر بسیار تلاش کنید و ناامید و دلسرد نشوید.

پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون - مجله کمد پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون - مجله کمد
 پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» پگاه تَرکی طراح لباس سینما، تئاتر و تلویزیون در رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما»

در پایان این نشست فرصتی برای حاضرین جهت پرسش و پاسخ و طرح دغدغه‌هایشان در حوزه طراحی لباس سینما فراهم شد. در نتیجه شرکت‌کنندگان توانستند علاوه بر تهیه‌ی کتاب از راهنمایی‌های مهمان این رویداد بهره ببرند.

رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» با حضور کمد سارک رویداد «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» با حضور کمد سارک

کمد سارک به عنوان یک رسانه‌ی تخصصی مد همیشه در تلاش است تا رویدادهای حضوری و وبینارهای آنلاین خود را با توجه به نیاز مخاطبان و علاقه‌مندان به دنیای فشن برنامه‌ریزی و طراحی کند تا بتوانند از تجربه‌ها و نکته‌هایی که مهمانان بیان می‌کنند استفاده‌ی لازم را ببرند.
در آینده منتظر سایر رویدادها و وبینارهای کمد سارک باشید.

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا