کتاب و ادبیات

افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد/ حضور ایران با ۱۵۰۰ عنوان کتاب

تهران- ایرنا- بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد با حضور جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد از روز پنجشنبه 22 شهریور 1403 با حضور وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث، وزیر ورزش و جوانان آغاز به کار کرد. وزیر آموزش و پرورش، فرماندار بغداد، معاون وزیر بازرگانی و جمع بزرگی از روشنفکران با شعار «عراق می خواند» آغاز به کار کرد.

احمد فکاک البدرانی وزیر فرهنگ عراق در افتتاحیه این مراسم گفت: وی به نمایندگی از محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق در این نمایشگاه حضور داشته است.

همچنین احمد المبرقه وزیر ورزش و جوانان عراق گفت: این نمایشگاه نقش بسزایی در افزایش سرانه مطالعه عراق دارد.

ستار الجباری معاون وزارت بازرگانی عراق نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب تنها برای نمایش کتاب و نشریات نیست، بلکه بستری برای ارتباط نویسندگان و خوانندگان، بین اندیشه و اندیشه است. خلاقیت و بین فرهنگ ملی و فرهنگ انسانی. همچنین، این نمایشگاه برای تقویت پیوندهای فرهنگی بین عراق و سایر کشورها و تبادل افکار و تجربیاتی است که به ایجاد نسل جدیدی از خوانندگان و متفکران کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی به نقش فرهنگ در توسعه جامعه و اقتصاد آن آگاهی کامل دارد و با جدیت در تلاش است تا امکانات لازم را برای حمایت از صنایع فرهنگی و نویسندگان در حوزه تالیف و نشر فراهم کند، ادامه داد: تداوم تقویت و حمایت از این مسیر باید به گونه ای باشد که منجر به رنسانس فرهنگی در عراق نشود.

عبدالوهاب الرضی رئیس نمایشگاه کتاب بغداد نیز در این مراسم گفت: بغداد همچنان که در گذشته مهد تمدن بوده، چراغ راه دانش خواهد ماند.

رئیس اتحادیه ناشران عراق افزود: 600 ناشر از 21 کشور عربی و سایر کشورهای خارجی و با حضور نویسندگان و اندیشمندان مختلف در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد شرکت کرده اند. همچنین نویسندگان و اندیشمندانی از عراق و جهان عرب و سایر کشورها در برگزاری سمینارهای صبح و عصر شرکت خواهند کرد و در کنار آن نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشنامه خوانی نیز برگزار می شود.

عبدالوهاب الرضی ادامه داد: در حال اجرای طرح ها و برنامه های میدانی هستیم تا بتوانیم بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب را به نمادی از تاریخ عراق تبدیل کنیم. همچنین این نمایشگاه در بیست و چهار سال گذشته علیرغم حوادث مختلف از جمله جنگ و تحریم های بین المللی، محاصره و تروریسم و ​​سایر بحران ها برگزار شده است و اراده روشنفکران عراقی هرگز تحت الشعاع چنین مسائلی قرار نگرفته است زیرا این اراده قوی تر است. از خطرات ناشی از آن. روبروی هم هستند.

خانه کتاب و ادبیات ایران در چهارمین حضور خود در این نمایشگاه با غرفه ای به مساحت 36 متر مربع به معرفی و عرضه 1500 عنوان کتاب در زمینه های دین مبین اسلام، ادبیات بزرگسالان، ادبیات کودک و نوجوان، کتب حوزوی و دانشگاهی، آموزش زبان فارسی، ایرانیان می پردازد. مطالعات، دفاع مقدس و محور مقاومت، کتب ویژه ای به موضوع شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و جزء ویژه قرآن کریم می پردازد. 23 ناشر و مؤسسه فرهنگی ایرانی نیز در این نمایشگاه کتاب های خود را عرضه می کنند. همچنین در این دوره تفاهم نامه همکاری بین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد نیز امضا شده است.

این نمایشگاه تا یکشنبه 10 مهر 1403 از ساعت 10 صبح تا 22 میزبان علاقه مندان یار مهربان است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا