کتاب و ادبیات

شرح زندگی حضرت علی (ع) از زبان خودش

تهران- ایرنا- کتاب «زندگی امیرمومنان علی» زندگی آن حضرت را به گونه ای متفاوت از سخنان خود و با استناد به سخنان و سخنان و نامه های آن حضرت روایت می کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، وی کتاب «زندگی امیرمومنان علی علیه السلام علی را از زبان علی» نوشته است. سید جعفر شهیدیزندگی آن حضرت را با استناد به سخنان و سخنان و نامه های ایشان بدون هیچ گونه تفسیر و تحلیل شخصی و جانبداری از زبان خود روایت می کند. مؤلف در این اثر سخنان، خطبه ها، نامه ها و احادیث حضرت علی (ع) را با دقت و تسلط کامل بر منابع تاریخی و روایی گردآوری و ویرایش کرده است.

یکی از نکات بارز کتاب «زندگی امیرمومنان علی علیه السلام» این است که نویسنده به جای روایتی توصیفی از زندگی نامه، وقایع مختلف زندگی خود را با استفاده از کلام خود به تصویر کشیده است. این روش به خواننده این امکان را می دهد که با زبان و بیان حضرت علی (ع) آشنا شود و زندگی آن حضرت را از منظر خود مشاهده کند.

کتاب «زندگی امیرمؤمنان علی علیه السلام علی به زبان علی» ساختاری منظم و دقیق دارد. نویسنده زندگی حضرت علی (ع) را به دوره های مختلف از جمله دوران کودکی، جوانی، پیامبر (ص)، خلافت و شهادت تقسیم کرده است. این امر به مخاطب کتاب کمک می کند تا مراحل مختلف زندگی آن حضرت را به راحتی دنبال کند. از دیگر نکات قابل توجه این کتاب می توان به متن کامل سخنان، خطبه ها و نامه های حضرت علی (ع) با ذکر منابع معتبر اشاره کرد. این امر بر ارزش علمی و پژوهشی کتاب می افزاید و آن را به منبعی غنی برای محققان و پژوهشگران حوزه سیره و سیره پیامبر تبدیل می کند.

درباره نویسنده

سید جعفر شهیدی وی متولد 1376 در بروجرد، متوفی 23 دی 1365 در تهران، رئیس مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و یکی از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام.

شهیدی از شاگردان ممتاز است علی اکبر دهخدا و بدیل زمان فروزانفر وی در دانشگاه تهران بود و در سال 1340 دکترای خود را در رشته ادبیات و تاریخ فارسی گرفت و در حوزه علمیه قم و حوزه نجف نیز سرپرستی کرد. سید حسین طباطبایی بروجردی، سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و دارای درجه اجتهاد بود.

وی علاوه بر همکاری در ویراستاری لغت نامه فرهان معین و دهخدا، دارای 4 عنوان ترجمه، 3 عنوان تصحیح و تعداد زیادی مؤلف است که برخی از کتاب های وی به زبان های خارجی ترجمه و جوایزی نیز دریافت کرده است.

شرح زندگانی حضرت علی (ع) از زبان خودش

سید جعفر شهیدی، نویسنده و محقق

بخشی از متن کتاب

عمرو پسر عاص بن وانل از قبیله بنی سهم و قریش است. پدرش عاص از دشمنان پیامبر بود و منظور از ابتر که در سوره کوثر آمده همان عاص است. او یکی از چهار حکیم آن زمان به شمار می رفت. سه نفر دیگر معاویه مغیره فرزند شبه و زیاد هستند که معاویه او را برادر خود می نامید.

عمرو در آغاز از دشمنان سرسخت اسلام بود. هنگامی که اولین گروه از مسلمانان به دلیل آزار و اذیت مشرکان مکه به حبشه مهاجرت کردند، قریش عمرو و عماره پسر ولید را فرستاد تا آنها را نزد نجاشی بیاورند. چون در سال ششم بعثت پیامبر(ص) مشرکان اجازه ورود رسول خدا به مکه را ندادند و عهدنامه معروف حدیبیه بین آنان و محمد(ص) بسته شد، عمرو می دانست که کار قریش به پایان خود نزدیک شده است. . وی پیش از فتح مکه به همراه مغیره بن شعبه به مدینه رفت و اسلام آورد. بعد از رسول خدا، عمر ولایت فلسطین را پیدا کرد. سپس در سال نوزدهم هجری با مرخصی از عمر (یا بدون اجازه او) مصر را گشود و حکومت آن را پیدا کرد. عثمان او را از آن کار برکنار کرد و باعث رنجش او شد، سرانجام معاویه رفت و در کنارش ماند.

چنانکه نوشته شد جریر برای گرفتن بیعت از معاویه به دمشق رفت. هنگامی که او در شام اقامت داشت، لشکریان علی (ع) از او خواستند که به زمان معاویه برود، اما علی (ع) در پاسخ به آنها گفت: «من برای جنگ با مردم شام آماده می شوم، در حالی که به جریر گفته ام تا کی در شام بماند. ” اگر بیش از آن بماند، فریب خورده یا نافرمان است. رای من صبر است نه عجول. پس با ملایمت و مدارا پیش بروید و من دوست ندارم که برای جنگیدن آماده شوید.»

جریر مدت زیادی در شام ماند و امام به او نوشت: «وقتی نامه من به دست تو رسید، معاویه را مجبور کن تا کار را تمام کند». او را خیرخواه بین این دو قرار ده: یا جنگ یا آشتی. اگر جنگ را پذیرفت، بیا و با او بمان و اگر آشتی را پذیرفت، از او بیعت بگیر».

جریر بی نتیجه نزد امام برگشت و اشتر گفت: بهتر بود مرا می فرستادی. جریر گفت: اگر تو را می فرستادند، تو را به عنوان یکی از قاتلان عثمانی می کشتند. جریر سرانجام از امام به قرقیصه و از آنجا به معاویه رفت. (ص 122 و 123)

کتاب زندگانی امیرمومنان علی علیه السلام در قطع رقعی، در 212 صفحه، با کاغذ تحریر، جلد کاغذ، شمارگان 3 هزار نسخه (تعداد اول تا چهل و یکم). تیراژ 217 هزار نسخه، در سال 1397 توسط دفتر نشر و فرهنگ اسلامی به چاپ چهل و دوم رسید.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا