کتاب و ادبیات

ترکیب سنت شرق و روان‌کاوی غرب در «ذهن چینی»

تهران- ایرنا- کتاب «ذهن چینی» تلفیقی از نوشته های سنتی شرقی، متون روانکاوانه غربی و خوانش ویژه نویسنده از این دو مقوله است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، اصل کتاب «ذهن چینی» مجموعه سخنرانی هایی است که قرار بود پس از برگزاری تور ژاپن در سال 2009، در سال 2010 در کره ارائه شود.

کتاب پیش رو تلفیقی از نوشته های سنتی شرقی، متون روانکاوانه غربی و خوانش خاص نویسنده از این دو مقوله است. رشته های تشکیل دهنده این کتاب دارای همگرایی و واگرایی خواهند بود. یکی از اختلافات مربوط به کارکرد خاص شعر در جهان شرق و جایگاه آن به عنوان بازمانده ذهن شرقی است. یکی از همگرایی ها به پیدایش داستان منثور – ابتدا در چین و سپس در غرب – برمی گردد که با ساختارهای شعری متفاوت است، هرچند که با فرمی وزن دار شروع می شود.

چند هزار سال پیش، فرهنگ هند و اروپایی به دو نوع تفکر تقسیم شد: یکی به سمت غرب و دیگری به شرق. کریستوفر بولاس ضمن شناسایی تفاوت‌های این دو، نشان می‌دهد که چگونه این ذهنیت‌ها اکنون دوباره به یکدیگر نزدیک می‌شوند، مخصوصاً در روانکاوی.

بولاس با مقایسه روانکاوان غربی و فیلسوفان شرقی بر اساس تداعی آزاد، نشان می دهد که چگونه استفاده شرقی از شعر به طور جمعی برای سازگاری با خود فردی تکامل یافته است. از یک سو، او این سنت را به پراکسیس روانکاوانه وینیکات و خان ​​مرتبط می کند و با اولویت دادن به انزوا و اشکال غیرکلامی ارتباط، آنها را به دائوئیسم پیوند می دهد.

از سوی دیگر، بولاس بررسی می‌کند که یونگ، بیون و روزنفلد چگونه اخلاق کنفوسیوس را جذب کرده‌اند که ماهیت فرد و ذهن گروهی را جمعی می‌داند، در حالی که روانکاوی فرویدی، به گفته او، فضای ناخودآگاهی را برای رویارویی اینها فراهم می‌کند. دو دیدگاه انجام داده است

این کتاب 168 صفحه ای با عنوان China on the Mind در سال 2013 توسط Routledge منتشر شده است.

ترکیب سنت شرقی و روانکاوی غربی در

جلد اصلی کتاب

درباره نویسنده

کریستوفر بولاس او یک روانکاو و نویسنده انگلیسی متولد سال 1943 است. او یکی از چهره های برجسته در نظریه روانکاوی معاصر است. بولاس در ایالات متحده در واشنگتن دی سی به دنیا آمد. او در لاگونا بیچ، کالیفرنیا بزرگ شد و بعداً در کالج تحصیل کرد و در سال 1967 از دانشگاه برکلی فارغ التحصیل شد. بولاس به عنوان دانشجوی کارشناسی، تاریخ روشنفکری را نزد کارل شورسکه و انسان شناسی روانکاوی را نزد آلن داندز خواند.

او از 1967-1969 در مرکز فعالیت شرق خلیج در اوکلند، کالیفرنیا در زمینه مشاوره کودک آموزش دید و اولین فارغ التحصیل برنامه روان درمانی بزرگسالان در دانشگاه بوفالو از 1969-73 بود. او دکترای ادبیات انگلیسی را در دانشگاه بوفالو گرفت و نزد نورمن هالند، لزلی فیدلر، موری شوارتز، میشل فوکو، رنه ژیرار و روانشناس تحلیلی هایدگر تحصیل کرد. هاینز لیختن اشتاین در حالی که در کالج اسمیت تحصیل می کرد و MSW خود را به دست می آورد، از مرکز آستین ریگز بازدید کرد (جایی که یک دهه بعد رئیس آموزش و پرورش شد) و اریک اریکسون را ملاقات کرد که در اوایل کار خود یک مربی شد. و باید در طی 20 سال آینده تحت تأثیر قرار گیرد که او در سال 1977 در رشته روانکاوی از مؤسسه روانکاوی لندن و در سال 1978 در روان درمانی بزرگسالان از کلینیک تاویستاک تحصیل کرد.

ترکیب سنت شرقی و روانکاوی غربی در

کریستوفر بولاس نویسنده و روانکاو انگلیسی است

بخشی از متن کتاب

دو

همین که زیبایی را در دنیا می بینیم، زشتی ها را هم می بینیم. هر چیزی مخالف خود را به همراه دارد، مثلاً خوب، ایده بدی را به همراه دارد. اقدامات نمی توانند نتایج مطلوب را ایجاد کنند. راه را می توان با null پیدا کرد.

در روانکاوی اگر فرد خود آن را در اختیار ناخودآگاه خود می گذارد، او دیگر نمی تواند به عنوان موجودی آگاه ادعای مالکیت بر چیزی داشته باشد. در این صورت پیش بینی و نیت و ثواب را کنار می گذاریم. اذعان به وجود همکاران ما در خود ضرری ندارد، اما بدیهی دانستن اعتبار چیزی که خارج از آگاهی ما ایجاد می شود، مخرب است، زیرا قدرت مطلق را پیش فرض می گیرد، که در مورد انسان ها صادق نیست.

به همین ترتیب، وینیکات بودن ترجیح می دهد انجام دهد. اگر خود این فرض را بر این می‌گذارد که انجام کارها معیاری برای خودشکوفایی است، به بهای وجود خود خواهد داد وینیکات از اصطلاح استفاده کردخود “کاذب” را اختراع کرد. وظیفه اصلی خود محافظت کاذب از خود در برابر تهاجم صادق است. (صفحه 88 و 89)

او کتاب «ذهن چینی» را نوشت. کریستوفر بولاس و ترجمه سحر بلند در سال 1402 توسط انتشارات ققنوس در 208 صفحه، قطع رقعی، کاغذ بالکی، جلد رقعی، 770 نسخه به چاپ رسیده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا