کتاب و ادبیات

۲ کیلومتر تا تکمیل پروژه‎‌های کتابخانه‌ای فارس

شیراز – ایرنا – فارس در حال حاضر 42 پروژه کتابخانه ای فعال دارد و به گفته مدیرکل، در صورت تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ها که معادل هزینه 2 کیلومتر راهسازی است، شاهد جهش بزرگی در این زمینه خواهیم بود. زیرساخت های فرهنگی استان

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس هم اکنون از نظر تعداد کتابخانه های عمومی پس از استان های تهران و اصفهان در رتبه سوم کشور قرار دارد. این استان دارای 267 کتابخانه فعال است که 52 کتابخانه در روستاها و مابقی در شهرها قرار دارند.
این در حالی است که بسیاری از روستاهای بالای 2000 نفر و حتی شهرهای این استان فاقد کتابخانه هستند و یا در بسیاری از شهرهای بزرگتر از جمله کلان شهر شیراز این دسترسی نیاز به تقویت دارد.
42 طرح فعال کتابخانه‌های عمومی فارس برای بسیاری از نقاط این استان، نویدبخش دسترسی به این زیرساخت‌های فرهنگی است، زیرا به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، این طرح‌ها مناطقی را پوشش می‌دهند که از این امکان محروم بوده و یا دسترسی به آن‌ها وجود داشته است. فاصله .

برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه های کتابخانه ای با محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت و گو کردیم. وی مژده داد که 9 کتابخانه استان در مراحل پایانی تجهیز و آماده افتتاح هستند.
وی گفت: از مجموع 42 طرح فعال، 2 کتابخانه عمومی در فیروزآباد و داراب فارس و هفت کتابخانه در شیراز مراحل پایانی خود را می گذرانند و احتمال می رود هشت مورد از آنها طی یک تا دو هفته آینده افتتاح شود.

فیروزی افزود: ساختمان کتابخانه «مادر و پدر» فیروزآباد توسط خیرین مادر تامین و در حال تجهیز و آماده سازی است. این کتابخانه در 500 متر مربع زیربنا به زودی به بهره برداری می رسد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس ادامه داد: کتابخانه داراب 2 که ساخت آن به دهه 80 برمی گردد از دیگر پروژه های آماده افتتاح در فارس است. پیمانکار این ساختمان 1000 متری را تحویل داده و تجهیزات لازم خریداری شده و مراحل پایانی تجهیز را سپری می کند.

بهره برداری از 9 پروژه در دست افتتاح 43 درصد به زیرساخت کتابخانه های شیراز و 7.5 درصد به زیرساخت های فارس اضافه می کند.
وی همچنین درباره هفت پروژه کتابخانه ای شهرستان شیراز گفت: 2 کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه خان زانیان و داریون شیراز در ساختمان هایی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منظور تعیین شده افتتاح می شود. کتابخانه خان زنیان تجهیز شده و کتابخانه داریون در مرحله تعمیرات نهایی قرار دارد.
فیروزی افزود: دومین کتابخانه شهر جدید صدرا نیز از دیگر پروژه هایی است که به همت آستان مقدس شاهچراغ (ع) در 750 متر مربع ایجاد شده که دسترسی به کتابخانه این منطقه را بهبود می بخشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس افزود: سه کتابخانه بزرگ در جنوب، غرب و شرق شیراز با کمک شهرداری شیراز راه اندازی شده و هم اکنون در مراحل پایانی آماده سازی قرار دارد.
به گفته وی افتتاح این 9 پروژه 43 درصد به زیرساخت کتابخانه های شیراز و 7.5 درصد به زیرساخت های استان اضافه می کند.
وی بیان کرد: این کتابخانه ها در طراحی خدمات، استفاده از تجهیزات جدید و ارائه خدمات جدید از الگوی جدیدی پیروی خواهند کرد.

فیروزی تصریح کرد: این کتابخانه ها از تالارها و خدمات متنوع بهره می برند و خدمات متعددی را به گروه های سنی مختلف و گروه های خاص ارائه می دهند.
وی اعلام کرد: با تعامل اداره کل کتابخانه های عمومی فارس با خانه کتاب و ادبیات ایران، بیش از 10 هزار نسخه کتاب به ارزش 25 میلیارد ریال به هشت کتابخانه در مرحله افتتاح این استان اهدا شد.

افزایش 2 برابری اعتبارات کتابخانه های فارس در سال 1403

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، حجم اعتبارات کتابخانه های عمومی فارس برای تکمیل و افتتاح 42 طرح این استان در سال 1402 نسبت به سال قبل 2.5 برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود این میزان بیشتر شود. بیش از 2 بار در سال 1403.
فیروزی تصریح کرد: علیرغم اتفاقات مثبتی که در سال های اخیر در بهبود زیرساخت کتابخانه های فارس رخ داده است و می توان به افتتاح بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز به کتابخانه مرکزی اشاره کرد. لار به عنوان بزرگترین کتابخانه فارس با زیربنای 2800 متر مربع، اما ضرورت توجه بیشتر به زیرساخت ها در این استان کاملا محسوس است.

کل هزینه مورد نیاز برای تکمیل 42 پروژه کتابخانه های عمومی فارس چیزی معادل 2 تا 3 کیلومتر راه سازی است.

فیروزی با بیان اینکه از مجموع 42 طرح 14 طرح سودمند است، افزود: تکمیل این پروژه ها جهشی در زیرساخت کتابخانه های فارس است و این استان را در سطح کشور دوم خواهد کرد.

وی بیان کرد: با همه اینها هم اکنون نیز وضعیت فارس از نظر بهره مندی از کتابخانه های عمومی قابل دفاع است.

وی یادآور شد: علاوه بر کتابخانه جدید شهید دستغیب شیراز که در مدت کوتاهی محدودیت عضویت 4 هزار نفری را رد کرده است، در سال گذشته شهرستان های لطیفی لار، خسویه زرین دشت و نوبنگدان فسا نیز موفق به دریافت این کتابخانه شدند. کتابخانه های عمومی

2 کیلومتر برای تکمیل پروژه های کتابخانه فارس

سه میلیون جلد کتاب کتابخانه های عمومی مردم فارس را صدا می کنند

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس درباره به روز رسانی منابع کتابخانه ای کتابخانه های استان گفت: سالانه حدود 60 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود و طبیعی است که نهاد کتابخانه های عمومی منابع لازم برای خرید را نداشته باشد. و همه آنها را توزیع کنید و اصول حرفه ای این اجازه را نمی دهد. .

به گفته فیروزی، به همین دلیل کتاب ها بر اساس سیستم خاصی خریداری و به کتابخانه های سراسر کشور ارسال می شود.

وی اعلام کرد: در چهار ماهه اول سال 1403، 65 هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی فارس اضافه شد که 58 درصد آن خریداری و مابقی اهدا شد.

وی یادآور شد: بیش از سه میلیون و 300 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی فارس وجود دارد که عموم مردم می‌توانند با استفاده از سامانه «سامان پی‌ال» وضعیت امانت خود را در کتابخانه‌های سراسر استان پیدا کرده و از وضعیت امانت خود مطلع شده و آن‌ها را رزرو کنند. خودشان انجام دهید

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه این نهاد به دنبال سود مالی نیست و به دنبال بهانه ای برای خدمت به مردم است، گفت: کتابخانه ها فرهنگی ترین نهاد جامعه هستند چرا که به همه اقشار، جریان ها و گروه های سنی خدمات رسانی می کنند. تا جایی که حتی 2 هزار و 500 خارجی قانونی نیز در این مراکز در فارس عضویت دارند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا