موسیقی

همایون شجریان:تولید این آلبوم۶ سال طول کشید/کیخسرو پورناظری:هرگز از من و فرزندانم اثری نازل نشنیده‌اید

به گزارش هنرآنلاین، مراسم رونمایی از آلبوم «SHMS» به آهنگسازی کی خسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان شامگاه شنبه بیست و چهارم شهریور ماه با حضور محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور برگزار شد. و تعدادی از هنرمندان رشته های مختلف در تالار وحدت تهران.

در ابتدای این مراسم که توسط آوا مشکاتیان اجرا شد، محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در توضیح این مراسم گفت: بسیار خرسندیم که در آستانه هفتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک صادرات ایران می تواند مسیر جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر تجربه کند». امسال شاهد رکوردهای تاریخی در حوزه های مختلف بانکی بودیم که این تحرکات و رکوردهای تاریخی می تواند جایگاه بانک صادرات ایران را به بهترین جایگاه ها برساند. دیدگاه اصلی ما این است که با حفظ اصالت، تفکر خود را از بانک سنتی به بانک مدرن تغییر دهیم.

راه اندازی یک پلت فرم جدید برای ارائه “SHMS”

وی افزود: حلقه ارتباطی همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکت به سمت نوسازی در عین وفاداری به اصیل است. خواهد بود این گامی برای نوسازی است که امروز با حضور آقایان کیخسرو پورناظری و همایون شجریان گامی اجرایی برداشته است. از این 2 عزیز که پذیرفتند بانک صادرات در کنارشان باشم کمال تشکر را دارم و امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم نیز عملی شود و بانک صادرات ایران نیز هنرمندان را در این راه همراهی کند.

اس ام اس 6

پخش نماهنگ «مردان خدا» از آثار شناخته شده کی خسرو پورناظری با صدای همایون شجریان از دیگر قسمت های این برنامه بود.

این قطعه یکی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی است که سال ها پیش با صدای جلال الدین محمدیان تقدیم مخاطبان شد.

یاسر مرادی نماینده هیات مدیره بانک صادرات ایران پس از این بخش گفت: اینجا هستم تا به یک سوال پاسخ دهم. چرا بانک صادرات و چرا از آلبوم «ش ام اس» حمایت می کنیم؟ این آلبوم راهی برای حضور در دنیای تکنولوژی پیشرفته است که نتوانسته آنطور که باید روحیه افراد را بهبود بخشد. ما می‌خواهیم با حضور در این فناوری اجتناب‌ناپذیر، با ابزار فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، روحیه مردم را ارتقا دهیم، زیرا معتقدیم این معناگرایی است که می‌تواند روحیه مردم را بهبود بخشد.

وی درباره فعالیت بانک صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیک توضیح داد و توضیح داد: به سراغ هنرمندان اصیلی رفتیم که توانستند بهترین اثر را برای هدف خود خلق کنند. امروز آمدیم تا از طریق این آلبوم پلی بین اقتصاد، فرهنگ و هنر ایجاد کنیم. بدین ترتیب مخاطبان می توانند از هفته آینده این آلبوم را به صورت کاملا رایگان از اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است دانلود کنند.

اصلی ترین راه برای دیدن هستی، شنیدن است

رامین حیدری فاروقی کارگردان و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز نکاتی را در رابطه با رابطه فلسفه و هنر ارائه کرد و اظهار داشت: این اثری که می شنویم ما را شگفت زده می کند. کسانی که در این آلبوم حضور دارند از نسل صدای امروزی هستند که از آنجا بیرون می آید. متأسفانه شنیدن در انسان در حال فراموشی است، در حالی که اصیل ترین شیوه دیدن هستی، شنیدن است.

پس از سخنان حیدری فاروقی، قطعه ای اجرایی با استفاده از قطعات آلبوم «شمس» برای حاضران اجرا شد.

سحر فروزان مدیر برنامه های همایون شجریان به مناسبت انتشار آلبوم «شمس» متنی از محمدرضا درویشی مدرس، پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی را خواند.

هرگز از من و فرزندانم وحی نشنیده ای

کی خسرو پورنظیری هنرمند موسیقی ایرانی و آهنگساز آلبوم «SHMS» پس از خواندن متن محمدرضا درویشی گفت: از حضور در این مراسم خوشحالم و درد زیادی دارم. دانشمندان غربی با دستگاه هایی که اختراع کردند توانستند صداهای کیهان را ضبط کنند و شما می توانید آنها را به صورت آنلاین بشنوید. این موسیقی مانند صدایی تنیده و تقریباً هماهنگ است و مانند آهنگ دشتی به گوش ما می رسد. آوازهای بیات کردی که می دانیم سروده شده و حضرت مولانا با بصیرت گفته است. ما وارثان این ملودی هستیم که مردمان اولیه و ماقبل تاریخ آن را به نوعی برای خورشید می خواندند و می خواندند و هنوز هم در کرمانشاه به نام «هوره» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاه چمانه مواجه هستیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این صداها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که در این روزگار به ریتم می رسیم و بعد از آن به سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به تنبور می آورند.

اس ام اس 3

وی افزود: تنبور صدای اسرارآمیز خاک با قدمت چند هزار ساله است که به هم پیوسته و خوشبختانه در منطقه کرمانشاه قطع نشده است. موسیقی دستگاهی و مانند آن در دوران پس از اسلام متوقف شد تا اینکه در دوره تیموریان مجدداً مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این زمینه تحقیقات زیادی کردند. روندی که دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی گردآوری کردند و همایون شجریان در آلبوم «شوق نامه» با بهترین کیفیت ممکن اجرا کردند. گروه «شمس» نیز مفتخر است که ساز تنبور را آبرومندانه معرفی می کند و شما با آهنگ های این گروه که سعی در حفظ این شأن داشتند آشنا هستید. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنرمندانه ای است که سعی شده با آثار بزرگان از سطح کیفی قابل توجهی برخوردار باشد.

این مدرس موسیقی تصریح کرد: این موسیقی کجا باید شنید؟ چرا صدا و سیما از این نوع موسیقی پشتیبانی نمی کند؟ چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز ترانه ها و برخی شعرها سخت گیری می کند؟ با این حال گلایه های زیادی داریم اما سعی می کنیم بر اساس حمایت مردم و حمایت آن ها از موسیقی آثاری تولید کنیم. من در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمدم و بزرگ شدم. من به الگوی پدرم، بی واسطه انسانی را انتخاب کردم و از آن زمان عهد کردم که فقط کار فرهنگی انجام دهم. من هم همین توصیه را به فرزندانم کردم و خوشبختانه فرزندانم تاکنون هیچ اثر سطح پایینی تولید نکرده اند زیرا سعی کردیم ارتباط خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

تولید این آلبوم 6 سال به طول انجامید

پس از صحبت های پورناظری، همایون شجریان توضیح داد: شروع این آلبوم از شش سال پیش آغاز شد و پس از کنسرت هایی که در این زمینه برگزار کردیم، کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در زمینه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات با نگاهی دلچسب در کار حضور داشت و با جسارت عشق خود را به این پروژه اضافه کرد.

اس ام اس 4

وی افزود: استاد پورناظری در این قطعات فضایی ایجاد کردند که هر قطعه با دیگری متفاوت است و این یکی از بهترین کارهایی بود که در زمینه آلبوم داشتم و امیدوارم توانسته باشم نقش کوچکی در این آلبوم داشته باشم. برای کنسرت های داخل ایران نیز در نظر داریم در سال آینده مجموعه ای از کنسرت ها را آغاز کنیم و در این راستا بانک ایسداران همراه ما خواهد بود.

پس از صحبت های همایون شجریان، قطعه ای از آثار تولید شده در آلبوم «شمس» با نوازندگی کی خسرو پورنظری و خوانندگی همایون شجریان تقدیم حاضران شد.

اس ام اس 7

رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی، حمید استیلی، بهداد سلیمی، بهرام دبیری، سهراب پورنظیری، عادل فردوسی پور، علی ربیعی، بهنام ابوالقاسم، آرش گوران، حسین رضایی، آزاد میرزاپور، همایون نصیری، پیمان ابوالحسنی، محمد علی عباسی، پیمان ابوالحسنی. علی ربیعی و تعدادی دیگر از هنرمندان از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

اس ام اس 8

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا