کتاب و ادبیات

کهن ترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد

تهران – ایرنا – نخستین کتاب «شرح مثنوی سروری» قدیمی‌ترین شرح جامع مثنوی است که در کاوش‌های نسخه‌نویسان ایرانی و ترک در ترکیه با بیش از 70 نسخه خطی از شرح 6 کتاب مثنوی معنوی کشف شده است. اعماق مخازن نسخ خطی امپراتوری عثمانی. در عمق متن و متن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، اولین کتاب «شرح مثنوی سروری» اثر مصلح الدین مصطفی بن شعبان سروری(قرن نهم و دهم) در 3 جلد با تصحیحات زهیر طیب منتشر شد این اثر قدیمی ترین شرح جامع مثنوی است که در کاوش های نسخه نویسان ایرانی و ترک در ترکیه با بیش از 70 نسخه خطی از شرح 6 کتاب مثنوی معنوی از اعماق مخزن نسخ خطی کشف شده است. امپراتوری عثمانی و با تحقیق عمیق در متن و متن منتشر شده است.

این اثر نخستین کتاب از مجموع شش کتاب مثنوی مولانا است که توسط انتشارات مصحیح منتشر شده است. به عبارت دیگر، شره این اثر ارزشمند را پس از 250 سال از مولانا نوشته است. شرح سروری بر مثنوی حاصل تلاش گروهی اساتید دانشگاه در رشته های زبان و ادبیات فارسی، رمز شناسی، عرفان، فلسفه، علوم قرآن و حدیث و کتاب شناسان و پژوهشگران مشهور ادبیات کهن عثمانی و سلجوقی است. مروه کیا، رحیمه بابرکت شمشیری، مصطفی فروتن از جمله اساتیدی که در پژوهش های این اثر با مصاحه همکاری داشته اند. در این کتاب علاوه بر پژوهش های ادبی و تاریخی، پژوهشی عمیق در منابع احادیث، حکایات و اقوال مثنوی انجام شده است.

این اثر در کنار پژوهشی که دارد، نزدیک ترین شرح جامع مثنوی به دوران حیات مولانا است و تحقیقات متعددی در کنار آن انجام و منتشر شده است. پنج کتاب بعدی در حدود 15000 صفحه خواهد بود و به تدریج منتشر می شود.

نخستین کتاب از کهن ترین و جامع ترین شرح مثنوی معنوی مولانا با عنوان «شرح مثنوی سروری» با تصحیح دکتر زهیر طیب توسط انتشارات میراث اسلامی در 3 جلد و 2700 صفحه منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا