موسیقی

جشنواره ملی موسیقی جوان در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای نیرومند است



حمیدرضا اردلان در پیامی به این جشنواره نوشت: جشنواره ملی موسیقی جوانان در هفدهمین دوره خود قرار دارد. این تداوم برای جشنواره ای با موضوع و ماهیت ناب موسیقی در ارتباط با نسل جوان باعث خلق و برپایی دستاوردهای نادری شده است.

در ادامه این پیام آمده است: علاوه بر انباشت فرهنگ‌های نواحی ایران، جهت‌گیری در پیدایش مستمر دانش شنیداری را نشان می‌دهد که در تداوم میراث فرهنگی از اهمیت اساسی برخوردار است. گذشته و ارتباط آن با دوره کنونی از سوی دیگر، نگاه به موسیقی غرب به ما کمک می کند تا با فرهنگ ها و تمدن های جهان ارتباط برقرار کنیم.

اردلان در این پیام افزود: این موارد باعث می شود تا اقدامات موثری در جهت غنی سازی فرم و محتوای جشنواره موضوعات جدید به ویژه در زمینه های آموزشی، پژوهشی و اشاعه آثار نوازندگان جوان صورت گیرد. لذا بررسی راه اندازی کارگاه های آموزشی قبل و بعد از جشنواره در طول سال، انتشار متون در دست اقدام است. همچنین ساخت مستند اجراها متناسب با نیاز جامعه و دغدغه های نوازندگانی که نسل جوان را نیازمند حمایت می دانند، به موضوع تبدیل شده است.

همچنین در پیام دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان به این جشنواره آمده است: حضور نوازندگان جوان از 31 استان کشور با حضور 2117 نفر و حضور 90 داور نشان می دهد که جشنواره دارای اهمیت مهمی است. پایگاه اجتماعی هرچه این استقبال بیشتر شود، تفکر چگونگی و نحوه طراحی و اجرای جشنواره اهمیت دو چندان می یابد.

در ادامه این پیام آمده است: در حال حاضر جشنواره از ساختاری منسجم و قابل اعتماد برخوردار است، زیرا مفاهیم و گرایش های موسیقایی از جمله یافتن واژگان، انتخاب قطعات و رپرتوارها، آهنگسازی داوران، روش داوری، اشکال مسابقه و تبادلات فرهنگی-موسیقی و فعالیت های گروه اجرایی، روشمند و تشویق کننده هستند. و این مرهون تلاش همه هنرمندان و مسئولان در طول هفده دوره جشنواره است.

اردلان

اردلان در پیام خود به هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان افزود: اکنون می توان به این افق فکر کرد و باور داشت که جشنواره ملی موسیقی جوانان در حال تبدیل شدن به رسانه ای قدرتمند است که حضور بخش مهمی از جامعه موسیقی کشور در کنار دستاوردهای دوران هفدهم حافظ تداوم پیشرفت و ماندگاری آن خواهد بود.

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان به دبیری حمیدرضا اردلان در 7 اسفند 1402 توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار بخش اصلی؛ «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک» و «آهنگسازی» و بخش ویژه؛ “شناخت و حفظ ردیف” در سه گروه سنی “الف” 15 تا 18 سال. متولدین بین 2005 و 2008، “B” 19 تا 23 ساله. متولدین 1380 تا 1384 و “ج” 24 تا 29 ساله; متولدین سال های 1374 تا 1379 منتشر شد.

پس از کار هیئت های داوری تخصصی مرحله مقدماتی و بررسی ۲۱۱۷ اثر ارسالی، ۲۸۹ نفر در دو بخش «ماشین» و «کلاسیک غربی» به مرحله نهایی راه یافتند. داوری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوانان در این دو بخش از 27 شهریور تا 3 مهرماه در تالار رودکی برگزار می شود. اختتامیه این رویداد پنجم مهرماه در تالار وحدت برگزار می شود.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا