کتاب و ادبیات

وزیر علوم: «دانشنامه حقوق ایران» اطلاعات حقوقی با ارزشی دارد

تهران – ایرنا – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «دانشنامه حقوق ایران» اولین دانشنامه تخصصی حقوق است که بر اساس استاندارد دانشنامه نویسی تدوین شده و حاوی اطلاعات ارزشمند حقوقی است.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از جلد اول «دانشنامه حقوق ایران» شامگاه یکشنبه – 25 شهریور 1403 – و در آستانه میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) در مرکز دایره المعارف اسلامی برگزار شد. .

حسین سیمای صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: این دانشنامه اولین دانشنامه تخصصی حقوقی است که با استانداردهای دایره المعارفی تدوین شده و حاوی اطلاعات ارزشمند حقوقی است.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وی دایره المعارف نویسی را یک فعالیت علمی مهم دانست که در ایران کمتر به آن توجه شده است.

وی بیان کرد: هیچ مقاله پژوهشی نمی تواند حق محتوای یک موضوع را مانند مدخل دانشنامه ای احراز کند، بنابراین به دانشجویان پیشنهاد می کنم کار پژوهشی خود را با مراجعه به دایره المعارف ها آغاز کنند.

وزیر علوم افزود: دانشنامه نویسی یک کار پژوهشی مهم است که باید در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی لحاظ شود.

این نویسنده دایره المعارف حقوق ایران مدخل های نوشتاری را پوشش کامل موضوعات و ایده ها دانست و گفت: با توجه به تغییراتی که در مباحث حقوقی به دلیل زمان ایجاد می شود، دانشنامه ها باید به سرعت چاپ شوند یا برخی مدخل ها به روز شوند.

سیمایی تاکید کرد: پیشنهاد می کنم در جلدهای بعدی دایره المعارف حقوق ایران مدخل ها به بزرگان و مشاهیر حقوق کشورمان تقدیم شود.

مصطفی محقق داماد ناظر علمی دایره المعارف حقوق ایران تصریح کرد: در دوران مشروطه، مشترالدوله رساله «یک کلمه» را نوشت و گفت مشکل جامعه ما یک کلمه است و آن قانون است، زیرا در آن دوره قانون گریزی بود. منبع بدبختی و ملت عدالت و مجلس می خواست. اما قبل از قانون موضوع حق مهم است زیرا جامعه ما قبل از آن حق مدار نبود و دولت حقوق ملت را رعایت نمی کرد. چون انسان به خاطر انسان بودن حقوق دارد و ما خدایی را می پرستیم که برای بندگانش حقوقی دارد.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: اما باید به کسانی که نام دانشکده حقوق را اینطور نامگذاری کردند و نه دانشکده قانونگذاری را گفت. و این در حالی است که دانشکده حقوق نام دانشکده های مشابه در کشورهای عربی است. اگر قبل از قانونگذاری فرهنگ حق شناسی و مدیریت صحیح را رواج می دادیم و مردم در دانشکده ها با این فرهنگ آشنا می شدند و دولت ها به مردم حقوق می دادند، اتفاق دیگری می افتاد.

مدیر گروه حقوق مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: آن مرحوم جعفر جعفری لنگرودی قبلاً در حوزه کاری دانشنامه ای نوشته بود، اما چیزی که کم بود، نگارش دانشنامه حقوق به شیوه امروزی بود. افراد زیادی از نحوه نگارش دانشنامه آگاه نبودند، اما این را موهبت الهی می دانم که در مدت کوتاهی زحمات زبده بهترین حقوقدانان کشور را پذیرفتند و دایره المعارف حقوق ایران را به زینت آراستند. .

کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی همچنین گفت: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی مؤسسه ای علمی-پژوهشی است که در اسفند ماه سال 1362 به منظور تدوین و انتشار دایره المعارف های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری به ویژه اسلامی تأسیس شد. و فرهنگ و تمدن ایرانی.

وی افزود: این مرکز علاوه بر دایره المعارف بزرگ اسلامی، دایره المعارف های دیگری مانند دایره المعارف ایران، دانشنامه فرهنگ مردم ایران و دانشنامه تهران بزرگ را منتشر کرده است.

موسوی بویانوردی تصریح کرد: با افزایش تجربه مرکز در زمینه دانشنامه نویسی و لزوم تدوین دانشنامه مستقل حقوق ایران، به پیشنهاد اینجانب، ایده تهیه دایره المعارف حقوق ایران بر اساس قوانین مکتوب کشور همراه شد. با سایر کارهای کانون قوت گرفت و ایفای این مسئولیت فرهنگی بر عهده فقیه و فقیه است. نام آشنای کشور، آیت الله محقق داماد، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم و البته مدیر گروه حقوق مرکز معارف اسلامی. دایره المعارف. این اثر اولین تجربه نگارش دایره المعارف حقوقی در ایران با استانداردهای معتبر بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه پیش از این آثار بسیاری از فقهای مشهور و بزرگ کشور با عناوین دایره المعارف یا دایره المعارف حقوقی منتشر می شد، اما هیچ گاه مانند دایره المعارف بزرگ اسلامی ویژگی های یک دایره المعارف استاندارد در سطح جهانی را نداشتند. بنابراین جای خالی چنین دایره المعارفی با هدف تمرکز بر حقوق مکتوب ایران از ابتدای قانون گذاری تا کنون مشهود بود. در نتیجه، در هر مدخل، مجموعه ای کامل از اطلاعات تاریخی، علمی و عملی به صورت مستند به خواننده ارائه می شد. تا نیازهای علمی خواننده را برآورده کند و مجموعه ای از منابع معتبر را در اختیار او بگذارد.

رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تصریح کرد: بدیهی است اولین تجربه نگارش این گونه دایره المعارف ها همیشه خالی از اشکال نخواهد بود. امید است با انتقادات و راهنمایی های اساتید و علاقمندان به حقوق ایران، مجلدات بعدی این دایره المعارف غنی و در اختیار جامعه حقوقی کشور قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا