کتاب و ادبیات

جهان امروز گرفتار تمدن بی‌فرهنگ است/جز ایران، پناهی نداریم

تهران – ایرنا – مدیر گروه ادبیات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه جهان امروز گرفتار تمدن بی فرهنگی است، گفت: زبان و ادبیات فارسی برای ما فرهنگ و هویت فردی و ملی می آفریند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز دایره المعارف اسلامی، بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی با همکاری فردوسی سرایی ایران، سه شنبه 27 شهریور ماه در خانه کتاب دبا (کتابفروشی) مرکز دایره المعارف اسلامی) با حضور جمعی از اعضای شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی مانند احمد مسجد جامعی، عنایت الله مجیدی، علی بهرامیان، علی حمدانی و مریم صادقی برگزار شد

در ابتدای این برنامه، اصغر دادبه مدیر گروه ادبیات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه جوانان بدانند که ما پناهی جز آستان ایران نداریم، اظهار داشت: حافظ شیرازی می گفت که «دشمن وقتی تیغی کشید من یک تیغ می اندازم. سپر/ که تیغ ما جز ناله و آه نیست/ دنبال حرص نرو و هر کاری می خواهی بکن/ گناه دیگری در شریعت ما نیست» نشان از صلح طلبی مردم ایران است و این مکتب اخلاقی ماست.

این نویسنده پیشکسوت گفت: سعی دارم به این سوال پاسخ دهم که زبان و ادبیات فارسی چه هنری دارد و برای ما چه می کند؟ اول اینکه فرهنگ سازی می کند. شما از این اهمیت غافل نشوید که تمدن جنبه عینی زندگی ماست، بلکه فرهنگ جنبه اخلاقی، رفتاری، نظری، حکمت، اخلاق و تربیت است و به همین دلیل است که جهان امروز گرفتار تمدن بی فرهنگ است. فرهنگ بود، چنان که سعدی نقل می کند بسیاری از مردم کشته نمی شدند. شیرازی «علم انسانیت و جوانمردی و ادب/ به شکل انسان ندیدی».

جهان امروز گرفتار تمدن بی فرهنگ است/ ما پناهی جز ایران نداریم

دادبا افزود: پس اولین اثر و تأثیر ادبیات فارسی فرهنگ سازی است و حذف آنها از کتاب های درسی خیانت است، چنانکه فردوسی طوسی می گوید: «از عاقل بپرس پس از دادگر/ کدام فرهنگ بهتر بود یا نه// اینگونه بود. راهنما پاسخ داد/ آن فرهنگ باشد از گوهر فزون// که فرهنگ آرایش زندگی بود/ از گوهر سخن گفتن آسان بود.

این عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تصریح کرد: وظیفه دوم ادبیات ما هویت سازی فردی و ملی است. هویت ملی مانند جوهری است که مبهم است و آداب ملی با چنین پشتوانه ای مانند شکلی است که با آن در تضاد است. زبان ملی مهم است و هجمه هایی که به زبان ما وارد می شود به همین دلیل است که شهاب الدین سهروردی که جان خود را برای ایران فدا کرد، گفت اصل کارها یکی است پس هویت ملی متعلق به زبان ملی است.

سپس امیر صادقی مدیر فردوسی سرای ایران شاهنامه خوانی و رامین گلستانی آیین زورخانه را انجام داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا