کتاب و ادبیات

۲ جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان رونمایی شد

کرمان – ایرنا – 2 جلد از کتاب رواق زبرجد شامل جلد چهارم “تلاش های عمرانی کرمان” و همچنین “خاطرات نکوفیان کرمان” سه شنبه شب به کوشش محسن جلال پور تالیف محمدمهدی مالک. قاسمی با طراحی علی خسروی در راستای معرفی تاریخ 100 زبان معروف این استان سال گذشته در کرمان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، جلد چهارم از کتاب 368 صفحه ای رواق زبرجد انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، بخشی از تاریخ 100 ساله کریمان را روایت می کند که به ندرت منتشر می شود. از مشاهیر این استان

از مشاهیر کرمان در این کتاب می توان به حسین ابوالهادی، علی اکبر امین، فرید دادگر، اکبر رشیدی مقدم، ماشا الله سهراب نژاد، جلال صابری رائینی، سید مهدی طبیب زاده، غلامحسین عامری، علی عباسلو، محمدعلی احمدی، احمد مراد علیزاده اشاره کرد. مرادیان، نوید آظاهر. مصطفی موذن زاده، حسین نجف آبادی پور، علی نظری، طلیعه وثوقی، بهرام همتی و سیروس یاسایی هستند.

همچنین کتاب رواق زبرجد (تصویری به یاد نکویان کرم) نیز شامل منتخبی از نگاره ها و تصویری از شخصیت ها و مشاهیر صد ساله دیار کریمان است که به همت محسن امشب رونمایی شد. جلال پور و طراحی علی خسروی.

2 جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب رواق زبرجد در کرمان

طرز تهیه و تالیف رواق زبرجد از زبان مؤلف

نویسنده این کتاب ها، فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در این مراسم با اشاره به تجربه حضور خود در اتاق بازرگانی کرمان گفت: در مقطعی بر روی نیازهای کرمان از جمله آموزش متمرکز شدیم. و درمان و در مقطعی به تدوین تاریخ تجارت کرمان پرداختیم. حاصل آن انتشار کتابی از محمدعلی گلاب زاده در 1500 صفحه و 2 جلد بود.

محسن جلال پور با بیان اینکه رئیس مرکز کرمان شناسی معتقد بود در صد سال اخیر کرمان مکتوب وجود ندارد، افزود: تصمیم گرفتم این دوره زمانی را بنویسم و ​​در همین راستا با همکاری مهدی ملک قاسمی که در مورد بزرگان تالیف می کرده است. سال. کرمان فعال بود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم از 100 نفر از افراد مشهور بخواهیم تا 100 سال گذشته کرمان را توصیف کنند.

وی ادامه داد: این تعداد اکنون به 250 نفر رسیده است و کار تهیه مستند اقتصادی را آغاز کردیم و سپس مسائل فرهنگی، اجتماعی و پزشکی به آن اضافه شد و در همین راستا تا به امروز چهار جلد از رواق زبرجد منتشر شده است. .

نویسنده کتاب رواق زبرجد گفت: گاهی بیش از 10 بار برای مصاحبه و گفت و گو با بزرگان و مشاهیر استان ملاقات داشتیم، گاهی مصاحبه ها 2 تا 3 جلسه به طول می انجامید و در این راستا بیش از 1000 ساعت تاریخ شفاهی نقل شده است. توسط ما افراد مشهوری داریم که باید به 10000 ساعت برسند.

وی تصریح کرد: آنچه نقل شده را عینی نوشته ایم که تا امروز منافاتی با واقعیت نداشته است. من معتقدم این اسناد بهترین روایت از تاریخ کرمان در صد سال اخیر است.

جلال پور با اشاره به برخی از وظایف اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی علاوه بر تجارت و اقتصاد، فعالیت های خیریه مرتبط با امور فرهنگی از جمله چاپ و نشر کتاب را نیز دنبال می کند و این در حالی است که کشورهای توسعه یافته اتاق های فعال و مورد اعتماد دولت هستند. مردم داشته اند

پاسخ داد: پدرت مؤسس بیمارستان نفیس بود؟ وی یادآور شد: بله، فعالیت های خیرخواهانه زیادی داشت و وصیتش انجام کار خیر بود.

این فعال اقتصادی کرمانی، بنیاد نفیس را خیریه پیوند اعضا دانست و ادامه داد: خانواده نفیس بیش از 900 پزشک را به جامعه اهدا کردند که با تأسیس این بنیاد به نام آنها تلاش کرده ایم نام آنها را زنده نگه داریم.

وی افزود: در دولت دوازدهم تورم را از 40 به 9 درصد رساندیم و مسعود نیلی در این زمینه در کنار دولت کارهای خوبی انجام داد.

جلال پور در پایان تصریح کرد: انتشار کتاب رواق زبرجد را هر سال تا 6 جلد ادامه خواهیم داد.

2 جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان رونمایی شد

جلدهای کتاب رواق زبرجد

اقتصاد را اساس سیاست گذاری قرار دهید

در این مراسم یکی از فعالان و اقتصاددانان استان کرمان نیز به عنوان میهمان حضور داشت و در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصادی استان گفت: آنچه باعث توسعه کشورهای موفق دنیا شده است منابع نبوده است. . آیا در فصل زمستان به کشور خود گاز رسانی می کردید؟ اگر از نظر نفت رتبه چهارم دنیا را داریم اما در تامین بنزین کشور درمانده هستیم، این آمار نشان می دهد مشکل ما منابع نیست.

مسعود نیلی افزود: کشورهایی که منابع نداشتند مانند تایوان که زمین های صخره ای غیرقابل استفاده دارد و کره جنوبی که منابع زیادی ندارد پیشرفت کرده اند.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای موفق دنیا علیرغم تفاوت هایی که داشتند، اصول مشترکی را به کار بردند که باعث شد بدون نفت، رونق پایدار را برای کشور خود به ارمغان بیاورند و فقر را از بین ببرند، زیرا آنها توانستند با دنیا کار کنند، اما ما توانستیم. نه

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کار به معنای عضویت در جامعه جهانی است، اما به معنای پذیرش همه اتفاقات نیست. ما باید سیاست گذاری اقتصادی را پایه گذاری کنیم، بخش خصوصی را به رسمیت بشناسیم، رقابت را ترویج کنیم و فقر را به عنوان یک موضوع بسیار اساسی جدی بگیریم.

ما نهادی ایجاد نکردیم

فعال سیاسی و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: به عنوان یک کرمانی افتخار می کنم که محسن جلال پور به عنوان مؤلف کتاب های رواق زبرجد به عنوان یک نهاد ظاهر شده است. بخش بزرگی از آنچه در کرمان به دست نیامده و متوقف شده این است که ما نهادسازی نکرده ایم.

سید حسین مرعشی با بیان اینکه برند فرش کرمان به دلیل اینکه آن را به نهاد تبدیل نکردیم ضربه سنگینی خورد، افزود: این برند جایگاه خوبی در صنعت کشور ندارد بنابراین باید برای توسعه آن تلاش کنیم و در این راستا زمینه، فعالیت های فردی باید به فعالیت های نهادی تبدیل شود. بودن

وی ادامه داد: اگر نهادسازی اتفاق بیفتد می توان انتظار بهبود در مسائل کشور داشت.

2 جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب رواق زبرجد

صنعت کرمان گاز و برق ندارد

یکی دیگر از اقتصاددانان کرمانی و از مشاهیر استان در کتاب رواق زبرجد نیز در این مراسم گفت: آسمان کرمان پر ستاره است و اینجا همه صنعتگر هستند اما صنعت ما 6 ماه است که برق و گاز ندارد. ، و این موارد مشکلات زیادی را برای صنعت ایجاد کرده است. انجام داده است

ماشاالله سهراب نژاد افزود: مدیریت 7 هزار نفر شاغل در کارخانه فولاد زرند 6 ماه بدون برق و گاز امکان پذیر نیست و اگر تا این لحظه ایستاده ایم به همت و تلاش جوانان است. استان کرمان.

وی با بیان اینکه با موهای مشکی کرمان را ترک کردم و با موهای سفید برگشتم، تصریح کرد: هفت هزار نفر در صنعت باهوش هستند که واژه صنعت را خوب نمی دانستند، امروز از صنعت کشور حمایت می کنند. صنعت ما با وجود این افراد زنده است اما مسئولان باید مشکل قطعی برق و گاز را حل کنند.

این فعال اقتصادی استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا احداث کارخانه فولاد با وجود مصرف بالای آب در کرمان منطقی است؟ وی خاطرنشان کرد: فولاد مصرف آب زیادی دارد به طوری که سال ها فعالیت فولاد در کرمان بعید تلقی می شد اما یکی از شرکت ها برای اولین بار به کرمان آمد و به جای استفاده از آب شرب از فاضلاب شهری استفاده کرد.

وی افزود: فولاد زرند امروز 400 لیتر فاضلاب کرمان را از طریق خط لوله 75 کیلومتری به زرند می رساند و هم اکنون چندین میلیون تن محصول فولادی (از معدن تا شمش) با استفاده از پساب تولید می کند و تا اگر برق، گاز و مراقبت داشته باشیم. مسئولان، ما می توانیم تولید کنیم.

احمد مراد علیزاده نیز به عنوان یکی دیگر از مدیران و فعالان عرصه اقتصاد استان کرمان و از مشاهیر کتاب رواق زبرجد نیز با بیان خاطراتی به تشریح دلایل ورود به فعالیت های علمی و اقتصادی در این آیین پرداخت.

هنرمند اصفهانی نیز در این آیین گفت: در سال 63 در دانشگاه کرمان در رشته رادیولوژی و سپس شیمی تحصیل کردم و تا سال 69 در این شهر زندگی کردم.

سروش صحت با بیان خاطراتی از کرمان ادامه داد: کرمان را وطن دوم خود می دانم و دلبستگی خاصی به آن دارم، خیابان های این شهر برایم بسیار دلنشین است.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی، آموزشی و فرهنگی کرمان طی دهه های گذشته گفت: بزرگان مشروطه و تأثیرگذاران تاریخ ما با وجود این مشکلات از این استان بودند و کرمان در عرصه اقتصاد موفقیت های زیادی کسب کرد.

به گزارش ایرنا، جلدهای 1، 2 و 3 کتاب رواق زبرجد درباره تاریخ یکصد سال اخیر از سخنان مشاهیر و بزرگان استان کرمان از سال 1400 تا 1403 در مناطق مختلف چاپ و منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا