موسیقی

ضیافت کمانچه‌ها و دف‌ها در تالار رودکی



به گزارش هنرآنلاین، اولین روز داوری اجراهای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان در بخش کمانچه نوازان و دف نوازان از روز سه شنبه 7 شهریورماه در تالار رودکی آغاز شد.

در روز اول در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجه ای و هادی منتظری به تماشای اجراها پرداختند و نکات خود را در مورد اجرای شرکت کنندگان مطرح کردند.

در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوتی و عماد تحیدی اجراهای این بخش را قضاوت کردند و پس از پایان مرحله فراخوان، برای هر نوازنده یک آهنگ پخش شد تا در بخش همنوازی سازها از آنها تست شود. .

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نوجوانان درباره کیفیت شرکت کنندگان این دوره از جشنواره گفت: آنها از اجراهای روز اول رضایت داشتند و اذعان داشتند که نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت چشمگیری داشته اند. .

جشنواره

وی ادامه داد: در کار جوانان پیشرفت داشته است اما در شناخت روش ها و روش های یادگیری نوازندگی در موسیقی دستگاهی نیازمند دقت و آگاهی هستند. برخی از شرکت کنندگان ممکن است به منابع معتبر در شهرها دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، در مجموع اجراهای روز اول جشنواره نشان از رشد شرکت کنندگان دارد. به هر حال جشنواره موسیقی جوانان مانند ارگان یا رسانه ای است که جوانان را به شنیدن سخنان و توصیه های اساتید و داوران برمی انگیزد.

نسل امروز زیاد به موسیقی سنتی گوش نمی دهد

فرزاد عندلیبی، داور بخش DEF هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان درباره اجراها گفت: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره ها علاوه بر خودسازی، خودارزیابی است که فرد با حضور در آن خود را محک می زند. در واقع این خودشناسی برای این است که افراد بتوانند خود را بشناسند و در برابر ناهنجاری ها و مسائل زندگی و درگیری های روحی خود شناخت پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه به هر فردی که تدریس می کند معلم می گویند، ادامه داد: متأسفانه امروز آموزش تنبور رعایت نمی شود. هر کسی که تدریس می کند معلم نامیده می شود. جشنواره ملی موسیقی جوانان رویدادی است که از هر نوازنده تست می گیرد و آنها را در مسیر درست راهنمایی می کند.

جشنواره 1

این هنرمند درباره طبل زدن نیز گفت: کتکی که در طبل است به سمتی اشتباه بوده و بیشتر به سمت جمعیت در حال نواختن رفته است. نسل امروز خیلی به موسیقی سنتی گوش نمی دهد و این در آهنگ هایی که برای همنوازی می زدیم مشهود بود. نوازندگان جوان نمی توانند در ریتم های سنگین به درستی اجرا کنند. امروزه همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. طبل زدن مسابقه ای نیست که هرکس ریتم تند دارد انتخاب شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان به دبیری حمیدرضا اردلان و با حضور اساتید موسیقی کشور به همت انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است. ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۶ شهریور لغایت ۱۴ مهرماه سال جاری. است

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا