کتاب و ادبیات

شاهنامه قصه و افسانه و اسطوره نیست

تهران – ایرنا – یک شاهنامه پژوه با تاکید بر اینکه شاهنامه داستان، افسانه و افسانه نیست، گفت: بخشی از تاریخی که در شاهنامه نقل می شود مربوط به دوران بسیار قدیمی و کهن است که رنگ به خود گرفته است. از افسانه ها و اسطوره ها

به گزارش ایرنا از موسسه مطالعات فرهنگی بزرگمهر حکیم محمد رسولی زهار گفت: مهمترین موضوع تخصصی شاهنامه بحث و بررسی این است که شاهنامه از نظر مضامین چیست، آیا شاهنامه کتابی است حاوی روایات اساطیری یا کتابی از راوی تاریخ و ماهیت اسطوره. و تاریخ، اینکه هر کدام چه معنا و تعریفی دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه و شاهنامه پژوه برجسته با تاکید بر اینکه در شاهنامه چیزی به نام اسطوره وجود ندارد و شاهنامه یک کتاب تاریخی است، گفت: به دلیل اینکه بخشی از تاریخ توصیف شده در شاهنامه مربوط به دوران بسیار کهن است. رنگ افسانه و اسطوره را گرفته است اما شاهنامه داستان و افسانه و افسانه نیست و شاهنامه کتاب بسیار جدی است که تاریخ ایرانیان در دوران باستان را بیان می کند. ، قبل از دوران باستان و دوران باستان.

رسولی افزود: شاهنامه را نباید تاریخ اسطوره ای و روایت داستان های تخیلی و افسانه ای دانست، بلکه شاهنامه یک کتاب تاریخی ناب است. اسطوره های شرق به ویژه ایران در همه جهات بر اسطوره های غرب برتری دارند و مثلاً آنچه در شاهنامه آمده است بسیار برتر و بالاتر از نوع اسطوره ای است که در کتاب هایی مانند ادیسه و ایلیاد.

وی افزود: معتقدم اگر معنای اسطوره غیر واقعی، خیالی و افسانه ای باشد، در شاهنامه اسطوره ای وجود ندارد، هرچند این گفته شاید عجیب به نظر برسد. اما با تحقیق و بررسی دقیق به این نتیجه می رسیم که وقایع موجود در شاهنامه تاریخ واقعی است.

طالع بینی نویسنده کتاب «تاریخ ایران باستان» تصریح کرد: اسطوره تاریخی است که زمان یا وقایع آن مشخص نیست. یعنی وقت نداره! حال اگر بتوان زمان وقایع یک اسطوره را به دست آورد، آن وقت تبدیل به تاریخ می شود.

وی افزود: اکنون با تحقیقات عمیقی که انجام شده است، دانش تاریخی برای ایران باستان یعنی از زمان استقرار ایرانیان در ایرانویچ تا پایان دوران باستان یعنی فروپاشی حکومت لهراسپیان به دست آمده است. بنابراین، دیگر نباید از آن دوران به عنوان «عصر اساطیر» یاد کرد. بلکه باید آن را «تاریخ ایران باستان» نامید.

علیرضا ارگی از شاهنامه، پژوهشگران حاضر در این نشست با اشاره به کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» تالیف محمد رسولی وی بیان کرد: این کتاب رویکردی نو و نگرشی نو به شاهنامه دارد که با استفاده از روش های علمی و آکادمیک تدوین شده و برای اولین بار ثابت کرد که شاهنامه یک کتاب تاریخی است و همه وقایع شاهنامه واقعی و واقعی است. تاریخ ناب، که باید اسرار آن را باز کرد. در کتاب نگاهی نو به شاهنامه، اسرار بسیاری از شاهنامه کشف و توضیح داده شده است تا محتوای جدیدی در شاهنامه ارائه شود که تا به حال وجود نداشته است.

شاهنامه داستان، افسانه و افسانه نیست

نشست تخصصی شاهنامه پژوهی

نشست تخصصی شاهنامه پژوهی، توسط موسسه مطالعات فرهنگی بزرگمهر حکیم و در پایان هر ماه با حضور کارشناسان، صاحب نظران و علاقمندان در محل اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا