موسیقی

حسین علیزاده: امروز جهان بینی هنرمندان موسیقی دیگر مرز ندارد

به گزارش هنرآنلاین، مراسم رونمایی از مجموعه آموزشی پژوهشی «آلات موسیقی ایرانی» شامگاه جمعه سی و یکم شهریورماه با حضور تعدادی از هنرمندان برگزیده موسیقی سینما و تئاتر در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد. تهران.

داود گنجه ای، محمود دولت آبادی، علی اکبر شکارچی، حمیدرضا دیبازار، علی جعفری پویان، محمدمهدی گورنگی، نیما جوان، سهراب سلیمی، محمدعلی مراتی از جمله هنرمندانی هستند که در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه که با اجرای سید عباس سجادی اجرا شد، قطعه پیش درآمد اصفهان از پروژه آلات موسیقی ایران برای حاضران اجرا شد. پس از این قسمت بود که نمایندگان موسسه حامی پروژه گزارشی از روند ساخت این آلبوم ارائه کردند.

هنگام نوشیدن چای به این موسیقی گوش دهید

علی بستان مدیر تولید پروژه آلات موسیقی ایرانی ضمن ارائه گزارشی از روند ساخت این پروژه که در نشست خبری این پروژه نیز توضیح داد، گفت: این پروژه در سخت ترین شرایط ممکن تولید شد و همانطور که تا آنجایی که من توانستم از سختی های این پروژه بگویم واقعا سخت است. اما آنچه در این عرصه به مخاطب ارائه می شود، می تواند یکی از مهم ترین پروژه های موسیقی کشورمان باشد که بیش از 100 نفر در تولید آن شرکت داشتند.

حامی واقعی مدیر صدای پروژه نیز در مورد روند فنی پروژه توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: حال و هوای این آلبوم را متوجه خواهید شد. این آثار به گونه ای تولید شده اند که بدون توجه به مسائل آموزشی می توانید از شنیدن آن ها لذت ببرید. وقتی این موسیقی را می شنوید با یک فنجان چای در دست به آن گوش دهید زیرا به محض شنیدن آن از نوشیدن چای دست می کشید و مجذوب آن می شوید. در این آلبوم به کنسرتی که فقط برای شما ضبط شده بود آمدید.

پس گفتگوی واقعی و متن خوانی به افتخار حسین علیزاده، نماهنگی به یاد مرحوم نسترن هاشمی، نوازنده فقید سنتور که در پروژه «سازهای موسیقی ایران» نیز حضور داشت؛ برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

پخش قطعه آوازی «لیلی و مجنون» از این پروژه با صدای مهدی امانی در ادامه این مراسم بود. در این مراسم مستندی به نام «سرشک دیدار» شامل دیدار حسین علیزاده با محمدرضا شفیعی کدکنی نیز به نمایش درآمد که نمایش آن با استقبال مخاطبان حاضر در سالن مواجه شد.

سیروس جمالی نوازنده تار، مدرس معماری و شاعر پروژه سازهای موسیقی ایران ضمن ارائه توضیحاتی درباره حضور خود در این مجموعه گفت: برای نسل من که فرم کلاسیک موسیقی را آموخته اند، داستان به گونه ای است که مانند ما یک گنج را به یاد می آوریم چنین عنصری به عنوان منبع مشتقاتی دارد که ما نوازندگان در اجراهای خود از آنها استفاده می کنیم.

دوران تلخ کرونا که به بودن و سرودن انجامید

وی افزود: اگر اثری در زمان های مختلف ارائه شود، داستان متفاوت می شود. در این پروژه زمان، مکان و مخاطب با توجه به دوران تاریخی گذشته تغییر کرده است. یک اثر هنری وقتی کاملاً بدون تغییر به مخاطب ارائه می شود، اثر آن دوران را که هدف اصلی این پروژه است، ندارد.

این شاعر گفت: چنین پروژه زیبایی یکی از سطوح زیبای روزگار ماست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. بخش عمده ای از خلق این اثر متعلق به دوران تعلیق ما انسان ها بود که منجر به کاهش روابط اجتماعی شد. دوران تلخ کرونا که به بودن و سرودن انجامید. ساعت ها با هم بودیم و حرف می زدیم تا کار هر جوری پیش برود.

وی افزود: حسین علیزاده هنرمندی است که من شاگرد مکتبش بودم و امروز این فرصت را داشتم که در محضر او باشم. در حوزه شعر این پروژه باید موانع موجود در ذهنم را به شعر تبدیل می کردم که قطعا تجربه ارزشمندی برای من بود. حسین علیزاده قلب و دستانم را کاملاً آزاد گذاشت و با اینکه همیشه از من جلوتر بود اما توانایی شگفت انگیزش همیشه همراهم بود تا کار زودتر انجام شود. مطمئنم بعد از چندین سال می‌توانیم همدیگر را از طریق این آلبوم ببینیم و اگر بتوانیم از طریق این آلبوم عشق را به معشوق خود بیاوریم، کارمان را انجام داده‌ایم.

جمالی پس از سخنان خود متنی را در تجلیل از حسین علیزاده قرائت کرد. پخش کلیپی از دیدار کیهان کلهر با حسین علیزاده بخشی دیگر از مراسم رونمایی از پروژه سازهای ایرانی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. کیهان کلهر در این فیلم از اهمیت تولید این پروژه برای یادگیری الفبای موسیقی ایرانی صحبت کرد.

گفتگو با هنرمندان جوان موسیقی

حسین علیزاده مدیر هنری پروژه «دستگاه های موسیقی ایران» در پایان مراسم با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این برنامه گفت: به گروهی آشنا که برایم مثل یک خانواده بزرگ هستند سلام می کنم. عزیزان من وقتی با آنها روبرو می شوم احساس می کنم در بهشت ​​هستم و متاسفم که نامم در این مراسم زیاد مطرح شد.

وی افزود: صحبتم را با نام هوشنگ ظریف آغاز می کنم که همیشه عصبانی ام می کند. من با شما هنرمندان جوان صحبت می کنم که از آنها یاد می گیرم همیشه دوست داشته باشم و از تجربیات شما با دیگران بیاموزم. وقتی در یکی از حوزه های زندگی ام در محضر استادانی چون هوشنگ ظریف درس موسیقی می گذراندم، نکات زیادی دریافت می کردم و همیشه از این صحبت می کنم که هر جا برای سخنرانی می روم این عشق در موسیقی ظاهر می شود.

علیزاده تصریح کرد: زندگی کلمه بزرگی است که اگر آن را بفهمیم همه جا با ماست. وقتی کارم را با نوازندگان و خوانندگان شروع کردم، با تکیه بر این کلمه کلیدی زندگی، همه پیام عشق را داشتند. بزرگترین مشکل ما این است که فقط با نام و کلمه امید به عنوان بهترین کلید کار نداریم و روزهایی که بچه ها آمدند موجی از عشق و امید همراهمان بود. راهی که دلم تنگ شده و به زودی دوباره با آنها کار خواهم کرد.

علیزاده تصریح کرد: باید به آینده نگاه کرد و امیدوار بود. این چیزها هیچ وقت تمام نمی شود. این کار دیگر نیازی به کار اداری ندارد. وقتی تنها نیستیم و با هم قوی هستیم، می توانیم خلق کنیم.

جهان بینی هنرمندان موسیقی حد و مرزی ندارد

وی به تشریح اتفاقات این آلبوم پرداخت و در نشست خبری درباره آن توضیح داد و گفت: در تاریخ موسیقی ایران همواره صحبت های زیادی درباره حفظ و حراست از موسیقی وجود دارد. ردیف نیز بخشی از این تاریخ موسیقی است که به اشکال مختلف ارائه می شود.

علیزاده ادامه داد: متاسفانه در موسیقی ایرانی به دلیل نگرش مبتنی بر آموزش واپسگرا، شرایط نامناسب است. وقتی رتبه های موسیقی می توانند فرهنگ موسیقی غیر قهقرایی ایجاد کنند، ما کارمان را انجام داده ایم. آنچه پدیده قلدری در ادبیات انجام داده است و نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

وی تاکید کرد: این اثر قطعا آخرین کار من نیست، بلکه تلاش یک موسیقیدان ایرانی است که سعی کرده به همه فرهنگ ها توجه کند. بنابراین من یک نوازنده سنتی نیستم. برای من مهم است که به موسیقی به عنوان یک هویت نگاه کنم که متاسفانه در سال های اخیر به خوبی با آن برخورد نشده است. ردیف دسته صبح تا شب برای موسیقی ایرانی نیست. بنابراین هر کسی که پشت سر هم کار کرده است، اولین چیزی که باید بیاموزد این است که چگونه از آن خارج شود. این توانایی است که نوازندگان سازدهنی امروزی باید به آن بیاورند.

این آهنگساز در قسمت پایانی سخنان خود اظهار داشت: امروز جهان بینی هنرمندان موسیقی حد و مرزی ندارد. ما امروز در دهکده ای جهانی هستیم که حصار ندارد و هنرمندان ما در هر دوره تاریخی که حضور داشته اند، آثار خود را به روز می گذارند. امروز عشقی داریم که در هر شرایطی ثروت محسوب می شود و داستان ردیف نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که کلمه امید عینیت یافته است.

در پایان این مراسم مستندی از روند تولید این پروژه موسیقایی پخش شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا