علم و دانش

اعطای جوایز علمی به فعالان حوزه‌های مرتبط انگیزه می‌دهد

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اعطای جوایز علمی و فناوری دو مزیت دارد؛ از جهت خبری مهم است و سبب بروز انگیزه در فعالان حوزه‌های مرتبط می‌شود.

علی سرزعیم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به برگزاری اولین دوره جایزه روستاآزاد توسط اندیشکده حکمرانی شریف، اظهار داشت: جایزه‌ فناوری و حکمرانی روستاآزاد و جوایزی از این دست، دو مزیت و کارکرد دارند. وجه نخست جایزه‌هایی از این دست، خبری است؛ یعنی اینکه مردم به واسطه اعطای جایزه از اقدامات انجام شده مطلع می‌شوند و نه‌تنها مردم بلکه مجموعه‌های مشابه نیز از وضعیت رقیب خود اطلاع پیدا می‌کنند.

وی درباره وجه دوم اثرگذاری و مزیت جایزه‌ها گفت: جایزه‌ها می‌توانند سبب بروز انگیزه فعالان حوزه‌های مرتبط شود. همچنین اعطای جایزه سبب ایجاد انگیزه در میان فعالان حوزه‌های مرتبط با هر جایزه می‌شود؛ انگیزه درونی برای فعالیت در عرصه حکمرانی اهمیت دارد.

عضو کمیته تخصصی نوآوری سیاستی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، جامعه ایرانی به این نتیجه رسیده که «حکمرانی» خوب یک تخصص است و صرف «خوب بودن انسان‌ها» به حکمرانی خوب منجر نمی‌شود. حکمرانی خوب، مستلزم آموزش و پژوهش است و دولتمردان باید بدانند به تخصص حکمرانی نیاز دارند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ایجاد اندیشکده‌ها، دانشکده‌ها و جایزه‌های حکمرانی می‌تواند سبب ایجاد شکوفایی عرصه حکمرانی کشور شود. اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد یک اتفاق مبارک است.

سرزعیم ادامه داد: تجربه ثابت کرده است ادوار آینده جایزه‌ها می‌تواند سبب شکوفایی هر جایزه شود. چهره‌ها و آثار جدی‌تری در ادوار آینده جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد شرکت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول و دکتری واترلو کانادا بود.

زنده یاد روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در سن ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درگذشت.

آیین اعطای اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ هم‌زمان با دومین سالروز درگذشت مرحوم دکتر رضا روستا آزاد، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌شود. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف جایزه‌ای به نام روستا آزاد را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده است.

این رویداد، جایزه‌ای برای ارتقای کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است. اهداف این جایزه شامل زمینه‌سازی و مشارکت در ارتقای کیفیت حکمرانی از طریق ریل‌گذاری و جهت‌دهی به فعالیت‌های دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات فرهنگی و رسانه‌ای، فعالان بین‌المللی، مراکز سیاست‌پژوهی و اندیشکده‌های کشور، تشویق و برجسته‌سازی آثار و فعالیت‌های فناورانه، نوآورانه، فرهنگی‌ و رسانه‌ای و دیپلماتیک مرتبط با حکمرانی و همچنین تجلیل و مرجعیت‌سازی از افراد و موسسات فعال در فناوری‌های حکمرانی، نوآوری‌های سیاستی، فرهنگ‌سازی حکمرانی، و دیپلماسی نخبگانی است.

جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا