علم و دانش

معاون رییس جمهور: ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است

قم- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور و رییس بنیاد نخبگان گفت: هم‌اینک ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد این شرکت‌ها باید به ۳۰ هزار واحد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین افشین شامگاه سه‌شنبه در نشست با اساتید دانشگاه و نخبگان استان قم، اظهار کرد: در حوزه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی هستیم.

وی عنوان کرد: برغم اینکه سال گذشته امکان جذب ۱۰ همت در حوزه معاونت علمی دانشگاه‌های کشور طبق قانون فراهم بود میزان جذب نهایی دانشگاه‌ها کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور و رییس بنیاد نخبگان، افزود: حمایت هدفمند از طرح‌های علمی و کارآمد دانشگاهی مهم‌ترین اولویت و هدف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد و دانش‌بنیان رییس جمهوری است.

افشین با اشاره به هزینه بالای ثبت اختراعات، اضافه کرد: بخاطر مشکلات مالی، تحریم و موانع ارزی امکان ثبت اختراعات نخبگان و دانشگاهیان با چالش‌هایی همراه شده است.

وی بیان کرد: ورود به حوزه هوش مصنوعی و سایر مباحث نوظهور از موضوعاتی است که بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود اساتید به آن‌، استقبال کرده و حمایت‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حوزه علمیه قم، گفت: در قالب این تفاهم‌نامه همکاری‌هایی در حوزه‌های نوپدید در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی رقم خواهد خورد.

۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است

حجت‌الاسلام علی عماد رییس نخبگان حوزوی نیز گفت: قم با دارا بودن ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه حوزوی، بزرگترین کانون نخبگانی در بخش علوم انسانی و اسلامی است.

وی ادامه داد؛ از بین حدود ۴۰۰ دانش‌آموخته حوزوی جز نخبگان برتر و شاخص کشوری قرار دارند و ظرفیت بالایی در جهت پیشبرد اهداف کلان کشور در بخش‌های مختلف دارند.

علی رضا مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در ادامه گفت: یکی از خلأهای کنونی آموزش و پرورش عدم پیش‌بینی ساختارهای‌ لازم برای شناسایی نخبگان در مقطع ابتدایی است و امر شناسایی نخبگان بصورت محدود در مقاطع بالاتر فراهم است.

حجت‌الاسلام حسن خیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم هم ابراز کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر شاخص‌های علمی و جهش در بین دانشمندان، بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حل مسأله و پیوند با صنعت دو رویکرد اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان قم است و اقدامات ابتدایی نیز در ورود به هوش مصنوعی صورت گرفته است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ابراز کرد: طبق برنامه‌ریزی های انجام شده امسال ۲۵ درصد درآمد این دانشگاه از محل ارتباط با صنعت تامین خواهد شد.

مریم بردبار رییس دانشگاه حضرت معصومه«س» نیز در ادامه طی سخنانی عنوان کرد: جای زیست بوم اشتغال ویژه بانوان با تاکید بر نقش محوری زن در خانواده در زیست بوم فناوری کشور خالی است.

وی ادامه داد: ورود بانوان به زیست بوم فناوری کشور می‌تواند در تولید محصولات جدید در فضایی جدید منطبق با سبک زندگی ایرانی و اسلامی موثر باشد.

محدثه محمدی دارنده ۲ مدال نقره المپیادهای جهانی نیز عنوان کرد: بیشتر مدال‌آوران المپیادی به تدریج فراموش شده و ظرفیت‌های علمی آنها مغفول باقی می‌ماند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا