کتاب و ادبیات

نویسنده جدید برای «دکتر فاستوس» پیدا شد

تهران – ایرنا – «دکتر فاستوس» نوشته کریستوفر مارلو شاید توسط نمایشنامه نویسی فراموش شده نوشته شده باشد.

به گزارش ایرنا از گاردین، کارشناسان پس از رسیدن به سرنخ های زبانی از «هنری پورتر» به عنوان نویسنده احتمالی نمایشنامه «دکتر فاستوس» نام می برند.

مدت هاست که محققان این را پیش بینی کرده اند کریستوفر مارلو او در صحنه های کمیک نمایشنامه کلاسیک خود دکتر فاستوس مشارکت داشت، اگرچه نام او به تنهایی در نسخه منتشر شده 1604 دیده می شود. هنری پورترنمایشنامه‌نویس فراموش‌شده، بر اساس شواهد زبان‌شناختی مقایسه‌ای که از نمایشنامه‌های بازمانده او کشف شده است، به عنوان نویسنده‌ای احتمالی ظهور کرده است.

«دکتر فاستوس» داستان غم انگیز غرور و طمع است که در آن دانشمندی در ازای دانش و قدرت روح خود را به شیطان می فروشد. این تراژدی با صحنه‌هایی از اسب‌بازی کمدی که اکنون گمان می‌رود توسط پورتر نوشته شده است بازتاب می‌یابد.

پورتر با نمایشنامه نویسان متعددی از جمله بن جانسون همکاری کرد، اما تنها یکی از نمایشنامه های او باقی مانده است، دو زن خشمگین ابینگتون، یک کمدی در سال 1599 که گمان می رود به عنوان نمایش دوم سفارش داده شده است.

همکاری احتمالی او بر روی دکتر فاستوس برای اولین بار در سال 1993 پیشنهاد شد، اما اکنون که عبارت‌شناسی دراماتیک در نمایشنامه او و در دکتر فاستوس کشف شده است، به نظر می‌رسد نویسندگی او محتمل‌تر است.

این تحقیق توسط دکتر دارن فریبری-جونزدر زادگاه شکسپیر در استراتفورد-آن-آون سخنرانی کرد.

او به گاردین گفت: «از اینکه زبان نمایشی دکتر فاستوس واقعاً چقدر به پورتر نزدیک است متعجب شدم. دکتر فاستوس یک نمایشنامه بسیار تأثیرگذار است که مارلو برای آن اعتبار دریافت کرده است – اما سهم پورتر اکنون فاش شده است.

“شناسایی پورتر به عنوان محتمل‌ترین همکار، نور جدیدی بر نمایشنامه می‌تابد. او یک نویسنده کمدی بزرگ بود و می‌توانست نویسنده ایده‌آلی برای این نمایشنامه باشد.”

در حالی که انفرادی نویسی در آن زمان رایج بود، همکاری نیز رایج بود: «گاهی اوقات لزوماً به نویسندگان مربوط نمی شد. شاید به خاطر کارگردان تئاتر بوده است.»

بین سال‌های 1596 و 1599، نام پورتر 10 بار در دفتر خاطرات مدیر تئاتر فیلیپ هنسلو آمده است. در یکی از مطالب، هنسلو اشاره کرد که به پورتر، هنری چتل، و جانسون برای نمایش آینده آنها خشم سرد، خشم داغ پول پرداخت کرده است.

نویسنده جدید برای

بخشی از دلایلی که پیش از این نویسندگی پورتر مطرح شد این بود که او معاصر مارلو در دانشگاه کمبریج و نمایشنامه نویس دریاسالار هنسلو در زمانی بود که مارلو در حال نوشتن دکتر فاستوس بود. همچنین یک تیک سبک متمایز وجود داشت، تکرار عبارت “آیا می شنوی” در زنان خشمگین ابینگدون و دکتر فاستوس.

آخرین تحقیق شامل یک پایگاه داده الکترونیکی به نام Collocations و N-gram بود که متن بیش از 500 نمایشنامه را از 1657-1552 مقایسه کرد و نشان داد که استفاده از کلمات و عبارات خاص نادر یا منحصر به فرد است.

فریبری-جونز چندین ترکیب منحصربه‌فرد پیدا کرد، از جمله کورس اسب در دکتر فاستوس، که شکایتش از اینکه او «در میان برکه‌ای است» به موازات پیشخدمت مست در کمدی پورتر است که خود را «در میان برکه‌ای» می‌بیند. ”

در میان نمونه‌های دیگر، اظهارات سوارکار مبنی بر اینکه «بر او حکومت نمی‌شود» با گفتار یک خدمتکار دلقک در نمایشنامه پورتر مطابقت دارد که می‌گوید بر مرد «نباید حکومت کرد».

فیربوری جونز می گوید: «این پایگاه داده یک مورد بسیار قانع کننده برای نویسندگی بخش های بزرگی از نمایشنامه است. در واقع، بر اساس برخی معیارها، زبان دکتر فاستوس بیش از هر نمایشنامه دیگری از مارلو به نمایشنامه پورتر نزدیک است… این یک یافته قابل توجه است، با توجه به اینکه پرونده پورتر تاکنون بر اساس شواهد حکایتی استوار بوده است.

فریبری-جونز می گوید: «شما اغلب با نمایشنامه نویسان آن دوره می بینید که آنها به طرز غم انگیزی به پایان می رسند – بن جانسون یک بازیگر را در یک دوئل کشته است. این نویسندگان نمایشنامه های بزرگی تولید کردند، اما مبارزه همیشه آنها را تحت فشار قرار داد. اگر پورتر زنده بود، شاید راه اکثر نمایشنامه نویسان را دنبال می کرد و در فقر می مرد.

تاریخ تراژیک زندگی و مرگ دکتر فاوستوس (The Thorhical History of the Life and Death of Doctor Faustus) توسط کریستوفر مارلو، نمایشنامه نویس انگلیسی قرن شانزدهم نوشته شده است.

این نمایشنامه داستان میل است. آرزوی بهترین ها در زندگی، برای دانش، قدرت، رفاه مادی و تأثیرگذاری بر دیگران. فاستوس به امید درک اسرار دنیا روح خود را به شیطان می فروشد، اما پاسخ هایی که در این معامله به او داده می شود اصلا او را راضی نمی کند. فکر شهرت و محبوبیت از ذهن فاستوس خارج نمی شود، اما دستاوردهای او به عنوان یک جادوگر، که توسط شیطان هدایت و کمک می شود، نسبت به زندگی قبلی او به عنوان یک دانشمند توانا، اهمیت و اهمیت کمتری دارد.

دکتر فاستوس، معروف ترین نمایشنامه کریستوفر مارلو، داستانی تراژیک است، اما لحظات خنده دار زیادی در آن وجود دارد. تلفیق داستان فانتزی، کمدی اسلپ استیک (بزن بکوب) و احساسات آنی و برهنه انسانی در این نمایشنامه کلاسیک و ارزشمند همچنان جذابیت های خود را حفظ کرده و مخاطب را با مسائل چالش برانگیز بسیاری مواجه می کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا