کتاب و ادبیات

حسن‌زاده آملی در دوره انزوای ادبیات، «کلیله و دمنه» و «گلستان» را تصحیح کرد

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از اقدامات علامه حسن زاده آملی تصحیح کلیله و دمانه است. در سال هایی که ادبیات کاملاً منزوی بود، گلستان را هم تصحیح کرد. این اقدامات نشان از شجاعت و نوآوری و سطح علمی و ادبی او دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بزرگداشت سومین سال بازگشت علامه حسن حسن زاده آملی روز چهارشنبه 4 مهر 1403 در فرهنگستان علوم برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل وی در این آیین با اعلام اینکه فرصتی برای درس خواندن مستقیم نزد علامه حسن زاده آملی نداشت، گفت: زمانی که در تهران درس می خواندم ایشان از تهران به قم رفته بودند و بعد از انقلاب از مدارس خارج شده بودیم. اما از راه دور و با واسطه و گاه در سخنرانی ها و ملاقات های حضوری به حضور ایشان رسیدم.

وی با بیان اینکه در زمان های قدیم از زمان ارسطو به بعد در جهان اسلام مانند امروز تخصصی وجود نداشت، افزود: در قدیم عالم و حکیم باید ریاضیات، الهیات، طبیعیات و طبیعیات را می دانست. علوم دیگر زیرا دامنه این علوم به اندازه امروز گسترش نیافته است. پس از رنسانس، این ایده که انسان باید همه علوم را با هم در نظر بگیرد، ضعیف شد.

به گفته حددادال امروزه تخصص در حوزه های علمی اهمیت بیشتری پیدا کرده و تخصص گریزناپذیر است.

علامه حسن زاده آملی در حالی به ادبیات توجه داشت که تا دهه 30 و 40 توجه به ادبیات در حاشیه بود.وی با تاکید بر اینکه تخصص در حوزه ها نیز اتفاق افتاده است، گفت: تخصصی شدن فقه و اصول در حوزه ها در حال انجام است. یک نفر در فقه مربوط به اقتصاد، یک نفر در فقه مربوط به پزشکی و مسائل دیگر متخصص می شود. این واقعه با تصویر حکمای قدیمی متفاوت است.

علامه حسن زاده آملی به گفته حددادال از فقهای قدیم و دارای جامعیت بوده است. این که کدام یک از این دو روش بهتر است، جای بحث دارد، اما در هر دوره ای در کنار مردمی که از روش قدیم پیروی می کنند، حضور افرادی که جامعیت دارند لازم است و علامه حسن زاده آملی نیز چنین بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: قطعاً به افراد جامع نیاز داریم. فردی که متخصص می شود این مزیت را دارد که در یک زمینه محتوای مناسب را پیدا کند، اما از بقیه خبر ندارد. فردی که جامع است ممکن است در مناطق عمق پیدا نکند. اما یک نفر هم هست که در عمق مناسب به جامعیت می رسد، علامه حسن زاده آملی این حالت را داشت.

حددادال با اشاره به توجه علامه حسن زاده آملی به ادبیات گفت: ایشان در حالی به ادبیات توجه داشتند که تا دهه 30 و 40 توجه به ادبیات در این حوزه در حاشیه بود. یکی از اقدامات او اصلاح کلیله و دمنه است، در سال هایی که ادبیات کاملاً منزوی شده بود. گلستان را هم تصحیح کرد. این اقدامات نشان از شجاعت و نوآوری و سطح علمی و ادبی او دارد.

وی با اشاره به جهانی بودن منطقه آمل افزود: آمل منطقه ای قدیمی است، بیهقی نیز در آثار خود از آمل یاد کرده است. اگر بخواهیم نشان دهیم چند شخصیت از آمل برخاسته اند، ممکن است تبدیل به یک دانشنامه شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا