علم و دانش

شناسایی کودکان در معرض دیابت و بیماری قلبی با آزمایش خون

تهران- ایرنا- یک نمونه آزمایش خون می‌تواند به شناسایی کودکان در معرض خطر مشکلاتی مانند دیابت و بیماری قلبی ناشی از چاقی، از طریق بررسی فراتر از کلسترول و ارزیابی «گستره وسیع‌تری از مولکول‌های چربی» یاری برساند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری پی تی آی هندوستان، چربی‌ها (لیپید) به طور سنتی به عنوان اسیدهای چرب در بدن شامل کلسترول خوب یا بد یا تری‌گلیسیرید در نظر گرفته شده‌اند که در جریان خون چرخش می‌کنند و متداول‌ترین نوع چربی در بدن هستند، اما محققانی از کینگز کالج لندن دریافتند که تصویر پیچیده‌تر از اینهاست.

آنها نمونه‌های خون بیش از ۱۳۰۰ نفر از کودکان چاق، دارای اضافه وزن و با وزن عادی را آنالیز کردند و مولکول‌های چربی جدیدی را شناسایی کردند که در خطرات سلامتی مانند فشار خون نقش دارند اما فقط با وزن کودک ارتباط ندارند.

یافته‌های این تحقیق که در نشریه پزشکی نیچر/ Nature Medicine انتشار یافته است، این ایده متداول در خصوص اینکه کلسترول، عامل اصلی مشکلات مرتبط با چاقی در کودکان از جمله کبد چرب است را به چالش می‌کشد.

آنها می‌گویند که این آزمایش خون می‌تواند به پزشکان در شناسایی نشانه‌های اولیه بیماری در کودکان کمک کرده و آنها را به سمت درمان درست هدایت کند.

«کریستینا لگیدو- کوییگلی» مولف ارشد این تحقیق گفت: برای مدت چند دهه دانشمندان بر یک سیستم طبقه‌بندی برای چربی‌ها متکی بوده‌اند که آنها را به کلسترول خوب و بد تقسیم می‌کند اما اکنون با یک آزمایش خون ساده ما می‌توانیم گستره بسیار وسیع‌تری از مولکول‌های چربی را ارزیابی کنیم که می‌توانند به عنوان نشانه‌های هشدار مهم اولیه برای بیماری عمل کنند.

وی افزود: این آزمایش خون این پتانسیل را دارد که یک راه کاملا جدید برای ارزیابی ریسک شخصی هر فرد برای ابتلا به بیماری باشد و ما از طریق مطالعه، چگونگی تغییر دادن مولکول‌های چربی در بدن حتی می‌توانیم از بیماری‌های متابولیک مانند دیابت کلا جلوگیری کنیم.

این محققان برای آنالیز خود از یک تکنیک موسوم به طیف‌سنجی جمعی (mass spectrometry) استفاده کرده‌اند که پیشرفت‌های اخیر در این زمینه امکان نقشه‌برداری از یک مولکول واحد و ساختارهای داخلی آن را فراهم کرده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا