موسیقی

اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

به گزارش هنرآنلاین، اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور بزرگان موسیقی ایران، محمود سالاری (معاون هنری)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره)، محمدعلی برگزار شد. مراتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و داوران. این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سید قاسم موسوی زاده و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، تیزری از روند انتخاب آثار هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان پخش شد. پخش شود. سپس سید عباس سجادی به عنوان مجری این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیرمقدم به هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره، حاضران را به تماشای کلیپی از پشت صحنه ستاد اجرایی هفدهمین دوره جشنواره دعوت کرد. .

مجری پس از پخش این کلیپ از حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین دوره جشنواره موسیقی جوانان) برای سخنرانی و گزارش از این دوره از جشنواره دعوت کرد.

درست است که مفهوم ملی را در جشنواره موسیقی اعمال کنیم

اردلان در این مراسم گفت: جشنواره ملی موسیقی جوانان در واقع یک آزمون است. در دوره هفدهم، 2 هزار و 117 نفر از 31 ولایت در سه بخش حوزه و بخش رسمی، نهادی و کلاسیک شرکت کردند. در 12 شاخه آوازی که 90 مدرس برجسته موسیقی ایرانی در این سه شاخه داوری کردند.

وی ادامه داد: حدود 25 درصد از داوران از بین اساتید جوانی انتخاب شدند که برخی از آنها چندین بار در این جشنواره ملی موسیقی جوانان مقام اول یا دوم را کسب کرده اند که به تحصیلات آکادمیک خود ادامه دادند و از اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند. در این دوره 257 نفر در بخش ناحیه اول، دوم و سوم، در ردیف ماشینی 130 نفر و در بخش کلاسیک 43 نفر و در مجموع 430 نفر برگزیده شده اند. این نشان می دهد که آن ۲۱۱۷ نفر نیز اکثراً نوازندگان خوبی بوده اند. تعداد شرکت کنندگان، گستره استان ها، تعداد داوران شاخه های موسیقی و آواز و تعداد برندگان نشان می دهد که مفهوم ملی واقعاً برای این جشنواره قابل اجرا است.

دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه جشنواره 17 دوره را به پایان رسانده و باید توسعه یابد، گفت: کمیته های فنی متشکل از هیئت داوران معتقدند این جشنواره باید توسعه یابد. از طرفی خانواده و والدین کسانی که در این جشنواره شرکت می کنند یک سری انتظارات دارند.

اردلان تصریح کرد: اگر جشنواره ملی است و اغلب نوازندگان قدرت ارائه خود را دارند، بهتر است بعد از پایان جشنواره بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم مذاکراتی انجام شود تا نوازندگان امتیازی در این زمینه داشته باشند. هنرستان ها و کنکور سراسری موسیقی. دفتر آموزش جشنواره برای رفع نواقص به ساکنین تهران و شهرهای بزرگ کمک فنی می کند.

وی ادامه داد: اگر فیزیک یک نوازنده ویولن در ارتباط با ساز اشتباه یا ناقص تعریف شود، این نوازنده در معرض مشکلات عجیبی قرار می گیرد، بنابراین خانواده ها می خواهند این نقص را که توسط استاد آموزش داده شده، اصلاح کنند، جشنواره با توجه به آن وظیفه ، با برگزاری کارگاه های آموزشی حل شود. برخی این سوال را دارند که جشنواره چه خطی را دنبال می کند و می خواهند به نگاه سبکی به این نوزادان و جوانان کمک کنند و این جهت گیری ها را به صورت اصولی آموزش دهند.

اردلان بیان کرد: برای بسیاری از این استعدادها امکانات لازم را نداریم و برخی از این عزیزان برای تسویه آنها کمک می خواهند. همچنین پیشنهاد کردند که گروه ها (گروه ها) و ارکسترهای کوچک تشکیل دهند و از این استعدادها استفاده کنند و به آنها فرصت اجرا بدهند. زیرا در صورت معرفی این افراد به نیاز جامعه و جریان حرفه ای در موسیقی کمک می شود.

دبیر این دوره از جشنواره همچنین تاکید کرد: این نکات موارد مهمی بود که باید به آنها اشاره می کردم و داوران جشنواره نیز این آموزش ها را تایید کردند و آماده کمک به آنها هستند. گوش فرهنگی و دانش شنوایی ایرانیان و واژه ناسیونالیسم در موسیقی نواحی زیاد است و با کمی تمرین می توانند این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: زمان بسیار محدود است و دانش شنیداری در عصر حاضر و کشور ما گاهی به ما هشدار می دهد که برای نجات هوش ایرانیان به دلیل صداهای مصرفی که سراسر کشور و جهان را فرا می گیرد، تحولی اساسی لازم است. دانش شرقی اغلب از طریق گوش منتقل می شود و در عصر جدید، بیشتر بر بینایی و فناوری تکیه می کند. این یک ضرر است.

اردلان در پایان سخنان خود گفت: از آقای سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، دوستانم در انجمن موسیقی و همراهانم در این جشنواره کمال تشکر را دارم. همچنین از والدینی که فرزندان خود را همراهی کردند تشکر می کنم. اگر یک نفر رتبه بگیرد انتخاب می شود و بقیه تجربه کسب می کنند. کشور ما این استعداد را دارد که نماد وحدت ملی، نمایش هنر ایرانی و بسیاری از ویژگی های فرهنگی باشد و جشنواره را پرورش دهد و به نقطه امن برساند.

در ادامه مراسم و پس از سخنان دبیر جشنواره، کلیپی از پشت صحنه داوری، برگزیدگان نهایی و سخنان هیئت داوران برای حاضران پخش شد.

در قسمت بعدی برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره دقایقی در بخش موسیقی نواحی ایران به اجرای برنامه پرداختند و برخی از نوازندگان رنگارنگ نواحی ایران طنین انداز شدند و مورد استقبال حاضرین قرار گرفتند.

پس از اجرای برگزیدگان جوان حوزه موسیقی ناحیه، پیام معاونت امور هنری (محمود سالاری) و همچنین مدیرکل دفتر موسیقی و مدیر جشنواره (امیرحسین سمیعی) برای حاضرین پخش شد.

اردلان دبیر جشنواره موسیقی جوان ماند

در ادامه این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هجدهمین دوره این جشنواره معرفی کرد.

در حکم او آمده است: «بسم الله».

جناب آقای دکتر حمیدرضا اردلان، نظر به دانش و تجربیات ارزشمند هنری جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور موسیقی، به موجب این حکم به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره موسیقی جوانان منصوب می شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال با بهره گیری از ظرفیت اساتید محترم موسیقی با بهره گیری از تجربیات دوره های گذشته جشنواره ای با شاخصه های فرهنگ اسلامی و نمرات قابل قبول هنری را پیش رو داشته باشیم.

محمود سالاری معاون امور هنری

پس از آن مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره و داوران نواحی نیز به دعوت مجری برنامه روی صحنه آمدند و جوایزی را به برگزیدگان اهدا کردند. لازم به ذکر است به نفرات اول در تمامی رشته ها تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی و نفرات دوم و سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی از هیئت داوران دریافت خواهند کرد.

برای مادران ایران زمین

پس از اهدای جوایز به برگزیدگان بخش نوبت به اجرای موسیقی برگزیدگان بخش دستگاهی رسید. در این بخش هنرمندان بخشی از آثار موسیقایی ردیف محور را برای حاضرین اجرا کردند. وی در این بین به دلیل تولد مادر یکی از برگزیدگانش دقایقی را به افتخار مادرش بیرون از برنامه اجرا کرد.

پس از اجرای موسیقی، مجری برنامه از اساتید و داوران جشنواره به همراه دبیر جشنواره، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیر عامل انجمن موسیقی ایران خواست تا برای اهدای جوایز به روی صحنه بیایند. بخش موسیقی دستگاهی و بخش موسیقی کلاسیک غربی.

عباس سجادی پس از اهدای جوایز، از هنرمندان گروه موسیقی کلاسیک دعوت کرد تا برای اجرای هفدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی نوجوانان، موسیقی کلاسیک غربی را برای مخاطبان به روی صحنه ببرند.

هفدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوانان به دبیری حمیدرضا اردلان به همت انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بنیاد رودکی به صورت حضوری از 27 شهریور ماه تا 1396 برگزار شد. 5 مهر 1403 در تالار وحدت.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا