رابطه و ازدواج

آیا شما یک درونگرای هیجانی هستید؟

آیا عبارات زیر با شما همخوانی دارد؟

اگر فکر می کنید که جملات بالا با شما مطابقت دارند، ممکن است یک «درونگرای عاطفی» باشید!

تصورات غلط زیادی در مورد درونگرایی وجود دارد. به طور کلی، درونگرایی به این معناست که شما سکوت را ترجیح می دهید. روانشناسان امروزی درونگرایی را به عنوان قطب مخالف برونگرایی می سنجند که شامل دو جنبه اصلی است: به جای نقاط ضعف، روی نقاط قوت تمرکز کنید بخوانید.)

  • اشتیاق: ابراز وجود در موقعیت‌های اجتماعی، دوست‌یابی آسان، نشان دادن احساسات هنگام شادی، گرم کردن سریع با دیگران و توانایی سرگرم کردن در موقعیت‌های اجتماعی.
  • قاطعیت: مسئولیت پذیر باشید، شخصیت قوی داشته باشید، بدانید چگونه مردم را مجذوب خود کنید، خود را یک رهبر خوب ببینید و اولین کسی باشید که اقدام می کند.

از دیدگاه علم شخصیت شناسی مدرن، نمره پایین شما در این دو جنبه میزان درون گرایی شماست. بعد «برون‌گرایی-درون‌گرایی» شخصیت مربوط به دوپامین و ارزش پاداشی است که فرد برای پاداش‌های اولیه دریافت می‌کند، که با چیزهایی مانند موقعیت اجتماعی، مواد مخدر و رابطه جنسی پرخطر مرتبط است.

یکی از قوی ترین پاداش های اولیه در طول تاریخ بشر توجه اجتماعی بوده است. این توضیح می دهد که چرا افراد برون گرا با توجه اجتماعی مثبت بسیار پرانرژی و هیجان زده می شوند. اما افراد درونگرا در چنین فرصت هایی هیجان زده نمی شوند.

از دیدگاه دوپامین، می توان گفت که درونگراها برای هیجان زده شدن در مورد رویدادهای اجتماعی به پمپاژ دوپامین بیشتری نسبت به برونگراها نیاز دارند. اما این بدان معنا نیست که سیستم دوپامینرژیک درونگراها مسدود شده است.

نکته اینجاست که دوپامین تنها به برون گرایی مربوط نمی شود. ممکن است درونگرا باشید و دوپامین بیشتری داشته باشید. (مقاله پیشنهاد می شود عصب شناسی خوش بینی و تاثیر آن بر زندگی ما بخوانید.)

امروزه، دوپامین نه تنها با ارزش پاداش توجه اجتماعی مثبت مرتبط است. در سال های اخیر، مسیرهای دوپامین دیگری در مغز پیدا شده است که به شدت با ارزش پاداش اطلاعات مرتبط است.

افرادی که در مسیر عصبی دوپامین امتیاز بالایی کسب می کنند، با امکان کشف اطلاعات جدید و استخراج معنا و رشد از تجربیات خود، انرژی می گیرند (شوق و شوق نشان می دهند). این «نیازهای شناختی»، همانطور که آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرا به آن ها اشاره می کند، به اندازه هر نیاز دیگر انسان برای تبدیل شدن به یک فرد کامل اهمیت دارد.

در زیر چند جمله وجود دارد که به شما این حس را می دهد که مسیر دوپامین شما چقدر فعال است:

  • من عاشق وقت گذاشتن برای تأمل در موضوعات مختلف هستم.
  • من پر از ایده هستم.
  • من تخیل زنده ای دارم.
  • من به ایده های انتزاعی علاقه مند هستم.
  • در مورد موضوعات مختلف کنجکاو هستم.

شاید تا به حال نفهمیده باشید یا پاسخی نداشته باشید که چرا اطرافیان شما اینقدر به رویدادهای اجتماعی، موقعیت اجتماعی، قدرت و پول علاقه مند هستند و چرا ایده ها را تحریک می کنید، چیزهای جدید و جالب یاد می گیرید و در زندگی خود ماجراجویی های هیجان انگیز انجام می دهید. ، شما بسیار فعال تر می شوید. حالا شما یک پاسخ بالقوه دارید: ممکن است یک درونگرا احساسی باشید! (مقاله پیشنهاد می شود چگونه «اکسی توسین» بر روابط اجتماعی ما تأثیر می گذارد بخوانید.)

امیدوارم این مقاله به برخی از شما کمک کرده باشد تا خودتان را بهتر درک کنید و حتی خودتان را بپذیرید. کلید شما پذیرش خود است. گروهی از «درونگراهای پر جنب و جوش» توسط دانشمندان کشف شدند. ویژگی اصلی که آنها را از درونگراهای کم انرژی متمایز می کرد این بود که در پذیرش درونگرایی خود نمره بالاتری کسب کردند. شاید وقت آن رسیده است که متوجه شوید یک درون گرا احساسی هستید!

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا