کتاب و ادبیات

در اندیشه مولانا مقدمه صلح بیرون، آرامش درون است/ اشعار مولانا تجلی گاه آیات قرآن است

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی ضمن بررسی دیدگاه مولانا درباره صلح گفت: در اندیشه مولانا برای ایجاد آرامش در بیرون ابتدا باید به آرامش درون رسید. برای رسیدن به تعامل و صلح

به گزارش ایرنا، از روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، در آستانه هشتم مهرماه، روز بزرگداشت مولانا، نشست علمی «مولانا؛ «صلح بین و برون» با با هدف بررسی اندیشه های مسالمت آمیز مولانا در مثنوی، بزرگداشت این عارف بزرگ ایرانی و ترویج شعر و ادب فارسی در بین ملل مختلف توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با همکاری گالری هنری کوالالامپور روز جمعه عصر 6 اکتبر در سال 1403 برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدرضا بک صحرایی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی مایزن عمر رئیس گالری هنر شهرستان Kl احمد مراد مریکان محقق، حبیب رضا ارزانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، ایرانیان مقیم مالزی، جامعه فرهیختگان مالزی و سفرای برخی کشورهای مسلمان مانند تاجیکستان و افغانستان برگزار شد.

یکی از آرزوهای مردم مالزی خواندن مثنوی گرانقدر مولانا به زبان فارسی است

رایزن فرهنگی جمهوی اسلامی ایران در مالزی در این مراسم با اشاره به اینکه حضرت مولانا یکی از مفاخر و گنجینه های ایران زمین محسوب می شود، گفت: در جنوب شرق آسیا این عارف و شاعر بزرگ به «مولوی» معروف است.

حبیب رضا ارزانی وی با بیان اینکه مردم مالزی با نام و اندیشه مولانا آشنا هستند، گفت: مثنوی مولانا در 6 جلد از اجمل به زبان مالایی ترجمه شده است اما یکی از آرزوهای مالزیایی ها خواندن این کتاب ارزشمند به زبان فارسی است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی به بررسی «آرامش درون و برون چشم مولانا» پرداخت و افزود: مسئله صلح و آرامش یکی از ضروریات دنیای امروز است که در اشعار و اندیشه های مولانا به چشم می خورد.

وی با اشاره به حملات گسترده اسرائیل به لبنان، فلسطین و غزه گفت: دنیای امروز نیازمند اتحاد برای مقابله با ظلم است تا بتوانیم صلح و آرامش را در منطقه برقرار کنیم.

ارزانی به دیدگاه مولانا درباره صلح پرداخت و گفت: در اندیشه مولانا برای ایجاد آرامش در بیرون ابتدا باید به آرامش درون رسید. در واقع اگر فردی در زندگی خود آرامش داشته باشد می تواند در روابط اجتماعی نیز به تعامل و آرامش برسد.

موضوع صلح و آرامش یکی از ضروریات دنیای امروز است که در اشعار و اندیشه های مولانا به چشم می خورد.

وی مقدمه آرامش درون از دیدگاه مولانا را صداقت زیستن دانست و گفت: صادقانه زیستن به این معناست که انسان بتواند بین باورها، اعتقادات، خواسته ها، آرمان ها و بینش خود هماهنگی ایجاد کند و به مشکل وحدت وجود برسد. ما درک می کنیم که فردی که آرامش درونی ندارد به دنبال آرامش در دنیا نیست و اگر هم باشد موفق نیست.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی ادامه داد: انطباق بین رفتار، گفتار و عمل; آرامش درونی می آورد پس فردی که در گذشته به آرامش رسیده باشد می تواند آرامش را در جامعه نیز برقرار کند.

نماینده فرهنگی کشورمان با اشاره به اینکه باید از رهنمودهای مولانا برای رسیدن به صلح بهره ببریم افزود: اگر مردم یا گروه هایی در دنیا فقط به فکر قدرت و منافع شخصی خود باشند نتیجه آن جنگ است. امیدوارم به زودی شاهد صلح پایدار در جهان باشیم.

وی با بیان اینکه در اندیشه مولانا، عالم ربانی، عالم آرامش است و باید به دنیایی فراتر از این دنیای متخاصم برویم، افزود: وقتی به آرامش درونی رسیدیم با دنیای واقعی یکی می شویم و در آن دنیای بی رنگ و یگانگی. ملاقات با خدا .

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با اشاره به اینکه اشعار، اندیشه ها و باورهای عرفانی مولانا برگرفته از قرآن است، گفت: مولانا خود را فرزند قرآن و کلام او را کلام قرآن می داند و امروز. ما همه جا مثنوی زیادی داریم. ما زیبایی استفاده از آیات و روایات را می بینیم و این فقط ظاهر آیات نیست، متن و معنای اشعار قرآنی نیز همین است.

ارزانی با بیان اینکه وقتی مولانا بر نفس خود مسلط شد، وارسته و راه پروردگار را جویا شد، گفت: البته شاعران فارسی زبان همواره در زیر سایه شریعت اسلام به فضای ادب و فرهنگ روی آورده اند و در بسیاری از نقاط جهان .

مولانا را در ردیف افلاطون و ارسطو می شناسند

در ادامه یکی از اساتید حوزه ادبیات مالزی با اشاره به اینکه مولانا در ردیف افلاطون و ارسطو شناخته شده است، گفت: مولانا سرچشمه و مولد برخی از علوم پایه است.

احمد مراد مریکان وی با بیان اینکه شالوده علوم اجتماعی در اندیشه های مولانا مشهود است، افزود: نگاه عالمانه به رابطه روح و جامعه و زندگی در دنیا در کتاب های مولانا نمایان است.

همچنین اجرای موسیقی ویژه غوطه وری در ریتم های ایرانی پژواک عرفان و اجرای تک نوازی دف ماجده افشارفر یکی از ایرانیان مقیم مالزی آهنگ «افسانه دل» از آلبوم جدید شمس را از دیگر قطعات این نشست خواند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا