کتاب و ادبیات

“بَشکوچ” عاشقانه‌ای برای دیده نشده‌‎‌های جنگ تحمیلی

زنجان – ایرنا – «باشکوچ» داستانی عاشقانه است که با روایت داستان جنگ و اشغال خرمشهر سعی دارد نقاط دیده نشده جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد.

به گزارش ایرنا، داستان «باشکوچ» نوشته سلمان کرمی نویسندگان زنجانی در جریان محاصره 34 روزه خرمشهر می گذرد.

این رمان داستان سی و چهار روز زندگی یکی از تکاوران پایگاه دریایی بوشهر را روایت می کند که برای دفاع در برابر تهاجمات دشمن به خرمشهر اعزام می شود. شخصیت مقاومی که سربازی برایش مهمتر از هر چیز دیگری است.

وقتی وارد خرمشهر می شود عاشق می شود و داستان عشق و جنگ تا پایان رمان دست به دست هم می دهد.

قهرمان اصلی داستان کیارش پوراحمدی است که خانواده اش در زنجان زندگی می کنند، او در این شهر دلبستگی هایی دارد و مادرش در حال آماده شدن برای انتخاب همسر از اقوام برای پسرش است. دختری به نام «سلدا» که دختر عموی کیار است و از کودکی با هم بزرگ شدند.

این در حالی رخ می دهد که کیارش حال و هوای دیگری دارد و با دیدن یکی از دختران خرمشهری که به عنوان یکی از مدافعان شهر مقاومت می کند، شور عشق و تحسین در بهوببه میدان نبرد و مقاومت در وجود کیارش جاری می شود. .

اگرچه موضوع این رمان جنگ است، اما عشق در مرکز داستان قرار دارد و نوسانات روابط عاشقانه در طول رمان با وقایع جنگ همسو است و احساس ترحم، نفرت، شفقت و شگفتی تجربیات خواننده همزمان با جنگ و عشق مرتبط است. و گویی هر دوی آنها یک حس مشترک را در آن واحد القا می کنند.

سلمان کریمی متولد 1355 و دارای مدرک لیسانس حقوق قضایی، از نویسندگان زنجانی و از اعضای موسس خانه داستان زنجان است.

کریمی چندین مجموعه داستان گروهی و کودک نوشته است و علاوه بر آن، 2 رمان «رویاهای رنگارنگ یک مادر نابینا» و «بشکوچ» نیز از این نویسنده منتشر شده است.

جلسه نقد و بررسی این اثر روز شنبه برگزار شد «مرد علی مرادی» و «علی الله سلیمی» از نویسندگان و اهالی ادب کشور در موزه کارخانه کبریت سازی زنجان برگزار شد.

«باشکچ» عاشقانه ای برای غیب های جنگ تحمیلی است

«بشکوچ»، تابان بر مکان های کمتر دیده شده جنگ تحمیلی

در این نشست یکی از نویسندگان و شخصیت های ادبی کشور به تحولات حوزه ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ادبیات جنگ در کشور ما دارای مراحل متعددی است و نویسندگان تلاش کرده اند تا با توجه به آنچه پیش آمده است قدم به قدم جلو بروند. نیازهای روز

علی الله سلیمی گفت: در دهه 60 داستان نویسانی داشتیم که آثاری را منتشر می کردند که بیشتر جنبه تحریک آمیز داشت که البته لازمه آن زمان بود. برخی از این داستان ها اگر امروز تجدید چاپ شوند، شاید دیگر با اقبال مخاطب مواجه نشوند. پس از پایان جنگ، داستان های پس از جنگ شکل دیگری به خود گرفت و حال و هوای دیگری پیدا کرد.

وی ادامه داد: رمان بشکوچ از جمله آثاری است که پس از مدت ها از جنگ نوشته شده و نویسنده در آن سعی کرده خود را مستقل از جریان های متعارض یا مدعی نشان دهد و قسمت های نادیده جنگ را روایت کند که قهرمان این رمان در مورد یک تکاور ارتش است، معمولا سابقه کمتری در آثار داستانی دارد.

سلیمی تصریح کرد: روایت در این رمان به سمتی کشیده شده است که نوری بر نقاط کمتر دیده شده جنگ تحمیلی تابیده شده است، در واقع اغلب در ادبیات رسمی جنگ، دفاع مقدس با لایه های بسیج معرفی شده است. ، اما نویسنده در این اثر آن نیست. قرائت رسمی را ارائه می کند و موضع ضد جنگی ندارد، بلکه موضع و موضع جدیدی را منعکس می کند.

وی افزود: قهرمان رمان بشکوچ با وجود اینکه تکاور رسمی ارتش است، ذهنی درگیری دارد. ظاهر این اثر یک اثر اکشن و حادثه ای است.

این نویسنده افزود: قهرمان داستان در میانه جنگ وارد خرمشهر می شود اما با اتفاقاتی که برایش می افتد بیشتر درگیر مسائل روحی و درونی می شود، در واقع قهرمان داستان یک نفر نیست. فردی ابعادی، این محیط بان در کنار انضباط کاری و نظامی، احساساتی است و دائماً برای مردم ارزش قائل است.

سلیمی بیان کرد: نکته دیگر این است که عنصر باورپذیری در این اثر بسیار قوی است و البته این تقویت رویکرد باورپذیری و گزارشگری در اثر باعث شده تا رمان بیشتر به خاطره شبیه شود، این وضعیت در داستان سنگین شده است تا تا حدودی

«بشکوک»، رمانی بر اساس داستان جنگ

یکی دیگر از نویسنده ها و شخصیت های ادبی کشور نیز در این نشست به جایگاه ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد ادبیات دفاع مقدس در کشور ما مصادره شده است و نویسنده اگر جایگاهی نداشته باشد نمی تواند وارد این شود. میدان، در حالی که موقعیت گرفتن نویسنده بزرگترین آسیب را به نوشتن وارد می کند.

مردعلی مرادی گفت: اگر بتوان داستان نوشت و از چنین موقعیت هایی خلاص شد، می توان گفت کار موفقی انجام شده است.

وی افزود: در مورد رمان بشکوچ رمز موفقیت نویسنده این است که توانسته از این نوع موقعیت جدا شود.

مرادی با بیان اینکه رمان بشکوچ اثر خوبی است و در عین حال قابل نقد است و برخی صحنه های رمان واقعا فوق العاده است، گفت: طراحی و تفاوت این رمان نسبت به دیگر رمان های دفاع مقدس نیز هست. قابل توجه این تمایز اثر نسبت به آثار کلیشه ای و قالب بندی شده از عنوان خود اثر شروع می شود.

وی گفت: «باشکوچ» بیشتر یادآور ایران و ایران باستان است، در حالی که دفاع مقدس همواره با اسلام و شعائر و مضامین مذهبی ایرانی همراه است.

مرادی گفت: تایید نیروهای زبده و آموزش دیده ارتش در برابر نیروهای مردمی بر اساس اعتقادات مذهبی و انتقاد از عزل و اعدام افسران ارتش به هر دلیلی در اوایل انقلاب از دیگر وجه تمایز این اثر نسبت به آثار دیگر است. .

وی با بیان اینکه «بشکوک» یک رمان عاشقانه بر اساس داستان جنگ است و این نکته جالب این اثر است. وی گفت: یکی از نقاط قوت این اثر مضمون خوب، صحنه ها و لحظات درخشان کار است.

مردایی خاطرنشان کرد: یادآوری اثر نیز از این جنبه ناشی می شود که نویسنده از ظرفیت زبان به نحو احسن استفاده نکرده است. اگر چنین کاری با دقت بیشتری انجام می شد، «بشکوچ» را به یک شاهکار تبدیل می کرد، اما سهل انگاری نویسنده مانع این کار شده است.

«باشکوچ» سال گذشته در 276 صفحه توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شد.

«بشکوچ» یا «شیردال» موجودی افسانه‌ای با بدن شیر، سر شیر و گوش‌های اسب است که مجسمه‌اش در معماری کاربرد دارد و نمادی برای دفاع از میهن است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا