کتاب و ادبیات

«سرگذشت ادیان و اندیشه های آسمانی» در کتاب‌فروشی‌ها

تهران- ایرنا- کتاب «تاریخ ادیان و اندیشه های آسمانی» شرح مختصری از برخی ادیان مهم جهان است که در قالب داستانی-پژوهشی بیان می شود.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب تاریخ ادیان و اندیشه های آسمانی شرح مختصری از مهم ترین آیین های جهان است که در قالب داستانی-پژوهشی بیان می شود. تحولات شرق و غرب تا حد زیادی به این ادیان بستگی داشت. به همین دلیل هندوئیسم و ​​بودیسم در فصل ادیان شرقی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام که در غرب بیشتر نفوذ کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. پایان کتاب فصل کوتاهی درباره دیدگاه اسلام در مورد سایر ادیان است.

دین یک برنامه الهی برای شناخت خدا و تقرب به او و رسیدن به سعادت در هر دو جهان است. خوشبختی هر دو دنیا در یکدیگر نهفته است. یعنی ابتدا باید در این دنیا شاد بود تا به سعادت آن دنیا رسید. سعادت در این دنیا مقدمه سعادت در آن دنیاست، مشروط بر اینکه این سعادت از راه هایی حاصل شود که «از جانب خدا» پیشنهاد می شود. دین تنها وسیله نیایش و حمد خداوند نیست، بلکه برای تمام شئون فردی و اجتماعی انسان است و برای این بخش از زندگی انسان دستورات جامع و مقررات ویژه ای دارد. پس هدایت انسان در ساختاری به نام «جامعه» صورت می گیرد.

این کتاب دارای هفت فصل است که در آن به «ادیان اولیه»، «ادیان شرقی»، «دین زرتشتی»، «دین یهود»، «دین مسیحی»، «دین اسلامی» و «دیدگاه اسلام» پرداخته شده است. آیین هندو و بودیسم نیز در فصل «ادیان شرقی» مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان کتاب فصل کوتاهی درباره دیدگاه اسلام در مورد سایر ادیان آمده است.

بخشی از متن کتاب

یک آیین طبیعت دوست

زرتشتیان برای آتش احترام زیادی قائل هستند، از این رو برخی به اشتباه آنها را آتش پرست می نامند. نه تنها آتش، بسیاری از مظاهر طبیعت از جمله آب، خاک، کاریز و گاو در این آیین جایگاه ویژه ای دارند. طهارت در این آیین به دو معنا ظاهر می شود، یکی به معنای طهارت معنوی در قالب حقیقت و عدالت و دیگری به معنای طهارت بیرونی که موجب حفاظت از طبیعت و منابع آن می شود.

تف کردن مخصوصاً در حضور دیگران کار زشتی است و نجس محسوب می شود. هوایی که از ریه ها خارج می شود نیز عامل نجاست است و از این رو موبد هنگام افروختن آتش مقدس در آتشکده، دهان خود را با پارچه می پوشاند تا آتش مقدس آلوده نشود. آتشکده محل عبادت زرتشتیان است و آتش مقدس باید همیشه در آن شعله ور باشد و هرگز خاموش نشود. بنابراین آتش نگهبانی دارد که به آن هیربود می گویند. آتش نماد نور الهی است و نمازهای پنج گانه ای که در دین زرتشتی وجود دارد باید به سمت آتش خوانده شود. زمانی که ایجاد کاریز و پاسداری از پاکی آب و دستوراتی از این دست به عنوان عوامل ثواب و ثواب در این آیین تلقی می شود، کم کم به مجموعه قوانینی می رسیم که مومنان زرتشت را ملزم به حفظ طبیعت می کند. (صفحه 59)

کتاب تاریخ ادیان و اندیشه های آسمانی نوشته شده است محمد آسیابانی و محمدمهدی سید نصریدر 224 صفحه، با کاغذ کاهی، قطع کاغذ و قطع رقع، با شمارگان 500 نسخه، توسط کتب تکمیلی واحد حقوق و روابط بین الملل مؤسسه انتشارات و تحقیقات ذکر، در چاپ دوم در سال 1402 به چاپ رسید. این کتاب همراه با مقاله منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا