کتاب و ادبیات

مولانا رونوشتی از شمس نیست

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه دگرگونی حالت مولانا با ذکر شمس در ابیات مثنوی به چشم می خورد، گفت: این آشفتگی افکار را در ابیات مولانا می توان مشاهده کرد. اما بعداً مولانا چیزهایی را که از شمس دریافت کرده تجدید نظر می کند، مولانا نسخه ای از شمس نیست و برخی نظرات آنها متفاوت است.

زهرا قریبیان لواسانی وی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا با تاکید بر اینکه عجیب ترین اتفاق زندگی مولانا دیدار با شمس تبریزی بود، گفت: این دیدار نقطه آغاز تحول مولانا است. برای ما هم عجیب است که بین شمس و مولانا چه گذشت در حالی که مولانا در این رابطه چیزی نگفته است. در آغاز مثنوی حسام الدین چلبی که بارها با مولانا دوست است، مخصوصاً در داستان «شاه و صیغه» از مولانا می خواهد که از شمس برایمان بگوید، اما مولانا حرفش را عوض می کند و اصلاً چیزی نمی گوید.

دیدار شمس از هر جهت به دگرگونی معنوی مولانا انجامید، این موضوع در مثنوی آمده و نکته ارزشمندی است که قابل تأمل است.

نویسنده کتاب «باغ سبز عشق» با اشاره به اینکه گفته می شود ملاقات شمس و مولانا داستان طلاق دو دریا است، تصریح کرد: درباره زمان و مکان ملاقات شمس و مکان آن اطلاعات متفاوتی داده شده است. مولانا. برخی می گویند این دو در بازار قند فروشان با هم آشنا شده اند و برخی نیز محل این دیدار را بازار طلافروشان می گویند. برخی می گویند این دیدار در 18 آذر و به گفته برخی دیگر در 30 مهر اتفاق افتاده است. ، اما اختلاف نظر وجود دارد که این دیدار در کدام روز از هفته برگزار شده است.

به گفته این پژوهشگر ادبی، دیدار شمس از هر جهت باعث دگرگونی ذهنی مولانا شد، این موضوع در مثنوی آمده و نکته ارزشمندی است. شمس مولانا را با حقیقتی دیگر مواجه کرد، جاذبه ای حال مولانا را فرا گرفت، نگرش، نگاه و جهان بینی مولانا دگرگون شد.

مولانا نسخه ای از شمس نیست

نقاشی شمس و مولانا اثر محمود فرشچیان

خلط اندیشه های مولانا با خاطره شمس

قریبیان لواسانی درباره تغییراتی که پس از دیدار با شمس در مولانا رخ داد، گفت: برخی از ارادتمندان مولانا می گویند که این تغییرات در حالات ماورایی بوده است، این روند معمولاً با بزرگ شدن شخصیت ها صورت می گیرد. گویی هر چه مسائل آنها را عجیب تر و متعالی تر کنیم، بیشتر از آنها لذت می بریم، اما اگر بخواهیم مولانا را واقعاً بشناسیم، می توانیم به مثنوی رجوع کنیم، مولانا در مثنوی می گوید: «او داستانی می گوید که به هدف»، بنابراین برداشت مخاطب از دیدار شمس و مولانا باید فراتر از دیدار عادی باشد و به اعماق آن نفوذ کند.

شمس 40 سال به دنبال یاری بود، با اساتید و بزرگان آشنا شد و وقتی با مولانا آشنا شد، دید که او فردی است که می توان اسرار او را گفت.

به گفته این محقق، شمس 40 سال به دنبال یاری بود، با اساتید و بزرگان آشنا شد و وقتی با مولانا آشنا شد، دید که او فردی است که می توان اسرار را به او گفت. مولانا در 37 یا 38 سالگی مفتی (فقیهی که دارای درجه اجتهاد است و علاوه بر استنباط احکام به دیگران نیز بیان می کند) شهر بود. او همچنین به کسی نیاز داشت که او را از کلمات و عبارات بیرون بکشد، زیرا او نمی توانست خوشبختی را در زندگی بیابد.

وی با تاکید بر اینکه باید دید در زندگی شمس و مولانا چگونه می توانند به زندگی انسان امروزی کمک کنند، ادامه داد: زمانی که مولانا با شمس آشنا شد بسیار تحت تاثیر او قرار گرفت، در مثنوی می توان دید که مولانا همیشه به یاد شمس است. . حال و هوای او تغییر می کند و این آشفتگی افکار را در آیاتش می توان دید; اما بعداً مولانا چیزهایی را که از شمس دریافت کرده تجدید نظر می کند، مولانا نسخه ای از شمس نیست و برخی نظرات آنها متفاوت است.

به گفته این محقق، هیچکس نباید از بزرگان کپی برداری کند، زیرا بزرگان نیز این گونه نبودند.

در حوزه مولوی همیشه مقالات جدیدی منتشر می شود

قریبیان لواسانی با اشاره به اینکه کتاب ها و مقالات زیادی درباره مولانا نوشته شده است، افزود: موضوع مولانا یک موضوع جهانی است، بعد از 17 سال تدریس می بینم که همیشه مقالات جدیدی در این زمینه منتشر می شود. بنابراین امکان تحقیق در این زمینه وجود دارد.

مثنوی در تصحیح های مختلف بیش از 20000 بیت است، یعنی حجم زیادی دارد، تعداد بیت های مثنوی از شاهنامه فردوسی بیشتر است.

به گفته وی، مثنوی بیش از 20 هزار بیت در تصحیح های مختلف دارد، یعنی حجم عظیمی دارد، تعداد بیت های مثنوی از شاهنامه فردوسی بیشتر است. اما برای امروز کسانی که می خواهند به مثنوی بروند ببینند از مطالعه ابیات چه نتیجه ای می گیرند. هدف از مطالعه مثنوی باید روشن باشد، زیرا این کتاب به قدری پیچیده است که گاهی حتی اساتید این رشته در گرداب اطلاعات مختلف در زمینه فلسفه، کلام، قرآن، حدیث و سایر علوم گرفتار می شوند که در مثنوی همه علوم در هم آمیخته است و مولانا بدان آگاه شد.

نویسنده کتاب «باغ سبز عشق» با تاکید بر اینکه خواندن مثنوی پیش نیاز نیست، ادامه داد: برخی می گویند قبل از خواندن مثنوی باید «فیهمافه» (مقالات مولان، کتابی به نثر فارسی از مولانا جلال الدین محمد بلخی) را خواند. ) با موضوع نقد و تفسیر عرفانی و شامل یادداشت هایی است که در طول 30 سال سخنرانی مولانا در جماعت تهیه شده است) در حالی که چنین نیست. می توانیم قسمت هایی از مثنوی را بخوانیم که به ما کمک می کند. شاید سال ها طول بکشد و مردم نتوانند وارد اعماق مثنوی شوند، اما با یک راهنما می توان وارد مثنوی شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا