موسیقی

نوای «تار و تاریخ» بر مزار شمس تبریزی+فیلم



به گزارش هنرآنلاین، تابلوی موسیقی «شمس تبریزی» کاری جدید از پروژه «تار و تاریخ» ساخته مدیا فرج نژاد با شعری از مولانا است. اهالی «تار و تاریخ» برای ضبط این قطعه در آرامگاه شمس تبریزی به آذربایجان غربی و شهر خوی سفر کردند.

در این اثر فرج نژاد تار، بهمن جهانسوز خوانندگی و پوریا فرج نژاد کمانچه می نوازند. همچنین در اجرای این آهنگ گروه ضرب عنگا حضور دارند که میثم شکری نوازنده دف، سجاد باهر نوازنده تار، مهدی مصلح نوازنده عود و علیرضا مجری برنامه حضور دارند. ، که نقش سنتور را بازی می کند.

مدیا فرج نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوی موزیکال «شمس تبریزی» نوشت: من غریبم و کاروانسرا سزاوار غریبه است. شاید این جمله شمس تبریزی بهترین توصیف برای محل دفن او باشد. عارف و صوفی بزرگی که در ادبیات عرفانی تأثیر بسزایی داشت، مردی که هرگز وطن خاصی نداشت، همیشه در سفر بود و با تعلیم مولانا توانست خدمت بزرگی به عالم ادب کند. او در یکی از مقالات خود می گوید: چه بر سر زبان فارسی آمده است؟ ? با این لطافت و خوبی، آن معانی و لطافتی که در زبان فارسی یافت می شود و در تازی یافت نمی شود.

تأثیرات فکری و عرفانی شمس بر مولانا بسیار است، کتاب های فراوانی در مورد این تأثیرات نوشته شده و مقالات فراوانی نوشته شده است و عشق، ایمان، علم، آزادی، دوری از تعلقات و مبارزه با جاه طلبی بخشی از این تأثیرات است. در مورد سفر آخر شمس نقل شده است که وی به خواست خود سفر کرد و در گذشته در همان مکان به خاک سپرده شد. سالها بعد سه برج بر روی قبر او ساخته شد که دو برج در طول سالیان متمادی تخریب شده و یکی از آنها باقی مانده است و شاید این تنها نمادی باشد که با آن بتوان آرامگاه ابدی این عارف بزرگ را پیدا کرد.

مزار شمس سال ها و دهه ها به امید خدا رها شده بود و برای کسی مهم نبود و شاید همین برج باقی مانده تنها سهم حرم شمس از عالم مادی بود. شنیده ام که اخیرا تمهیداتی اندیشیده شده است که شاید بتوان برای این مکان عزت و نزدیکی بیشتری ایجاد کرد و اگر چنین باشد مایه خوشحالی و دلگرمی است که چنین مقبره ای شایسته نیست. شمس بخشی از داستان است و داشتن فضای مناسب شاید برای معماری مناسب باشد. جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم نیز بخشی دیگر است.

به هر حال سر مزار قریب نشستیم و غزلی از مولانا خواندیم و نواختیم. جا دارد از هنرمندان مستعد و توانمند گروه سازهای کوبه ای که کیلومترها را طی کردند تا در کنار تار و تاریخ باشند تشکر کرد.

آهنگ شمس تبریزی توسط پویا پیور میکس و مسترینگ و صدابرداری زهی آن در استودیو 54 انجام شده است.

این اثر به کارگردانی، تدوین و تصویرگری مرتضی حاج محمدی و گرافیک میلاد فاتحی انجام شده است. انتشارات بین المللی این آهنگ به عهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین می باشد.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با محوریت ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این طرح تاکنون حدود سیصد هنرمند از سراسر کشورمان شرکت کرده اند.

آلبوم «تار و تاریخ 1» در سال 2023 توانست دو مدال طلا را در مسابقات بین المللی جوایز موسیقی جهانی – 2023 و در رده های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولکلور معاصر برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» در سراسر جهان منتشر شده است و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا