رابطه و ازدواج

ارتباط بیش از حد مودبانه می‌تواند سمی باشد

کلینیک روانشناسی و مشاوره ایوان – در تلاش برای حفظ شایستگی، دوری از تنش و جلوگیری از فوران احساسات جریحه دار شده، گاهی وسوسه می شویم که حقیقت را پنهان کنیم. در حالی که ادب به طور کلی به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود، ادب بیش از حد می تواند ارتباط را به چالش بکشد و منجر به سوء تفاهم شود. همچنین باعث می شود که مسائل مهم حل نشده باقی بمانند.

پیشنهاد این است که مسئولیت احساسات خود را بپذیرید و به دیگران اجازه دهید مسئولیت احساسات خود را بپذیرند. پذیرش مسئولیت یک جزء کلیدی در روابط سالم و ارتباطات مسئولانه است. این وظیفه شما نیست که اضطراب خود را به حدی کاهش دهید که هنگام ارائه اخبار بد، دیگران را در مورد اهداف خود گیج کنید.

خوشبختانه، برخی از استراتژی‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما در تقویت ارتباط مستقیم و باز و در عین حال مهربانی کمک کند.

چرا از ادب استفاده می کنیم؟

چه دعوت به مهمانی را رد کنیم، چه با یک همکار مخالفت کنیم یا آنچه را که نیاز داریم بخواهیم، ​​ادب سناریوهای مختلفی را پوشش می دهد. اما، صرف نظر از اینکه در مورد چه چیزی صحبت می کنیم، در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که ما تمایل داریم بیش از حد مودب باشیم:

معایب ارتباط بیش از حد مؤدبانه

در حالی که ادب محاسن خود را دارد، ادب بیش از حد می تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند. چه در حال ارائه اخبار سخت با لبخند باشید و چه در حال تشکر مکرر از شخصی در حالی که نارضایتی خود را ابراز می کنید، برخی از دام های ادب در کمین هستند:

  • تفسیرهای نادرست: وقتی پیام‌ها در لایه‌های ادب پیچیده می‌شوند، هدف یا معنای واقعی ممکن است از بین برود. این می تواند به تفسیرهای نادرست منجر شود، جایی که گیرنده ممکن است به طور کامل جدیت یا فوریت پیام را درک نکند.
  • مسائل حل نشده: پیام های مودبانه بیش از حد می تواند شما را از پرداختن به مسائل مهم باز دارد. وقتی بازخورد واضح نیست، گیرنده ممکن است نیاز به تغییر یا بهبود را تشخیص ندهد.
  • ناامیدی و رنجش: با گذشت زمان، عدم وضوح می تواند منجر به ناامیدی و رنجش شود، به خصوص اگر یکی از طرفین احساس کند که شنیده نشده یا درک شده است. (مقاله پیشنهاد می شود 5 راه برای غلبه بر ناامیدی بخوانید.)

استراتژی های ارتباط مستقیم

اگرچه صادق بودن در ابتدا می تواند احساس ناراحتی کند، اما در نهایت می تواند در طولانی مدت به رابطه کمک کند. شما می توانید در عین حال مهربان و صادق باشید. در زیر چند استراتژی وجود دارد که می تواند ارتباط را مستقیم تر کند:

  • نکات کلمات خود را از قبل بنویسید: چند دقیقه به پیامی که می‌خواهید ارسال کنید و اینکه چگونه می‌توانید به طور مؤثر آن را انتقال دهید فکر کنید. از گفتن چیزهایی که وسوسه می‌شوید بپرهیزید، مانند «ما هنوز هم می‌توانیم دوست باشیم» تا از آسیب رساندن به طرف مقابل خودداری کنید. پست خود را در صورت لزوم ویرایش و اصلاح کنید تا مطمئن شوید که پیام های مختلط ارسال نمی کنید.
  • واضح و مختصر باشد: شفافیت کلید ارتباط موثر است. سعی کنید در پیام های خود واضح و مختصر باشید و مطمئن شوید که قصد شما غیر قابل انکار است. هر چه بیشتر صحبت کنید، احتمال اینکه کلمات شما نامفهوم شوند بیشتر می شود.
  • از بازخورد سازنده استفاده کنید: هنگام ارائه بازخورد مستقیم و در عین حال سازنده باشید. گفتن جملاتی مانند “من به تو نیاز دارم” مفید نیست. مثال‌های خاص و راه‌حل‌های بالقوه را برای سازنده‌تر کردن گفتگو بیان کنید.
  • همدلی را تمرین کنید: دیدگاه شخصی که با او سر و کار دارید را درک کنید. ممکن است مکالمه را با اذعان به این جمله آغاز کنید: “این مکالمه دشوار است، اما مهم است.” این به شما کمک می کند پیام خود را صادقانه و با ملاحظه بسازید.
  • از لحن مناسب استفاده کنید: اگرچه صریح بودن مهم است، اما حفظ لحن گرم و محترمانه می تواند به دریافت مثبت پیام شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که متناقض نیستید، مانند لبخند زدن در حین ارائه اخبار غم انگیز یا خنده در طول یک مکالمه قاطعانه که باعث می شود جملات شما با زبان بدن شما ناسازگار باشد. لحن محترمانه را با پیامی ترکیبی اشتباه نگیرید.
  • باز بودن را تشویق کنید: محیطی ایجاد کنید که در آن ارتباط باز و صادقانه ارزش قائل شود. دیگران را تشویق کنید تا افکار و احساسات خود را آشکارا بیان کنند. به بازخوردها گوش دهید و در صورت لزوم وضوح ارائه دهید.

در حالی که طبیعی است که بخواهیم از احساسات دیگران در امان بمانیم، ارتباط بیش از حد مودبانه گاهی اوقات می تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. با تلاش برای تعاملات مستقیم و صادقانه تر، می توانیم سوء تفاهم ها را کاهش دهیم و روابط مبتنی بر اعتماد و شفافیت را تقویت کنیم. به یاد داشته باشید، هدف این نیست که ادب را کنار بگذاریم، بلکه باید آن را با صداقت متعادل کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ارتباط ما هم مهربان و هم مؤثر است.

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا