علم و دانش

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تبدیل ایده به محصول پیشرو باشد

تهران- ایرنا- مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند در زمینه استقرار چرخه کامل تولید علم و ایده به محصول نهایی، الگو و سرمشق سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، آیین معارفه محمدنبی شهیکی تاش سرپرست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و تکریم حسن زمانیان رئیس سابق این سازمان با حضور سید احمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی برگزار شد.

مشاور وزیر علوم در آغاز این نشست به ظرفیت‌های علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این سازمان با داشتن چند پژوهشگاه و ده‌ها شرکت دانش‌بنیان می‌تواند در رشته‌های متنوع علمی فعالیت موثر انجام دهد. ایران در زمینه دانشگاهی و تحقیقاتی، تاریخ غنی دارد و مراکز علمی و تحقیقاتی مانند رصدخانه مراغه، ربع رشیدی تبریز و دانشگاه جندی‌شاپور دزفول را داریم که در تاریخ کم‌نظیر هستند.

مشاور وزیر علوم افزود: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یک سازمان پیشرو است که پس از چهار دهه فعالیت توانسته به جایگاه شناخته شده‌ای در نظام علمی کشور دست یابد و مورد توجه محققان و نخبگان قرار گیرد.

خضری تاکید کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با ظرفیتی که دارد باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا و برای حل مشکلات مهم کشور مانند مشکلات زیست محیطی طرح علمی ارائه کند.

وی افزود: در بحث آلودگی هوا که ۳۵ دستگاه اجرایی و سازمان مسئولیت دارند و تاکنون حل نشده است؛ باید نهادی علمی همانند سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که یک سازمان ماموریت‌گرا است، طرح پژوهشی و فناوری ارائه کند و بخشی از این معظل را کاهش دهد.

مشاور وزیر علوم با قدردانی از خدمات حسن زمانیان رئیس سابق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاکید کرد: مأموریت‌ها و فعالیت‌های این موسسه بزرگ پژوهشی، باید به صورت مرتب رصد و بازنگری شود و در راستای نیاز کشور، وظایف جدید به آن محول شود. ماموریت اصلی رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران این است که یک طرح برای فعال‌تر کردن، کارآمدی، چابک‌سازی، اثربخشی و کارآمدی آن ارائه کند.

خضری افزود: علم مانند درخت باوری است که پیوسته میوه می دهد و جامعه از عواید و منافع آن منتفع می شود.

به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفتم مهر با صدور حکمی محمد نبی شهیکی تاش معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه را با حفظ سمت به عنوان سرپرست سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران منصوب کرد. حسن زمانیان از ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ریاست این سازمان را برعهده داشت.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا