موسیقی

آلبوم «یاپیرجان» شنیدنی شد



به گزارش هنرآنلاین، «یاپیرجان» عنوان یکی از جدیدترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی در فضای مجازی است که در روزهای گذشته توسط مظفر شفیعی خواننده، سعید آذرنوش اجرا شده است. نوازنده تار، حسین خوش شیره نوازنده نی و مرحوم شایان یزدی زاده نوازنده. تمبک با سریال «رهگز هفت اکلیما» در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

توضیحات تکمیلی این آلبوم شامل:

کلام او بر اساس «یاپیر» و «یاپیرجان» بود، به همین دلیل به این نام شهرت یافت و همه او را «یاپیرجان» صدا کردند.

این داستانی است که روح الله خالقی در کتاب تاریخ موسیقی ایران درویش خان آورده است و همین موضوع باعث شد تا نام این اثر را «یاپیرجان» انتخاب کنیم.

آلبوم «یاپیرجان» بیش از هر چیز تلاشی برای ادامه و تکامل بافت و گروه موسیقی شناخته شده ای از تار، نی، صدا و تمبک است که به عنوان محتوا یکی از ماندگارترین و مهم ترین رپرتوارهای ساخته شده در موسیقی ایرانی را ساخته است. و زمینه کار آن

علیرغم اینکه اکثر این آثار در گذشته شنیده شده اند، دغدغه ما این است که از تجربیات و ایده های خود در عرصه اجرا برای رسیدن به بیانی شخصی و خلق اثری متفاوت استفاده کنیم و در نهایت ارزش و اهمیت این مجموعه را نشان دهیم. حتی بیشتر بیایید خود را گرم کنیم.

آلبوم

در مراحل تمرین و ضبط این اثر که نزدیک به یک سال به طول انجامید، روش های مختلفی را امتحان کردیم تا به کیفیت صدای ایده آل برسیم و در نهایت برای اینکه صداها بیشتر در قلب حل شوند و همچنین اجرای احساسی تر، سازهای زهی و نی به طور همزمان اجرا و ضبط شد و پس از آن تمبک و آواز به صورت جداگانه در قطعات همراه با کلمات ضبط و اضافه شد.

رویکرد ما در این آلبوم بر این اساس است که نتیجه کار نه تنها می تواند منبع مناسبی برای اجرای آثار مهم درویش خان برای شنوندگان و هنرجویان باشد، بلکه جنبه های خلاقانه و فنی و در تنظیم و اجرای خطوط تار، نی و تمبک باید در تمامی جنبه ها از جمله رنگ آمیزی، ظرافت، ریتم، همزیستی و تضاد عناصر انتخابی، رویکردی آزاد و پویا داشته باشد. همچنین باید به مسائل ظریف تری مانند هارمونی در فواصل موسیقایی و تطبیق تکنیک ها و تزیینات به ویژه در دو ساز ملودیک توجه کنیم تا در نهایت بتوانیم به جلوه ای متفاوت از آنچه تاکنون روی این قطعات اجرا شده است، دست پیدا کنیم. .

یاد و خاطره دوست عزیزمان شایان یزدی زاده را گرامی می داریم که در این اثر تمبک را بازی کرد و با مهارت و ذوق وصف ناپذیر خود خاطره ای ارزشمند را برای همیشه از خود به یادگار گذاشت. متأسفانه انتشار این اثر به موقع انجام نشد. نام و یادش گرامی باد.”

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا