کتاب و ادبیات

فلسطین محدود به تاریخ مختصر و زمان محدود نیست

تهران – ایرنا – یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هنر ایران با تاکید بر اینکه فلسطین موضوعی است که مختص به تاریخ و زمان مختصر نیست، گفت: فلسطین در طول تاریخ برای قدرت های مختلف اهمیت راهبردی داشته است. همانطور که در یکی دو مرحله قبل از اسلام شاهد حضور ارتش ایران در منطقه شامات در فلسطین بودیم.

هادی یعقوب زاده وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اهمیت ژئوپلیتیکی کشور فلسطین توضیح داد: باید به اهمیت استراتژیک فلسطین در دوره های مختلف به ویژه دوران معاصر اشاره کرد. در سال 1917 زمانی که ادموند هنری آلنبی ژنرال انگلیسی وارد اورشلیم شد، اولین جمله ای که به زبان آورد این بود: «اکنون جنگ های صلیبی به پایان رسیده است». این تاکید نشان دهنده اهمیت فلسطین پس از جنگ های صلیبی برای جهان غرب است. آنها سال ها به دنبال بازگرداندن فلسطین به دوره اشغالی بودند که می خواستند.

فلسطین در منطقه غرب آسیا قرار دارد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد کل منطقه غرب آسیا و ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

نویسنده کتاب «ایران، لبنان، غزه» موضوع مهم دیگری را در رابطه با رابطه غزه و ایران اعلام کرد و افزود: لازم بود برای این رابطه بررسی جدی صورت گیرد. فلسطین بدون توجه به مسائل مذهبی در منطقه غرب آسیا قرار دارد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد کل منطقه غرب آسیا و ایران را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل این منطقه در دوره های مختلف تاریخی همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. همچنین سرزمین فلسطین برای ایران جنبه دینی و مذهبی دارد و به حق اولین قبله مسلمانان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از ویژگی های ملی ایرانیان دفاع از مظلوم است. ایرانیان همیشه می دانستند که باید به خاطر اعتقاداتشان در کنار مظلوم بایستند. حتی زمانی که رژیم شاه از رژیم صهیونیستی حمایت کرد، مردم واکنش نشان دادند. شاید یکی از دلایل گرایش مردم به نهضت اسلامی اقداماتی بود که رژیم پهلوی در حمایت و محکومیت فلسطینی ها انجام داد، بنابراین فلسطین برای ایرانیان اهمیت دینی دارد.

ارتباط معنوی ایران، فلسطین و لبنان

انقلاب اسلامی ایران جنبش های آزادی فلسطین را سرعت بخشید

یعقوب زاده درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبش های آزادی خواه فلسطین و جهان اسلام توضیح داد: انقلاب اسلامی ایران به نهضت های آزادی خواهی فلسطین سرعت بخشید. ناگهان رویکرد جدیدی در جهان اسلام و فلسطین مطرح شد. این موضوع رویکرد مقاومتی بود که بعد از جنبش هایی مثل حماس و جهاد اسلامی شکل گرفت و تقویت شد. در لبنان حزب الله به عنوان یک جریان ناب شیعی فعالیت می کرد که بعدها با اقداماتی که انجام داد، گروه های مختلفی از اهل سنت وارد این جریان شدند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هنر ایران افزود: این روند در ادامه انقلاب اسلامی بود و ارتباط معنوی جمهوری اسلامی ایران، فلسطین و لبنان برقرار و تقویت شد. به ویژه با تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز دفاع از فلسطین، جنبه معنوی ارتباط قوت گرفت.

فلسطین یکی از استراتژیک ترین مناطق خاورمیانه است

یعقوب زاده درباره علت نگارش کتاب «ایران، لبنان، غزه» گفت: شبهه در سال 1387 ایجاد شد، گروهی شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر داده بودند. باید به این شعار پاسخ داده می شد و جنبه های تاریخی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و سرزمینی آن دیده می شد. این کتاب در آن زمان نوشته شده است و اگر بخواهم این کتاب را بازنویسی کنم، ممکن است عمق بیشتری به داده ها و تحلیل های بیشتری به کتاب بدهم. این کتابی بود که متناسب با حال و هوای آن روز نوشته شد و مورد توجه قرار گرفت.

در طول جنگ های صلیبی، فلسطین به عنوان یکی از مناطق جنگ های صلیبی در نظر گرفته می شد

نویسنده کتاب «ایران، لبنان، غزه» با اشاره به اینکه نگارش این کتاب حدود 2 سال طول کشیده است، ادامه داد: در این مدت موارد و منابع لازم را مطالعه و پوسترها را جمع آوری کردم، چرا که مسئله فلسطین مطرح است. که محدود به تاریخ است، کوتاه است و زمان محدود نیست، فلسطین در طول تاریخ برای قدرت های مختلف اهمیت راهبردی داشته است. همانطور که در یکی دو مرحله قبل از اسلام شاهد حضور ارتش ایران در منطقه شامات در فلسطین بودیم.

وی ادامه داد: بعد از اسلام آیه قلبت الروم (نزول جلال) به همین واقعه اشاره دارد و بعدها در جنگ های صلیبی از فلسطین به عنوان یکی از مناطق جنگ های صلیبی یاد شد، بنابراین این منطقه یکی از مناطق محسوب می شود. استراتژیک ترین مناطق خاورمیانه و غرب آسیا است. می آید

فلسطین به یک تاریخ کوتاه و زمان محدود محدود نمی شود

جلد کتاب

لزوم تولید محتوای ادبی برای آگاهی جامعه

یعقوب زاده با اعلام اینکه منفعت دفاع از فلسطین مورد تردید برخی است، گفت: پس از انتشار کتاب «ایران، لبنان، غزه» تحلیل ها تقویت شد. همچنین افراد دیگر با قلم های مختلف می توانند از زوایای مختلف به این موضوع بپردازند. اگر سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در سال 2014 و امسال را مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که روند ایران چقدر ناامید کننده است.

هر اقدامی در کشور نیازمند حمایت مردم است

به گفته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هنر ایران، نتانیاهو در سخنرانی خود در سال 2014 ایران را با ادبیاتی قوی متهم می کند، اما در سال 1403 اگرچه با جسارت بیشتری صحبت می کند و بیشتر ایران را متهم می کند، اما تکرار نام کشور ایران نشان دهنده یأس است. ، ضعف و شکست استراتژیک. یعنی باید آمریکا را مجبور به مقابله با ایران کند.

این نویسنده با تاکید بر تاثیر ادبیات در جامعه گفت: برای تداوم راه مبارزه با رژیم صهیونیستی و به پیروزی باید محتوا در قالب داستان و رمان در اختیار مخاطب قرار گیرد. زیرا انجام هر اقدامی در کشور نیازمند حمایت مردم است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا