کتاب و ادبیات

کتابی برای افرادی که از مشاوره روانی فرار می‌کنند

تهران- ایرنا- کتاب «ضرورت مشاوره در فرهنگ ایرانی» با توجه به ضعف های رفتاری در جامعه در کمک گرفتن از مشاوره با هدف کمک به مردم تالیف شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «ضرورت مشاوره در فرهنگ ایرانی» با هدف کمک به مردم نوشته شده است. چرا که در جامعه امروز ایران ضعف مشاوره در خانواده ها به ویژه جوانان مشهود است. همچنین بسیاری از افراد برای مشاوره نیاز به اطلاعات و آموزش های لازم دارند. از سوی دیگر بسیاری از جوانان به ویژه خانواده ها از مراجعه به مراکز مشاوره خودداری می کنند.

تاکنون تلاش های متعددی برای بهبود وضعیت و نحوه اجرای بهتر مشاوره صورت گرفته است. برخی معتقدند که مشاوره عمدتا آموزشی است، اگرچه مرز بین مشاوره تحصیلی، شغلی و شخصی هنوز مشخص نیست زیرا بسیاری از مشاوران روی مشکلات شخصی افراد کار می کنند.

این کتاب دارای پنج فصل شامل اهداف مشاوره و انواع آن، نیاز به مشاوره و ضعف فرهنگ مشاوره، کلیدهای طلایی در مورد مشاوره و مشاور، مشاوره شغلی و مشاوره گروهی و راه حل ها و محدودیت ها می باشد.

بخشی از متن کتاب

راهنمایی و مشاوره در ایران

ایرانیان نقش بسیار مهم و اساسی در شکوفایی فرهنگ، تمدن، زبان، ادبیات و هنر اسلامی دارند. به گفته «ابن خلدون» پارسیان وقتی تمدن پارسی را دیدند از آن بهره فراوان بردند و صنایع و پایه های علم و دانش را از ایرانیان گرفتند. همچنین از آنجایی که ایرانیان از آغاز حکومت خود دارای فرهنگ و تمدنی استوار و بنیادی بوده اند، می توان دریافت که حتی نحو و دستور تازی نیز دست ساخته سیبویه شیرازی، ابوعلی پارسی و شیشه ایرانی و گروه های دیگر بوده است. آنها مصداق بارز سخنان مستند رسول خدا (ص) هستند که فرمودند: هرگاه دانش در اقصی نقاط آسمان قرار می گرفت، گروهی از پارسیان به آن دست می یافتند. (حجتی، اسلام و تربیت و تربیت، 1384)

باز هم در همین منابع آمده است: اساتید ایرانی با تلاش علمی خود در عصری که اروپا به شدت در عذاب جاهلیت بود، موفق شدند سطح فرهنگ و علم را به حدی ارتقا دهند که به تدریج غرب را به سمت تمدنی شکوفا سوق دهند. . با گرویدن ایرانیان به دین مبین اسلام، تحول عظیمی در سراسر کشور ایران پدید آمد، مانند کشورهایی که توسط مسلمانان افتتاح شد. توصیه‌های اسلام در مورد راهنمایی و نصیحت، دیدگاه و نگرش مردم را نسبت به بهره‌گیری از فکر، مشاوره و راهنمایی یکدیگر تشویق کرد. (صفحه 44 و 45)

او کتاب «ضرورت مشاوره در فرهنگ ایران» را نوشت. مهدی حامی و حامی زیبای جهرمی توسط انتشارات عصرجوان در پائیز 1402 در قطع رقعی، شومیز، کاغذ تحریر، در 108 صفحه، شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا