موسیقی

«تار و تاریخ» به قلعه ازنوجان سفر کرد+ فیلم



به گزارش هنرآنلاین، تابلوی موسیقی «مستانه» کاری جدید از پروژه «تار و تاریخ» به آهنگسازی و اجرای تار مدیا فرج نژاد با شعری از عراقی است. اهالی «تار و تاریخ» برای ضبط این اثر به استان مرکزی و شهرستان خمین سفر کرده اند تا به روستای ازنوجان برسند.

در این اثر علیرضا درویش خواند و هومن حیدری هم دف نوازی کرد.

فرج نژاد، آهنگساز و طراح یادداشت پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوی موزیکال «مستانه» می گوید: اگر بخواهم تکراری ترین تجربه تار و تاریخ را بگویم، قطعا دیدن بناهای تاریخی بزرگ و متروک است. که در حال نابودی هستند!”

ساختمان هایی که در هر کشوری به آن افتخار می کنند، روی آن ها تبلیغ می شود و هزینه های بازسازی و نگهداری آن ها را پرداخت می کند. در برخی شهرها به دلیل تاریخ متفاوت، تعداد این بناها بیشتر و در برخی شهرها کمتر است. «خمین» در استان مرکزی قطعا یکی از شهرهایی است که از نظر عدم توجه به آثار تاریخی وضعیت بسیار بدی دارد.

انگار وجود این قلعه ها و دژها ارزشی ندارد! باور کنید چیزهایی دیدم که حتی برای ما که در ایران زندگی می کنیم هم تعجب آور است! شهرستان خمین صد و هفده قلعه دارد! قدیمی ترین آنها در روستای ازنوجان مربوط به دوره قبل از حمله مغول و جدیدترین آنها مربوط به دوره قاجاریه است. نمی دانم، شاید فراوانی این قلعه ها در این نقطه از کشور باعث شده است که تقریباً هیچ نگهبانی و نگهداری از این قلعه ها نباشد. برای دیدن، شنیدن و درک رازهای نهفته در این ساختمان ها باید عاشق باشی. برای ما دوستداران هنر و میراث فرهنگی؛ این ساختمان ها خرابه است و ما از آنها مستیم و به قول یک عراقی:

اسرار خرابه ها جز مستی ها معلوم نیست / هوشیار چه می داند راز در این غار چیست؟

میکس و مسترینگ قطعه مستانه توسط پویا پیور در استودیو 54 ضبط شده است.

این اثر به کارگردانی، تدوین و تصویرگری مرتضی حاج محمدی و گرافیک میلاد فاتحی انجام شده است. انتشارات بین المللی این آهنگ به عهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین می باشد.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با محوریت ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این طرح تاکنون حدود سیصد هنرمند از سراسر کشورمان شرکت کرده اند.

آلبوم «تار و تاریخ 1» در سال 2023 توانست دو مدال طلا را در مسابقات بین المللی جوایز موسیقی جهانی – 2023 و در رده های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولکلور معاصر برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» در سراسر جهان منتشر شده است و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا