کتاب و ادبیات

چاپ به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک می‌کند

تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی با اشاره به همگرایی بین صنایع مختلف برای ترویج فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی، گفت: برای تقویت نیاز به افزایش تعامل با سایر حوزه های نوین به ویژه حوزه چاپ داریم. و این هنر اصیل ایرانی را ترویج دهند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در آغاز سمینار تفکر علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «شناسایی و بازاریابی صنایع دستی، سوغات فرهنگی و ملی» با اشاره به انجمن علمی فناوری چاپ ایران نقش مهمی در پرورش و ترویج موضوعات مختلف در زمینه چاپ و ارتباط آن با بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نیز بخش‌هایی از هویت کشور مانند صنایع دستی ایفا می‌کند. وی تصریح کرد: ایران در زمینه صنایع دستی پتانسیل های بی نظیری دارد. بازاریابی و بازارسازی در حوزه صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و این امر بدون توجه به فناوری چاپ و بسته بندی با توجه به نیاز روز محقق نخواهد شد.

محمد بیطرفان وی به مقوله صنایع دستی و اقتصاد مرتبط با آن به عنوان بخشی هویت ساز اشاره کرد و تاکید کرد: برای این هویت سازی، توسعه صادرات، ارز و نگاهی نو به مقوله شکل و محتوا و استفاده از فناوری ها بسیار مهم هستند.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به جایگاه ویژه صنایع دستی کشورمان در کشور و جهان، گفت: استفاده از سوغات ایرانی به جای سوغات ملی می تواند در زمانی که ایران باشد، جای تاملی باشد. اگر به رده ملی هم توجه شده باشد.»

چاپ به شناسایی و بازاریابی صنایع دستی کمک می کند

چرخه صنایع دستی و هنرهای سنتی را تکمیل کنید

مدیرکل حمایت از تولیدات صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 520 هزار هنرمند صنایع دستی کشور در 299 رشته فعالیت دارند، گفت: باید اعلام کنم که 20 ویژگی از صنایع دستی کشور برشمرده شده است که می توان به آنها اشاره کرد. در تجاری سازی استفاده می شود. تولید، اشتغال، کارآفرینی و ارتقای این رشته ها بسیار مهم است.

صنایع دستی دارای ارزش افزوده بوده و از طرفی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه بوده و در توسعه سرمایه گذاری ارزان است.

محمد حسین عسگرپور وی با اشاره به اینکه صنایع دستی یک مزیت بومی و در عین حال بخشی از هویت اقتصادی کشور است، گفت: صنایع دستی از یک سو دارای ارزش افزوده و از سوی دیگر سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه و همچنین ارزان در ایجاد است. اشتغال و توسعه سرمایه گذاری موثر. بنابراین باید چرخه صنایع دستی و هنرهای سنتی را با توجه به جایگاه هنرمندان، صنعتگران و صادرکنندگان تکمیل کنیم تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و مفید تولید و روانه بازار کنند.

وی بر توسعه شرکت های خلاق و جایزه بسته بندی در صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری های نرم با معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی همکاری خوبی دارند. و گردشگری. ما باید کمک کنیم که این بخش در ابعاد مختلف تقویت شود. هدف ما شخصیت دادن به صنایع دستی با ورود بخش های مختلف است و در این زمینه صنعت چاپ و بسته بندی اهمیت زیادی دارد.

اهمیت بسته بندی در ارائه محصولات صنایع دستی

مدیرکل آموزش و ترویج صنایع دستی معاونت آموزشی خاطرنشان کرد: اولین نشست تخصصی استفاده از صنایع دستی در صنعت چاپ و بسته بندی به منظور شناسایی و بازاریابی محصولات صنایع دستی و سوغات ملی، اقدام مشترک خوبی بین صنایع دستی و صنایع دستی است. معاونت هنرهای سنتی کشور و انجمن علمی فناوری چاپ ایران. : چاپ و بسته بندی می تواند به شناسایی و بازاریابی صنایع دستی کمک کند.

تقویت و احیای ریشه های تاریخی و فرهنگی این صنعت هنری مستلزم پیوندها و رویکردهای جدید با دنیای جدید است.

بهزاد احمدی فارسانی وی بیان کرد: در راستای همگرایی و هم افزایی صنایع مختلف در راستای ترویج و تقویت هر چه بیشتر فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی، اولین سمینار کارشناسی علمی فناوری و صنعت چاپ با حضور فعالان تاثیرگذار در این حوزه ها برگزار می شود. صنعت بسته بندی و چاپ است و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد. و فعالان عرصه چاپ و بسته بندی و صنایع دستی باید با هم افزایی و همکاری برای آموزش، اشاعه و توسعه صادرات صنایع دستی به عنوان بخش هویت ساز کمک کنند.

مدیر کل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: تقویت و احیای ریشه های تاریخی و فرهنگی این صنعت نیازمند پیوندها و رویکردهای جدید با دنیای جدید است. برای این منظور نیاز به تعامل بیشتر با سایر حوزه های جدید به ویژه حوزه چاپ داریم. این هنر اصیل ایرانی را تبلیغ کنیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت بسته بندی در ارائه محصولات صنایع دستی افزود: در این نشست موضوعاتی چون فناوری های نوین بسته بندی و چاپ در صنایع دستی، هنر بسته بندی در صنایع دستی و آسیب شناسی بسته بندی محصولات صنایع دستی در کشور مورد توجه قرار گرفت که می تواند دستاوردهای خوبی برای کشور ما داشته باشد. باشد

سعید بهروان معاون برنامه ریزی محتوایی دفتر امور چاپ و نشر گفت: در توسعه صنایع دستی هویت در اولویت است. هویت بخشی به توسعه صنایع دستی و چاپ و بسته بندی محصولات با رعایت قوانین و مقررات در راه هویت بخشی اولویت ماست.

لزوم دانستن اصول موازین زیبایی شناسی ایرانی

رئیس پژوهشکده فرهنگی هنری صبا ضمن برشمردن مزیت های اقتصادی و رقابتی صنایع دستی ایران به عنوان یک بوم صنعت ساخت ایران، بسته بندی خلاقانه را نیز عاملی موثر در رقابت پذیری و موفقیت محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی دانست. .

بی دقتی در استفاده از نقوش ایرانی و نقوش بصری ایرانی که طی قرن های متمادی طی فرآیند توسعه ایجاد شده اند، نمی تواند هویت عمیقی به محصول ببخشد.

بهنام زنگی وی با اشاره به دستاوردهای هنرجویان در دوره های طراحی، خاطرنشان کرد: آنچه به آن طراحی بسته بندی می گوییم در واقع فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که به دنبال حل مشکل محصولی به نام صنایع دستی است. بی دقتی در استفاده از نقش مصالح ایرانی و نقوش بصری ایرانی که طی قرن‌ها در طول فرآیند توسعه ایجاد شده است، نمی‌تواند هویتی عمیق به محصول ببخشد و اشراف، مطالعه و دانستن اصول ضوابط زیبایی‌شناسی ایرانی در کنار آن ضروری است. با استفاده از نقوش ایرانی تا دچار عوارض و هویت سطحی نشویم.

این استاد دانشگاه افزود: هنرهای بسته بندی و صنایع دستی هر دو جزو خروجی های صنایع فرهنگی هستند و بازار بزرگی دارند. بنابراین باید موضوع ارائه صنایع دستی را با رویکردی تخصصی و بدون عجله پیگیری کرد.

زنگی در ادامه جایزه ملی بسته بندی صنایع فرهنگی را الگویی موفق برای شناخت ظرفیت ها و معرفی دستاوردهای بسته بندی صنایع دستی خواند و خواستار مشارکت همه اقشار در تقویت این رویداد ملی شد و اعلام کرد: یکی از رسالت های فرهنگستان خانه خلاق هنر است. ، تسریع در بسته بندی است و می تواند مسیرهای درست این صنعت را در تقویت محصول فرهنگی ایرانی معرفی کند.

هزینه بسته بندی باید کمتر از 10 درصد قیمت محصول باشد

این فعال و مدرس پیشکسوت عرصه چاپ و نشر در این نشست با مروری بر تحولات صنعت چاپ تاکید کرد: صنعت چاپ با ارزش آفرینی و ارزآوری گره خورده است.

بسته بندی و چاپ به دلیل هزینه آن در تولید و فروش محصولات نباید مورد توجه قرار گیرد

مهرداد بیات وی افزود: صنعت چاپ در سال 2020 بیش از 422 میلیارد دلار گردش مالی داشته است و با استفاده از بستر چاپ و بسته بندی و با همکاری انجمن ها، تشکل ها و مراکز علمی و اجرایی می توانیم حوزه صنایع دستی را تقویت کنیم.

رضا نورایی این فعال حوزه چاپ و بسته بندی در این سمینار بر توسعه بسته بندی با توجه به نیاز مخاطبان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: هزینه بسته بندی باید کمتر از 10 درصد قیمت محصول و بسته بندی و چاپ باشد. به دلیل هزینه آن در تولید نباید استفاده شود. و فروش محصولات به صرفه بود.

حسین بختیاری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان صنایع دستی در این جلسه بر تعامل تشکل ها با صنایع دستی و صنعت چاپ در توسعه صنایع دستی و نیاز هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی تاکید کرد.

چاپ و بسته بندی می تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد

کارشناس و کارشناس حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این نشست گفت: چاپ و بسته بندی می تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد. یکی از دغدغه ها تولید محصولات چاپی سازگار با محیط زیست در عصر امروز است. صنایع دستی با محیط زیست سازگار است و با استفاده از هنر چاپ و بسته بندی می توان به توسعه صنایع دستی کمک کرد.

صنایع دستی با محیط زیست سازگار است و با استفاده از چاپ می توان به توسعه این صنعت کمک کرد

محمدحسین شهمت پور وی خاطرنشان کرد: بسته بندی جزء لاینفک زندگی مردم شده است و در صورت نبود بسته بندی درصد زیادی از مشاغل از بین می رود بنابراین با توجه به نیاز روزافزون کشور به ایجاد اشتغال و بهبود تولید و رفع مشکلات اقتصادی، مشخص می شود. و بدیهی است که هرگونه سیاست و راهبردی که دولت جدید در نظر بگیرد، ناگزیر از ارتقای صنعت بسته بندی خواهد بود. و هر چه زودتر به این صنعت توجه واقعی، صحیح و اصولی شود، مسیر تولید و حل مشکلات کشور زودتر از بحران و دست اندازها خارج می شود.

بیتا بهرامی قصر یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه اراک به پیشینه غنی صنایع دستی کشور اشاره کرد و افزود: صنایع دستی از ارزش بالایی برخوردار است و ایران با تنوع جغرافیایی خود حرف های زیادی برای گفتن دارد و باید بتوانیم به این امر ارزش بالایی قائل شویم. بخش با استفاده از طراحی گرافیک و هنر.” برای ارائه

همچنین در پایان این سمینار از فعالیت های پیشکسوتان و فعالان این عرصه در عرصه های علمی و صنعتی با اهدای لوح تجلیل شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا