موسیقی

«ادوار» زکریا یوسفی منتشر شد/ شنیدن یک پروژه متفاوت



به گزارش هنرآنلاین، «ادوار» عنوان یکی از جدیدترین پروژه های موسیقی در زمینه موسیقی تلفیقی با استفاده از اشعار مولانا است که در قالب یک آلبوم بین المللی با هنرمندی، طراحی و تنظیم زکریا یوسفی تقدیم مخاطبان شد. ، یکی از نوازندگان سرشناس کشورمان.

زکریا یوسفی درباره ویژگی های این آلبوم که با حمایت مالی روزالین آریایی راد تولید شده است، توضیح داد: آنچه در پروژه «ادوار» به شنوندگان ارائه می شود، ساخت ملودی هایی با الهام از موسیقی کرمانجی از کردهای ترکیه است. خراسان شمالی در چند سرچشمه شور چهارگاه و نوا است که ترکیبی از صداهای الکترونیک و سازهای آکوستیک را شامل می شود. علاوه بر این سعی کرده ایم در فضای کار به سمت موسیقی مینی مال حرکت کنیم.

وی افزود: تغییر فرم های موسیقی در این آلبوم به آرامی انجام شد تا بتوانیم به ویژگی های موسیقی دوره ای نزدیک شویم. در این چارچوب برخی از ریتم ها تکراری هستند اما در عوض تنوع رنگ صدا بسیار زیاد است که به نظرم می تواند در حالات مختلف به دست مخاطب برسد. در این میان هارمونی مداوم، تغییر فرم آهسته، استفاده از الگوهای ریتمیک ساده و در عین حال تنوع صوتی سازهای کوبه ای در جهت فضا از ویژگی های دیگری است که می توانم در مورد این پروژه به آن اشاره کنم. به عبارتی این آلبوم تلفیقی از تجربیات گذشته من در موسیقی و ادبیات عرفانی و موسیقی الکترونیک و تلاشی برای استفاده از صداهای متنوع تری در خدمت این نوع موسیقی است که شامل سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو است. ، کمانچه، دودوک، کاوال و عود. آنها به عنوان تک آهنگ یا هارمونی استفاده شده اند.

به گفته یوسفی، عبارت «ادوار» اشاره به یکی از آیات مولوی و حرکات افلاک است که چرخش سماع مولوی نیز از آن گرفته شده است و مولانا با الهام از اندیشه های نظریه پردازان قدیم «سماع» را به آن می داند. چرخشی با الهام از حرکت ستارگان باشد.

این محقق، نوازنده و مدرس موسیقی در معرفی نوازندگان پروژه «ادوار» که توسط مجموعه هنری «چارت» در سراسر جهان توزیع شده است، اظهار داشت: میلاد محمدی، شقایق صادقیان، نگار فرجی، فرزاد بازگیر، هومان مهدویان، بهنام بیات. ، یلدا خوانساری. و زکریا یوسفی نیز از جمله هنرمندانی هستند که به عنوان نوازنده و خواننده در این آلبوم حضور دارند.

زکریا یوسفی یکی از هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در زمینه های پژوهشی، آموزشی و نوازندگی است. او در طول دو دهه فعالیت حرفه ای خود با هنرمندانی چون شهرام نذری، کامکارها، علیرضا غربی، کیهان کلهر، گروه شهنازی، نوازندگان حصار همکاری داشته و در بیش از 40 کنسرت برگزار کرده است. جشنواره ها را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

دوره 1

پخش در حدود 130 آلبوم موسیقی در ژانرهای مختلف از جمله «پیدای ناپیدا»، «یقین گمشده»، «شارو»، «در حالکه دف»، «روگیار»، «راوی»، «اورامان تا بادینان»، «سحرگان»، فروغ، «با من بخوان»، «سرساما»، «بارگاه»، «سایه های خورشید»، «پاییز»، «عارف شیدا» ​​و تعدادی دیگر از جمله فعالیت های یوسف به شمار می روند.

«جاران»، «کردیا»، «گیانا»، «رج»، «گیا»، «درد»، «سرگشت»، «تاو»، «دهگز» نیز عناوین برخی دیگر از پروژه های زکریا یوسفی است که اخیرا سال ها در پلتفرم های داخلی و بین المللی توسط وی منتشر شده است.

این هنرمند طی چند سال اخیر در پروژه های اجرایی با علیرضا قربانی خواننده سرشناس کشور مشغول بوده و در کنار آن به تنظیم و تولید آثاری در ژانر «موسیقی تلفیقی»، «دستگاهی» و کردی مشغول بوده است. تصنیف

تألیف چندین کتاب در حوزه موسیقی از دیگر فعالیت های یوسفی در حوزه پژوهشی است که جدیدترین آنها مربوط به انتشار کتابی با عنوان; «موسیقی در مولویه و قادریه» در کشور ما بوده است. به گفته نگارنده، این کتاب پژوهشی است درباره پیوند موسیقی و معارف عرفانی قرن ششم و هفتم هجری.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا