کتاب و ادبیات

گردهمایی فعالان عرصه چاپ برای رسیدن به وفاق و همدلی

تهران-ایرنا- جمعی از اساتید، دانشجویان، دست اندرکاران و فعالان عرصه علم و فناوری صنعت چاپ در سمینار علمی تخصصی «فناوری و صنعت چاپ، وفاق و همدلی اصناف، سازمان ها و متولیان امر و نقش پیشکسوتان در تحقق آن» در پایان دهمین هفته علم و فناوری چاپ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران، پیرامون دستیابی به اجماع و همدلی به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، محمد بیطرفان نایب رئیس اتحادیه چاپ سنگی با اشاره به اینکه انجمن علمی چاپ می تواند نقش حلقه واسط در وحدت و همدلی صنعت چاپ، اتحادیه ها، تشکل ها، اصناف و صنعت چاپ را ایفا کند، گفت: در کشور وجود دارد. 6 مرجع وزارت صداقت، فرهنگ، اتاق اصناف هستند. ما اتاق بازرگانی، حزب کارگر و وزارت کشور را داریم که مجوز فعالیت تشکل ها را صادر کنند.

موسس انجمن علمی فناوری چاپ با اعلام اینکه زمان شکل گیری گفتمان مناسب برای همفکری و همدلی در بین فعالان این صنعت فرا رسیده است، گفت: ایفای نقش پیشکسوتان در عرصه صنعت حائز اهمیت است. چاپ علم و فناوری در حل مشکلات این صنعت».

گردهمایی فعالان چاپ برای همفکری و همدلی

وی افزود: به زودی نشریه علمی و پژوهشی چاپ مجوز خود را از وزارت علوم دریافت می کند تا بستری برای توسعه علمی صنعت مهم و پیشرو و اشتغالزای چاپ باشد.

تعدد موسسات صدور مجوز برای تشکل ها و ضعف مطالبات اعضا از اتحادیه ها

شکوه هوش نایب رئیس اتحادیه چاپ سنگی با اشاره به اینکه انجمن علمی چاپ می تواند نقش حلقه واسط در وحدت و همدلی صنعت چاپ و اتحادیه ها و تشکل ها، اصناف و صنعت چاپ را ایفا کند، گفت: در کشور ما دارای 6 مرجع برای صدور مجوز برای فعالیت سازمان ها. یکی از آنها وزارت صمت است. اتاق اصناف نیز وابسته به وزارت حریم خصوصی است.

وی ادامه داد: در تهران 135 انجمن صنفی داریم که یکی دیگر از مراجع صدور مجوز به اتاق بازرگانی است؛ گروه بعدی وزارت کار است که شامل مجموعه تشکل های کارگری و کارفرمایی و وزارت کشور است. برای تشکل های صنفی مجوز صادر می کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای تشکل های فرهنگی مجوز صادر می کند و در نهایت وزارت علوم مسئول صدور مجوز برای تشکل های علمی است

به گفته وی، بسیاری از نهادها و اقدامات آنها با یکدیگر همپوشانی دارد و در برخی موارد افراد دارای مجوز علمی در اتحادیه ها فعالیت می کنند و عکس این موضوع نیز در برخی موارد مشاهده شده است.

وی به مشکلات تنوع تشکل ها اشاره کرد و گفت: دولت ها به نوعی در مقابل صنف قرار دارند، در حالی که باید پاسخگوی نیازهای صنفی و صنعت باشند، اتحادیه برای ایجاد یک واحد صنفی ایجاد شد. نیازها و خواسته ها را به گوش دولت برسانند.

ذکایی با اشاره به رویکرد دولت برای کاهش تعداد واحدهای صنفی تصریح کرد: برخی از دولت ها به تشکل های صنفی به عنوان فرصت و برخی به عنوان تهدید می نگرند. انبوه اصناف و اتحادیه ها و ویژگی های مشترک فراوان بین آنها باعث می شود که دولت تصمیم بگیرد این اتحادیه ها را به یک سوم کاهش دهد و به 60 تا 65 اتحادیه برساند. پس از این ماجرا، همه اتحادیه ها مقاومت کردند و دولت به این نتیجه رسید که یک سری سامانه ها را ایجاد کند تا این سیستم یکپارچه شود.

گردهمایی فعالان چاپ برای همفکری و همدلی

اتحادیه ها ابزاری برای نهادهای دولتی شده اند

وی در ادامه بیان کرد: دولت قصد داشت با این اقدام وضعیت اتحادیه ها را سامان دهد و تعداد آنها را جمع آوری کند. آنچه اکنون اتفاق افتاده این است که دولت به دنبال تحکیم اتحادیه هاست. از سوی دیگر چالش های زیادی بین اتحادیه ها وجود دارد و هر اتحادیه برای خود ایجاد می کند.

ذکایی با اشاره به هدف از تشکیل اتحادیه گفت: اتحادیه برای چیست؟ اتحادیه برای دستیابی به اهداف مشترک در قالب اتحادیه ایجاد شده است، اما این مسیر در این سال ها به بیراهه رفته است. طبق قانون هیچ چیزی در اختیار اتحادیه قرار نگرفته که از دولت مطالبه کند، در واقع اتحادیه ها ابزاری برای دولت برای انجام امور دولتی مانند عوارض و مالیات شده اند. از سوی دیگر، اتحادیه نمی تواند از دولت مطالبه کند و این وضعیتی است که برای اتحادیه ها از نظر ظرفیت قانونی وجود دارد.

وی با اشاره به وجود پتانسیل فراقانونی و عرفی در اتحادیه ها و تشکل ها گفت: به نظر من یک ظرفیت فرا قانونی و نانوشته برای اتحادیه ها وجود دارد، در واقع رئیس یک اتحادیه می تواند با مسئولان دولتی دیدار کند. و در سازمان ها و نهادهای مختلف رؤسا می شوند و مطالبه می کنند. برای انتقال خود و این ظرفیت فراقانونی و عرفی موجود در اتحادیه هاست.

نایب رئیس اتحادیه سنگ نگاران تهران افزود: معتقدم ظرفیت های فراقانونی اتحادیه بسیار بیشتر از ظرفیت های قانونی آن است و اگر اتحادیه ها به یک هدف مشترک برسند می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ذکایی افزود: نکته بعدی که برای رسیدن به وفاق و همدلی مهم است تسلط بر مشکلات صنفی و آگاهی از این نیازها و چالش هاست. در این راستا مدیران اتحادیه تلاشی برای دانستن مطالبات صنفی ندارند، رئیس اتحادیه باید بنشیند و مسائل را اولویت بندی کند و این یکی از گلوگاه های توافق است.

وی در پایان بر ایجاد بستر همگرایی از سوی روسای اصناف تاکید کرد و گفت: نمایندگان صنفی باید قدرت همگرایی و ظرفیت نشستن دور یک میز و گفت وگو در مورد مشکلات را داشته باشند؛ در این راستا نمایندگان صنف باید قدرت همگرایی را داشته باشند. یک رئیس اتحادیه باید بتواند در اتحادیه خودش این قدرت را داشته باشد که مردم را دور هم جمع کند، وقتی این قدرت همگرایی در رئیس اتحادیه و هیئت مدیره وجود ندارد، همین وضعیت پیش می آید.

در 10 سال گذشته مسیر خوبی برای همدلی صنعت چاپ طی شده است

زهرا حسین نژاد عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علم و فرهنگ و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علم و فناوری چاپ ایران با اشاره به لزوم مشاهده نقاط ضعف در کنار نقاط قوت در حوزه فناوری و علم چاپ ایران انجمن، گفت: اگرچه باید در این زمینه نگاه مثبتی داشت، اما نباید از مشکلات و ضعف های موجود غافل بود. در این زمینه نه نشریه علمی خاصی داریم و نه نشست های علمی و تخصصی خاص، بنابراین پیشرفت ها و پسرفت ها بررسی نمی شود.

وی با اشاره به اهمیت بررسی مقالات علمی در نشست های علمی و تخصصی صنعت چاپ گفت: یکی از کارهایی که در این زمینه می توان انجام داد این است که مقالات علمی را در پنل های علمی و پژوهشی خود بررسی کنیم و این به ما این امکان را می دهد که اخذ مجوز ISE که باعث افزایش انگیزه فعالان علمی برای حضور در نشست های علمی و تخصصی می شود.

حسین نژاد در پایان به راه‌های پیش‌روی انجمن در سال‌های آینده و لزوم رفع مشکلات در سال‌های آینده اشاره و تصریح کرد: امسال دهمین دوره از هفته علم و فناوری چاپ است و علم چاپ و چاپ انجمن فناوری ایران در این یک دهه راه درازی را پیموده است. ; امیدواریم با رفع چالش ها و نقاط ضعف، این هفته در سال های آینده بهتر از سال های گذشته برگزار شود.

مصرف کاغذ در ایران به دو میلیون و 600 هزار تن می رسد

حمید نیکدل رئیس صنف فروشندگان کاغذ و مقوا تهران خاطرنشان کرد: صنعت چاپ با صنف ما همگن است و ارتباط نزدیکی با ما دارد. حدود هزار فعالیت اقتصادی داریم که وظیفه تولید مقوا را در سه زنجیره تامین، تولید و مصرف در کشور بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه ایران هنوز در صنعت کاغذ خودکفا نشده است، ادامه داد: مصرف کاغذ در ایران به دو میلیون و 600 هزار تن می رسد و بیش از دو میلیون تن کاغذ وارد کشور می شود. متاسفانه هنوز در صنعت کاغذ به خودکفایی نرسیده ایم. به عنوان مثال مصرف کاغذ تحریر در ایران به 300 هزار تن در سال می رسد که ما توانستیم 40 هزار تن آن را در کشور خود تولید کنیم و مابقی این نیاز را کشورهایی مانند چین و اندونزی تامین می کنند، بنابراین ما عقب هستیم. در صنعت کاغذ

نیکدل همچنین به فرهنگ نادرست عرضه، تولید و مصرف کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ درختکاری در کشور جا نیفتاده و خشکسالی دلیل مضاعفی برای مواجهه جدی صنعت کاغذسازی شده است. مشکلات همچنین فرهنگ مصرف کاغذ در کشور ما چه در بین مردم و چه در بین چاپخانه داران فرهنگ غلطی است و اینها مشکلاتی است که صنعت کاغذ با آن دست و پنجه نرم می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران با اشاره به سهم نه چندان چشمگیر تولیدکنندگان کاغذ در گرانی کتاب، گفت: کاغذ کیلویی حدود 50 تا 60 هزار تومان است در حالی که قیمت کتاب 250 A است. گرم 300 هزار تومان; این نشان می دهد که تولیدکنندگان کاغذ در این روند سهم چندانی ندارند، اما قیمت بالای کتاب به نام تولیدکنندگان کاغذ نوشته شده است.

ضرورت تشکیل شورای عالی صنعت چاپ ایران

بهنام زنگی قائم مقام فرهنگستان هنر در پایان این هفته بر ضرورت تشکیل شورای عالی صنعت چاپ ایران تاکید کرد و گفت: اتحادیه ها و تشکل ها الگوهای کوچک حکمرانی هستند، بنابراین وقتی می خواهیم وضعیت را بهبود ببخشیم. وضعیت حاکمیتی، ابتدا باید بتوانیم به مدل مدیریتی مناسب در اتحادیه ها دست یابیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد من برای توافق این است که در آینده نزدیک شورایی تشکیل شود تا همه دست اندرکاران صنعت چاپ در آن شرکت کرده و چالش ها و مشکلات خود را مطرح کنند.

صنعت چاپ در حاشیه است

بیژن گلستانیان یکی دیگر از فعالان صنعت چاپ نیز در این جلسه به برخی مشکلات تشکل های چاپ اشاره کرد و گفت: مشکل این است که حتی برخی از اهالی این صنعت به خوبی آن را نمی شناسند.

حمید فریور این کارشناس چاپ همچنین گفت: در ایران و در چشم انداز صنعت چاپ در سال 1403 نسبت ما با آنچه در دنیا می گذرد حسرت و غریبی است. این صنعت با حضور در رویدادهای مهم می تواند به اهداف مهم تری دست یابد.

شره خردپیشه از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به نقش مهم صنعت چاپ در بسته بندی و فروش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: از انجمن علمی فناوری چاپ و تشکل های صنعت چاپ برای حضور در صنایع دستی و نمایشگاه گردشگری آبان ماه امسال در تهران برگزار می شود. امکانش هست دعوت میکنم

سمینار علمی تخصصی «فناوری و صنعت چاپ، وفاق و همدلی اصناف، تشکل ها و متولیان امر و نقش پیشکسوتان در تحقق آن» و اختتامیه دهمین هفته علم و فناوری چاپ با حضور اساتید، دانشجویان، دست اندرکاران. و فعالان عرصه علم و فناوری صنعت چاپ در باغ موزه استدلال دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا