علم و دانش

گوگل هم به برق هسته‌ای متوسل شد

تهران- ایرنا- شرکت فناوری «گوگل» برای تامین برق مورد نیاز فناوری‌های هوش مصنوعی از قبیل چت بات «جمینی» و نرم‌افزار تلفنی هوش مصنوعی «پیکسل» به سمت استفاده از رآکتورهای هسته‌ای می‌رود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دیلی میل، می‌توان گفت شرکت گوگل با چت بات «جمینی» و نرم افزار هوش مصنوعی «پیکسل» تمرکز زیادی بر هوش مصنوعی دارد. اما این قدرت محاسباتی پیشرفته نیازمند میلیون‌ها رایانه موسوم به «سِرور» است که داخل مراکز داده‌ در سراسر جهان قرار دارند و شبانه‌روزی کار می‌کنند.

گوگل هم به برق هسته‌ای متوسل شد

اکنون شرکت گوگل برای تامین انرژی مورد نیاز هوش مصنوعی خود به سمت انرژی هسته‌ای می‌رود. این شرکت بزرگ فناوری قراردادی با شرکت برق هسته‌ای «کایروس پاور» مستقر در کالیفرنیا امضا کرده است تا با ساخت رآکتورهای هسته‌ای جدید انرژی مورد نیاز مراکز داده گوگل را تامین کند.

هرچند مکان این رآکتورها هنوز اعلام نشده است، گوگل اعلام کرده اولین رآکتور در سال ۲۰۳۰ عملیاتی می‌شود و راکتورهای بیشتری نیز تا سال ۲۰۳۵ به بهره برداری خواهند رسید. مایکل تریل مدیر ارشد انرژی و آب و هوا در شرکت گوگل خاطرنشان کرد این قرارداد موجب تسریع در فرایند گذار انرژی در سراسر آمریکا خواهد شد. شرکت‌های گوگل و کایروس پاور جزئیات مالی این قرارداد و مکان ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور آمریکا را افشا نکرده‌اند.

گوگل هم به برق هسته‌ای متوسل شد

فناوری‌های هوش مصنوعی که مستلزم کاربرد قدرت محاسباتی زیادی است؛ شبانه‌روزی برق زیادی مصرف می‌کنند و موجب بالا رفتن میزان مصرف انرژی این شرکت شده اند. گوگل حدود ۲۰ مرکز داده را در آمریکای شمالی و تعداد بیشتری را در سراسر جهان اداره می‌کند و بر لزوم تامین انرژی پاک تاکید کرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ هدفی را برای اداره فعالیت‌هایش با انرژی عاری از کربن روی همه شبکه‌ها تا سال ۲۰۳۰ مشخص کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا