موسیقی

جدیدترین اجرای ارکستر ملی به یاد امین الله رشیدی

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در جدیدترین کنسرت خود که شامگاه جمعه بیست و هفتم مهرماه با عنوان «پایکوبی» در تالار وحدت تهران برگزار شد، قطعاتی بی کلام را با اجرای آثاری از حشمت سنجری اجرا کرد. ، محمدرضا تفضلی، همایون رحیمیان، فرهاد پوپل تقدیم حاضران شد. در این میان جابر تطانی به عنوان نوازنده سازدهنی در قطعاتی گروه اجرایی را همراهی کرد.

نکته جالب دیگری که در کنسرت شب گذشته ارکستر موسیقی ملی ایران مشاهده شد اجرای قطعه ای از آهنگسازی مرحوم امین الله رشیدی در قسمت دوم این کنسرت بود که در آستانه یکصدمین سالگرد تولدش از دنیا رفت.

«خاطرات دوران کودکی – قسمت اول سوئیت ایرانی» ساخته فرهاد پوپل، رهبر ارکستر و از شاگردان محمد سعید شریفیان، «رقص مضاربه» به عنوان سومین اثر از پروژه «سوئیت ایرانی» به آهنگسازی مرحوم حشمت سنجری از نوازندگان برجسته کشورمان “رقص کماله”. «ساری گلین»، «یاربیزگوناخ گل جک» و «رقص قزاقی» با تنظیم جابر تتانی، آهنگساز و نوازنده ویولن، کمانچه و آکاردئون نواز آثاری بودند که در اولین قسمت از جدیدترین کنسرت ارکستر موسیقی ملی به مخاطبان عرضه شد.

یکی از نکات جالب اجرای این قسمت از کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران که با استقبال مخاطبان مواجه شد، اجرای چند قطعه موسیقی از نواحی آذربایجان با تکنوازی گرمون جابر عابدی بود که با چیدمانی جدید تقدیم مخاطبان شد. تلفیقی با حضور سازهای ایرانی در کنار سازهای بین المللی برای اجرای قطعات بومی که می تواند رویکردی نوین در کارنامه ارکستر موسیقی ملی در کنار اجرای قطعات دیگر به شمار آید و نقش بسزایی در جذب داشته باشد. مخاطب . چرا که انتخاب چنین رپرتوارهایی که همذات پنداری ویژه ای با گوش مخاطب ایرانی دارد، می تواند رویکرد مناسبی برای اجراهای مقابل ارکستر موسیقی ملی ایران باشد.

در قسمت دوم این کنسرت، گروه اجرایی یاد و خاطره مرحوم امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایران را که در آستانه صدمین سالگرد دارفانی را وداع گفت، گرامی داشتند و قطعه «چشم به راه» ساخته شده را اجرا کردند. این هنرمند فقید با تنظیم همایون رحیمیان. .

پس از اجرای این قطعه آثاری چون «رقص پروانه ها» با آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان، «سوئیت دانا (قسمت سوم پایکوبی)» ساخته محمدرضا تفضلی آهنگساز و نوازنده که در سال های گذشته با حضور اساتیدی چون محسن الهامیان، حسن ریاحی، مهران روحانی، علیرضا مشایخی و محمد سعید شریفیان بهره بردند و آهنگ “سپیده دم” با آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان تقدیم حاضران شد.

از دیگر نکاتی که در اجرای شب گذشته ارکستر موسیقی ملی می توان به آن اشاره کرد حضور موثر سازهای ایرانی در کنار سازهای بین المللی بود که با توجه به انتخاب قطعات قسمت دوم توانست جلوه مناسبی را ارائه دهد. از این نزدیکی به مخاطب روشی که کارشناسان و منتقدان عرصه موسیقی می توانند با تمرکز بیشتر بر آنچه در مورد کیفیت نوازندگی و انتخاب قطعات اشاره می کنیم، نظرات علمی و کارشناسی بیشتری ارائه دهند، اما اجرای این قسمت از کنسرت ارکستر موسیقی ملی نشان داد که در صورت آشنایی و تحقیق در صورت توجه بیشتر به ذائقه مخاطبان موسیقی ایرانی می توان با ارتقای کیفیت مخاطب در این زمینه به دستاوردهای خوب و جالبی دست یافت.

سید امیرعباس ستایشگر، مشاور عالی و معاون آفرینش های فرهنگی هنری بنیاد رودکی نیز در یادداشتی به مناسبت این کنسرت نوشت:

اجرای امشب ارکستر موسیقی ملی ایران گردشی در فضای ملودی از نظر تنوع رنگ و صدا است. از نگاهی به موسیقی اقوام و رنگ موسیقی آذری تا چرخشی در حال و هوای موسیقی مترقی، اجرای چند قطعه توسط آهنگسازان معاصر برای اولین بار و تکرار خاطرات گذشته که به موسیقی ملی نسبت داده خواهد شد. ، روند انتخاب کادر این برنامه مشخص می شود. آرام همچنین قطعه ای از این هنرمند فقید به یاد استاد امین الله رشیدی هنرمند تازه درگذشته اجرا می شود.

اجرای امشب درباره قطعات بی کلام است. ترانه هایی که امروزه نیازی به همراهی با شعر و خواننده ندارند و تنها با پیچش اصالت نت ها مخاطب را به میزبانی جوهره موسیقی دعوت می کنند. پس هدف این است که پس از شنیدن اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران، همچنان از آن به نیکی یاد کنیم. از این «پا».

مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت، رایین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، فرمحسن بیگلو، آذین نصرتی، رامیسا نفیسی، هلیا محمدولی، سینا صالحی، فرید زکری، امیر مهزیار قاسمی، عرفان جاودنیا، فرناز ویولن زندیه، یک نفر. سانوا عندلیبی، آرش جامع، سارا نادری، آناهیتا عظیمی، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، علیرضا گلستانی، سجاد صالح آبادی، دو نوازنده ویولن، هومان اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، ابوالحسنی، ابوالحسنی، ابوالحسنی. . محمدهادی اسماعیلی، نازنین احمدی، ستارگان کنترباس، دیبا ولی، نوازنده چنگ، هنرمندان بخش سازهای زهی کنسرت ارکستر موسیقی ایران بودند.

در بخش سازهای ایرانی مسعود آذین و آناهیتا رمضانی نوازندگان تار، مژگان محمد حسینی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتوری، پوریا شیوافرد نوازنده نی و فرهاد رحیمیان نوازنده دف گروه اجرایی را تشکیل دادند. .

فلوت نوازان شهرام رکوئی و روشنکنوشی، پیکولو نوازنده غزاله میرزاده، فرشید حفظی فر و آرین قیتاسی نوازندگان ابوا، سیوری شفیعی و محمد ملک لی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی باسون نوازان، نرگس تقی پور، رژیحانیسه، رژیناسه، رژیناسی، رژیناسه علی ضرابی، کامیار ماندگیان، امیررضا صالحی نوازندگان ترومپت، سپهر عباسی، آرین خدایار و مانی داوری نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا و سازهای بادی ارکستر ملی در این کنسرت حضور داشتند.

محمدرضا پناهی نژاد نوازنده تیمپان، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری نوازنده سازهای کوبه ای، جابر تتانی نوازنده سازدهنی، هادی گرهیمانی نوازنده سازهای کوبه ای و قوشا نگر بهزاد صمدانی، قلعه جوق، نوازنده نگار نیز به عنوان گروه معرفی شدند. از هنرمندان سازهای کوبه ای ارکستر موسیقی ملی.

در بخش مدیریت و اداری اسامی محمدرضا صافی به عنوان مدیر ارکسترها، علی جوکار به عنوان مدیر داخلی ارکستر، فاطمه خسروی به عنوان امور اداری ارکستر، ندا یزدانی و ناصر زرگومی به عنوان آرشیو و یادداشت ها، محسن ایلکا. و واحد خداپرست ارکستر منتشر شد.

منبع: مهر

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا