کتاب و ادبیات

خلوت زندان، فرصت رندان؛ تاملی نشانه‌شناسانه در رمان «خار و میخک»

تهران- ایرنا- ادبیات دیوان اندیشه و فرهنگ ملت هاست. در آینه ادبیات، هم افتخارات گذشته یک ملت را می توان دید و هم عزم آنها را برای ساختن آینده شان، و هم داستانی که تصویر زندگی انسان هاست، روایت دیروز، امروز و آینده ملت هاست.

آثار ادبی، اعم از شعر و نثر، وسیله سرگرمی نیست، بلکه میدان اراده و اندیشه است. داستان در آخرین کارکرد خود میدان نبرد است و پیروز میدان نبرد سخت جز با پیروزی در جنگ روایت ها نمی تواند به اهداف خود برسد. در میدان نبرد نظامی، کسی که ابتکار عمل را به دست می گیرد و روایت مورد نظر خود را از صحنه نبرد ارائه می کند و انبوه ارتش های پراکنده در سراسر جهان را تحت عنوان افکار عمومی متحد می کند. او رقیب خود را شکست داده است.

موضوع این گفتار کوتاه، مصداق نبرد رو در رو، مقاومت و پایداری در نظر و عرصه روایت و تصویر است. یحیی سنور که اغلب به عنوان چهره مبارز فلسطینی شناخته می شود و چندین بار سابقه حضور در زندان رژیم صهیونیستی را دارد، داستان زندگی خود را در میان این نشانه ها و فعالیت ها سپری کرده است. یک کارگر و یک سازنده، یک رزمنده مجاهد، یک اسیر و یک زندانی، یک نویسنده گمنام، یک آزاده آزرده، یک فرمانده شجاع، یک شهید و سربلند..

میخک; نماد چیست؟

حضور در زندان های رژیم صهیونیستی پایان خط نبود، حصار بلند و تاریک آن به تسلیم و ندامت منجر نمی شد، اما این بار خلوت زندان برای او که فضیلت شجاعت داشت فرصت ایجاد کرد. و شهادت را دوست داشت، به یادگیری زبان عبری برای ترجمه برخی از آثار عبری و نوشتن و خلق آثار هنری و ادبی زیبا و الهام بخش. در میان آثاری که او خلق کرده، دو رمان به چشم می خورد که یکی از آنها تحت عنوان الشوق و القرنفل منتشر شده است.

خار و میخک یا گل خار و میخک عنوان ترکیبی است که او برای رمانش انتخاب کرده و به طور خلاصه می توان گفت که میخک گلی است که در بوته کوتاه رنگ های مختلفی دارد و با وجود زیبایی بیشتر به عنوان گلی معطر شناخته می شود. گل میخک تاریخی و باستانی است و در فرهنگ ها و ادبیات ملل مختلف معانی مختلفی دارد. در میان آنها، در یونان به عنوان زهره شناخته می شود. یعنی شکوفایی جاودانگی خداوند. در بین مسیحیان نماد مصائب مسیح و در بین پرتغالی ها نماد انقلابی است که منجر به سقوط دیکتاتور وقت شد، در برخی دیگر از کشورهای اروپایی نماد سوسیال دموکراسی است. . اینها برای قرنافل معانی متفاوتی بود که در خور تحقیق ادبی مستقل و کشف سازگاری آن با رمان یحیی سنور است.

دو نکته در مورد این رمان بسیار قابل توجه است. اولاً داستان خار و میخک یک داستان واقعی است نه داستانی تخیلی و معمول است که یک داستان واقعی در زمان و مکان خاصی برای شخص یا افراد اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، داستان واقعی، تاریخچه زندگی افراد خاصی است. خودش می گوید: این داستان مربوط به من و شخص دیگری نیست و با این که وقایع ماجرا درست است، مربوط به این و آن فلسطینی نیست.

سوال این است که چگونه یک داستان می تواند حقیقت داشته باشد اما تجربه افراد مختلف را بیان کند نه یک فرد خاص؟ شاید جوابش این باشد که می خواهد بگوید زندگی با همه فراز و نشیب هایش و دنیا با همه زیبایی هایش، گذشت روز و ماه و سال با همه تنوعش برای هر فلسطینی فقط در چند کلمه خلاصه می شود. و این چند کلمه برای همه یکسان است. شاید جنگ، ویرانی، مقاومت، شهادت، ندای ظلم، مشاهده بربریت و امثال اینها کلیدواژه های همه دنیای یک فلسطینی باشد. نه تنها تجربه ابو ابراهیم.

جالبتر نویسنده رمان است خار و میخک او می گوید تخیل نیز در روایت این داستان واقعی نقش دارد، اما نقش تخیل تنها یک چیز است و آن تبدیل یک تجربه واقعی به رمانی ادبی است وگرنه من تمام اتفاقات رمان را تجربه کرده ام و بسیاری از فلسطینی ها در طول زمان همین را تجربه کرده اند. آنها انجام دادند

نکته دوم بازتاب نشانه شناختی است. یکی از شاخه های نشانه شناسی ادبی، نشانه شناسی عناوین آثار ادبی اعم از شعر و نثر است. در این شاخه از نشانه شناسی، معانی نمادین عنوان اصلی و عناوین فرعی تحلیل می شود. درباره این رمان این سوال مطرح است که چرا یحیی سنور نام رمان خود را خار و میخک گذاشته است؟ چرا میخک؟ چرا..؟ در این زمینه برخی از کارشناسان گفته اند که نویسنده می خواهد بگوید که میخک دولت حماس در غزه تبدیل به خاری می شود که منطقه را به آتش می کشد. او می گوید که حماس قیام برای حکومت نیست، بلکه برای مبارزه و مقاومت است. در این خرمن، گل تازه جوانان فلسطینی، حتی اگر پژمرده شود، تبدیل به خاری می شود که آتش را به خرمن دشمن خواهد انداخت. اما به نظر می رسد تحلیل نشانه شناختی عنوان رمان حکایت از چیز دیگری دارد. اگر خار و گل یا خار و میخک در تحلیل همزمانی با هم ببینیم، آن وقت معنایش این است که جنگ دفاع، ویرانی، سختی و سختی دارد و در عین حال عزت، مقاومت و سربلندی هم دارد.

و اگر تحلیلی زمانی از این عنوان داشته باشیم، به این معناست که از پس جنگ، جهاد و مقاومت، فصل رویش گل و رویش امید و زندگی خواهد رسید این تعبیر به مضامین رمان نزدیکتر است که عبارتند از ناامیدی و امید و شکست و پیروزی و مانند آن و نظم زبانی آن یعنی خار و گل نیز همین نظم را می رساند.

به این ترتیب یحیی سنور که علاوه بر ذوق ادبی، از تحصیلات تخصصی مطالعات ادبیات عرب نیز بهره برده است، برای انتخاب عنوان بهترین و مشهورترین اثر ادبی خود، از نکات ظریف و ظرافت های برجسته هنری بهره برده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا