علم و دانش

فارماکوژنتیک و هوش مصنوعی از بنیان‌های تحقق عدالت در سلامت است

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فارماکوژنتیک، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های نوین از بنیان‌های رسیدن به عدالت در سلامت است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک، امیرحسین تکیان، در آستانه برگزاری نخستین کنگره حضوری و بین‌المللی فارماکوژنتیک اظهار داشت: در دنیای کنونی باید به فناوری‌های نوین که به بهبود زندگی شهروندان، افزایش کیفیت زندگی، کاهش فاصله امید به زندگی و امید به زندگی سالم منجر می‌شود، پرداخت.

وی درباره عدالت در سلامت توضیح داد: عدالت در سلامت به آن معناست که هر شهروندی بدون دغدغه مالی خدمات مورد نیازش را دریافت کند.

تکیان درباره عدالت افقی هم گفت: عدالت افقی یعنی سیاستگذاری نظام سلامت باید به‌نحوی باشد که پول را از شهروندان غنی گرفته و برای شهروند فقیر هزینه کند، در این راستا مسئولیت اجتماعی هم افزایش خواهد یافت که به آن اصل Social Security گفته می‌شود.

دستیابی به عدالت افقی به‌کمک علم فارماکوژنتیک

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: فارماکوژنتیک این امکان را در نظام سلامت ایجاد می‌کند که عدالت افقی برقرار شود و این روش با نگاه پیشگیرانه و درمانی در اجرای این امر موفق خواهد بود.

رئیس پنل فارماکوژنتیک از دیدگاه سیاستگذاری سلامت جهانی گفت: پزشکی شخصی‌سازی‌شده به‌عنوان یک خواسته از سوی مردم مطرح شده است و سالانه ۷۸ تا ۸۰ هزار مرگ منتسب به سرطان در کشور داریم که به‌ کمک فارماکوژنتیک می‌توان درمان‌های هدفمند، مقرون به‌صرفه و با کیفیت و اثربخشی مناسب را برای این بیماران داشت.

تکیان، با اشاره به برخی اشکالات دارویی به‌لحاظ کیفیت و تأثیرگذاری در درمان بیماران گفت: چون کشور ثروتمندی برای هزینه‌کرد گزاف جهت درمان بیماران نیستیم پس باید درمان‌های مقرون به‌صرفه و هزینه اثربخش را به‌کمک فناوری‌های نوین درمان نظیر فارماکوژنتیک انتخاب کنیم.

دولت بنا بر اصل ۲۹ قانون اساسی موظف به تأمین سلامت به‌صورت برابر است

وی با بیان این‌که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی موظف به تأمین سلامت به‌صورت برابر هستیم، تصریح کرد: در پنل فارماکوژنتیک از دیدگاه سیاستگذاری سلامت جهانی در نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک با حضور استادان به‌نام می‌کوشیم که سیاستگذاران نظام سلامت را برای اجرای درمان‌های هزینه اثربخش با استفاده از فناوری‌های نوین متقاعد کنیم.

رئیس پنل فارماکوژنتیک از دیدگاه سیاستگذاری سلامت جهانی گفت: در گذشته تصور بر این بود که بیمه موظف به پرداخت هزینه‌های درمان است اما هم‌اکنون سازمان‌های بیمه‌گر پذیرفته‌اند هزینه در بخش پیشگیری سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای بیمه‌هاست.

تکیان با بیان این‌که فارماکوژنتیک برای ایران‌زمین نه یک فرآیند درمان لوکس بلکه یک سرمایه‌گذاری است، گفت: زمانی این امر محقق می‌شود که سیاستگذاران نظام سلامت متقاعد شوند تا در نظام سلامت یک الگوریتم، راهنما و روشی برای اجرای آن معرفی شود.

وی با اشاره به واژه خرید راهبردی در سیاستگذاری و اقتصاد سلامت گفت: استرالیایی‌ها با این روش، هزینه درمان ۱۰ هزار دلاری را به ۸۰۰ دلار و هم‌ اکنون به ۳۰۰ دلار برای هر شهروند کاهش داده‌اند که بیمه نیز آن‌ را پرداخت می‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: ما نیز می‌توانیم با روش‌های موجود در دنیا برای سلامت عمومی و درمان نابرخوردارترین مردم هزینه مناسبی داشته باشیم.

نخستین کنگره حضوری و بین‌المللی فارماکوژنتیک از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود. این کنگره دارای ۱۰ پنل تخصصی از حوزه‌های مختلف از جمله کودکان، غدد و متابولیسم، مغز و اعصاب، قلب و عروق، سرطان، پوست و گوارش با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از حداکثر امتیاز بازآموزی بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در کنگره یا حضور در نمایشگاه جانبی از طریق سایت کنگره به نشانی اقدام کنند.

فارماکوژنتیک (Pharmacogenomics) رشته‌ای از علم پزشکی است و به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه ترکیب ژنتیکی یک فرد ممکن است بر نحوه پردازش داروهای خاص توسط بدن وی تأثیر بگذارد. این شاخه شامل آزمایش ژنتیکی است که به دنبال تغییرات در ژن‌های خاص است. فارماکوژنومیک زمینه‌ای است که به سرعت در حال رشد است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا