علم و دانش

تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با تراشه کوچک نانویی

تهران- ایرنا- دانشمندان یک تراشه کوچک نانویی ساختند که با آزمایش سریع و دقیق خون می‌تواند وقوع حمله قلبی را تشخیص دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، دانشمندان یک تراشه کوچک نانویی ساختند که با استفاده از آن می‌توان خون را آزمایش کرد و به جای چند ساعت، در پنج تا هفت دقیقه حمله قلبی را تشخیص داد. استفاده از این تراشه در منزل هم ممکن است و به این دلیل اهمیت دارد که در طول حمله قلبی، هر یک ثانیه سرنوشت‌ساز است.

پِنگ ژِنگ (Peng Zheng) از پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا اظهار کرد: در حملات قلبی برای بهبود وضعیت بیمار به اقدامات پزشکی فوری نیاز است؛ بنابراین، تشخیص زودهنگام از اهمیتی فراوان برخوردار بوده و ممکن است بسیار چالش‌برانگیز و خارج از یک محیط درمانی تقریباً غیر ممکن باشد. ما توانستیم یک فناوری جدید اختراع کنیم که با استفاده از آن می‌توان به‌سرعت و با دقت تشخیص داد آیا فردی دچار حمله قلبی شده است یا خیر.

تشخیص حمله قلبی در چند دقیقه با تراشه کوچک نانویی

استفاده از بیوفوتونیک برای تشخیص حمله قلبی

پژوهشگران ابزارهای تشخیصی را با استفاده از بیوفتونیک (استفاده از نور لیزر برای شناسایی نشانگرهای زیستی که واکنش‌های بدن به بیماری هستند) ساختند. آن‌ها از این فناوری استفاده کردند تا اولین علائم حمله قلبی را در خون بیابند.

تخمین زده می‌شود فقط در آمریکا سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر دچار حمله قلبی می‌شوند. تشخیص حملات قلبی بسیار مشکل است؛ زیرا علائم آن بسیار متنوع است و ممکن است در مراحل اولیه حمله، که اقدامات پزشکی بیشترین نتیجه را دارد، نادیده گرفته شوند.

هنگامی که فردی مشکوک به حمله قلبی تشخیص داده می‌شود، به صورت معمول از ترکیبی از آزمایش‌ها برای اطمینان از صحتِ تشخیص استفاده می‌شود: در ابتدا، نوار قلب گرفته می‌شود تا فعالیت الکتریکی قلب اندازه‌گیری شود که حدود پنج دقیقه طول می‌کشد و از آزمایش خون هم برای تشخیص علائم حمله قلبی استفاده می‌شود که حداقل یک ساعت طول می‌کشد و بیشتر اوقات باید تکرار شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا