کتاب و ادبیات

نسخه چاپی نخستین شاهنامه مصور جهان رونمایی شد

تهران-ایرنا- کتاب «شاهنامه بزرگ ایلخانی؛ ابوسعیدنامه، قدیمی ترین نسخه مصور شاهنامه دوره ایلخانی» اثر ابوالعلاء سودآور از انتشارات فرهان و هنر من دیروز با حضور اهالی فرهان در کتابخانه ملی ملک رونمایی شد. و موزه

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم علاوه بر نویسنده کیانوش مشتادی یکی از مترجمان کتاب، امیر خدایان مدیر کتابخانه و موزه ملی ملک، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

سودمند ابوالعلاء نوه حاج حسین آقا ملکواقف بزرگ کشور با تحقیق در مورد این نسخه و جمع آوری عکس از تصاویر آن امکان انتشار این اثر را برای اولین بار در ایران در یک مکان فراهم کرده است.

در ابتدای این مراسم یک مومن درباره معرفی کتاب گفت: شاهنامه ایلخانی یکی از اسناد تصویری و هویتی ماست که تا این نمونه خاص شاهنامه مصور به دست ما نرسیده بود. در بحث شاهنامه، این کتاب یکی از مهم ترین، تعیین کننده ترین و سرآغاز مطالعه شاهنامه است.

مشتیادی افزود: شاهنامه اصلی ایلخانی تا دوره قاجار در ایران بود و بعداً توسط یک خارجی خریداری شد که در اقدامی تأسف بار آن را ورق زد و امروزه هر قطعه از آن در موزه خارجی نگهداری می شود. برای اولین بار تصمیم گرفتیم 72 تصویر از این کتاب را جمع آوری کنیم.

نسخه چاپی نخستین شاهنامه مصور جهان رونمایی شد

در ادامه سودآور نویسنده اثر توضیحاتی در خصوص نحوه گردآوری شاهنامه ایلخانی ارائه کرد و داستان هایی از سفرهای خود به کشورهای مختلف را برای مخاطبان روایت کرد.

وی همچنین با توضیح برخی از تصاویر کتاب به تحلیل و بررسی این اثر بزرگ پرداخت.

سپس با حضور امیر خدریان، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک و تنی چند از مسئولان انتشارات فرهان و هنر من، از کتاب «شاهنامه بزرگ ایلخانی» رونمایی شد.

سودآور در پایان کتاب های خریداری شده توسط علاقه مندان را امضا کرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا