کتاب و ادبیات

یادمان شهید گمنام را در بنیاد ایرانشناسی دریابید+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد علم ایران برای ساخت یادمان شهید گمنام و همچنین مرمت بنای این بنیاد درخواست اعتبار کرد.

دریافت کنید
115 مگابایت

محمدحسین رجبی دوانی وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سال گذشته پس از پیگیری های فراوان موفق شدیم پیکر پاک یکی از شهدای دفاع مقدس را در بنیاد ایران شناسی تشییع کنیم. با توجه به اینکه بنای ایران شناسی به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و بر اساس مصوبه ای از دوران طاغوت دفن اموات در این مکان ها ممنوع است اما در نهایت توانستیم پیکر شهید را در این بنیاد دفن کنیم. چرا که معتقدیم عظمت نام ایران مرهون خون شهداست.

وی با اشاره به وضعیت بودجه بنیاد ایران شناسی افزود: به دلیل ضعف شدید بودجه در این بنیاد، برای یادمان شهید گمنام با مشکل مواجه شدیم. زیرا صندوق بنیاد از ابتدا کم بود و حتی مرمت بنای فونداسیون نیز با مشکل مواجه بود. بنای زیبایی ساخته شده اما بیش از 20 سال است که هیچ اقدامی برای نگهداری آن صورت نگرفته و به شدت فرسوده شده است به طوری که قسمت هایی از آن ریزش کرده است.

با یاد و خاطره شهید گمنام در بنیاد ایران شناسی + فیلم آشنا شوید

رجبی دوانی با بیان پیگیری پیگیری ها برای تامین اعتبارات این بنیاد گفت: اقدام ما تاکنون موفق نبوده است. در زمان حکومت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی ما وارد عمل شدیم و اسفندماه سال گذشته با ایشان جلسه داشتم و شهید رئیسی معاون اجرایی ایشان دستور پیگیری دادند. محسن منصوری معاون اجرایی دولت قبل در اواخر فرودین از بنیاد بازدید کرد و قول قاطع داد که هزینه حرم و مرمت بنا را بپردازند اما شهادت رئیسی باعث شد این موضوع متوقف شود و پیمانکار. حق داشت کار را متوقف کند.

وی ادامه داد: ما پس از آن محمد مخبر ایشان ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند، نامه نوشتیم و موضوع را اعلام کردیم. آقای مخبر به رئیس سازمان برنامه و بودجه هم دستور داد که اقدام کند اما با وجود اینکه یک ماه تا پایان عمر دولت باقی مانده بود، سازمان برنامه در آن زمان اقدامی نکرد.

رئیس بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان حداقل 6 میلیارد تومان برای ساخت ضریح این شهید گمنام پیش بینی شده است، افزود: رئیس شرکت رایسکو که یک هلدینگ خصوصی است هزینه آن را پرداخت کرد. ساخت ضریح ضمن بازدید از بنیاد و کار ادامه یافت. او متوجه شد که قسط اول را به پیمانکار پرداخت کرده اما به دلیل مشکلات مالی پیش آمده، آنها قادر به پرداخت اقساط بعدی نیز نیستند.

با یاد و خاطره شهید گمنام در بنیاد ایران شناسی + فیلم آشنا شوید

وی با اشاره به استقبال مردم از مزار شهید گمنام در بنیاد ایران شناسی گفت: شرمنده مردم منطقه هستم. چون قبل از شروع ساخت ضریح برنامه هایی مانند دعای کمیل برگزار می شد اما این فعالیت ها را متوقف کردیم تا ساخت و ساز ادامه پیدا کند.

رجبی دوانی افزود: ساختمان فونداسیون نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارد. چون مرمتی که انجام دادیم تقریبا یک دهم کاری است که باید انجام شود. البته رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه (سیدحمید پورمحمدی) گفته است که به فکر بنیاد هستند و کمک خواهند کرد و بیش از یک ماه پیش مکاتبه کردیم و منتظر حضور رئیس این سازمان هستیم. برای بازدید از بنیاد

با یاد و خاطره شهید گمنام در بنیاد ایران شناسی + فیلم آشنا شوید

وی در پاسخ به ایرنا در خصوص رعایت تشریفات قانونی در بازسازی ساختمان بنیاد و ساخت یادمان شهید گمنام گفت: تشریفات قانونی زمانی قابل انجام است که بودجه ای برای مرمت اختصاص داده شود. بنابراین در صورت نبود بودجه نمی توان قرارداد را منعقد کرد. چون تعهد و دین برای دولت ایجاد کرده ایم اما از طرفی نمی توانیم شاهد تخریب بنا باشیم و نمی توانیم مزار شهید را رها کنیم. البته طبق اساسنامه بنیاد می توانیم هدایای مردمی دریافت کنیم و همچنین می توانیم در قالب تشریفات ترک قرارداد ببندیم.

رجبی دوانی همچنین به وضعیت برخی از آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی و همچنین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی این بنیاد اشاره کرد و گفت: ساخت بنای فونداسیون در سال 1380 آغاز و در سال 1384 به پایان رسید. حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور به دلیل علاقه ای که به معماری سنتی و مدرن داشت، در ساخت این بنا از کاشی و پنجره به سبک معماری قدیم استفاده کرد. در واقع برای ساخت فونداسیون هزینه شد اما هیچ فکری برای نگهداری آن نشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا