علم و دانش

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

تهران- ایرنا- بر اساس نتایج یک نظرسنجی، بیشتر مردم جهان درک و شناخت خوبی از هوش مصنوعی دارند و معتقدند این پدیده نوظهور، زندگی روزمره و وضعیت شغلی آنها را در آینده دستخوش تغییر خواهد کرد.

گزارشی که مرکز تحقیقاتی ایپسوس (Ipsos) در ۱۷ خرداد امسال (۶ ژوئن) منتشر کرده، به احساسات افراد در مواجهه با هوش مصنوعی نیز پرداخته است. بنا به اعلام پاسخ‌گویان، آنها هنگام استفاده از محصولات و خدمات هوش مصنوعی به میزان تقریباً برابری «هیجان‌زده» و «عصبی» می‌شوند.

این مرکز در ۲ سال گذشته (۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) به منظور رصد و برآورد «نگرش مردم در مورد هوش مصنوعی و پیش‌بینی آنان از تاثیر این فناوری بر جهان آینده»، اقدام به افکارسنجی از ساکنان کشورهای مختلف کرده و نتایج آن را در پایگاه اینترنتی خود منتشر می‌کند.

طبق یافته‌های آخرین نظرسنجی که در خردادماه امسال انجام شده، بیشتر شرکت‌کنندگان (۶۷ درصد) اظهار داشته‌اند درک خوبی از هوش مصنوعی دارند؛ این میزان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. از میان کشورهای مورد بررسی، پاسخگویان ساکن اندونزی با ۸۴ درصد، در شناخت و درک هوش مصنوعی پیشتاز بوده و رتبه نخست را دارند.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

همچنین ۵۳ درصد از پاسخ‌گویان می‌گویند، هنگام استفاده از محصولات و خدمات هوش مصنوعی، هیجان‌زده می‌شوند. این میزان به نسبت سال گذشته کاهش جزئی(۱ درصد) داشته است. طبق نمودار زیر، شرکت‌کنندگان چینی بیش از دیگر افراد از هیجان‌زدگی خود در برخورد با هوش مصنوعی گفته‌اند. بلژیک آخرین رتبه را در این زمینه دارد.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

در پاسخ به پرسشی دیگر، ۵۰ درصد افراد گفته‌اند، هوش مصنوعی آنها را عصبی می‌کند. این میزان به نسبت سال گذشته کاهش ۲ درصدی داشته است. همان‌گونه که نمودار زیر نشان می‌دهد پاسخ‌گویان ایرلندی در این زمینه رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند؛ در مقابل، تعداد کمتری از ژاپنی‌ها دچار این احساس می‌شوند.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

در ترسیم چشم‌انداز آینده هوش مصنوعی، بیشتر شرکت‌کنندگان(۶۶ درصد) بر این باورند که تاثیر این فناوری زندگی روزمره آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد. در این میان چینی‌ها با ۸۶ درصد بیش از دیگر پاسخ‌گویان معتقدند در آینده، زندگی روزمره آنها تحت‌تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. در این زمینه سوئدی‌ها پایین‌ترین رتبه را دارند.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

به طور کلی ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فکر می‌کنند افزایش استفاده از هوش مصنوعی در آینده تاثیر خوبی روی وضعیت شغلی آنها خواهد گذاشت. در مقابل ۱۶ درصد معتقدند این فناوری شرایط شغلی آنها را در آینده بدتر خواهد کرد. ۳۹ درصد نیز بر این باورند که وضعیت کاری آنها در آینده با وجود هوش مصنوعی تغییری نخواهد کرد. بیشترین خوش‌بینی درباره آینده وضعیت شغلی افراد تحت تاثیر هوش مصنوعی مربوط به ساکنان کشور چین است.(۶۲ درصد)

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، ۳۶ درصد از کل مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در سال‌های آینده جایگزین شغل آنها شود. از بین ۳۲ کشور مورد بررسی، پاسخ‌گویان تایلندی بیشترین و در مقابل، هلندی‌ها کمترین نگرانی را در این مورد دارند.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

براساس داده‌های نمودار زیر، بیش از ۳۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان در این پژوهش انتظار دارند توانمندی‌ها و امکانات هوش مصنوعی، بازار کار را در سال‌های آتی بهبود می‌بخشد. در مقابل، ۳۶ درصد معتقدند این تاثیر منفی خواهد بود و وضعیت بازار کار در آینده بدتر خواهد شد.در این میان به تفکیک، پاسخ‌گویان مکزیکی بیشترین و لهستانی‌ها کمترین پیش‌بینی مثبت را داشته‌اند.

مردم جهان درباره هوش مصنوعی و تاثیرات آن چگونه می‌اندیشند؟

جامعه آماری این نظرسنجی، افراد بزرگسال از ۳۲ کشور و حجم نمونه ۲۳ هزار ۶۸۵ نفر بوده است. این پیمایش در بازه زمانی ۱۹ آوریل تا ۳ می ۲۰۲۴ (۱ تا ۱۴ خرداد ۱۴۰۳) انجام شده است. کشورهای مورد بررسی عبارتند از، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، نیوزیلند، اسپانیا، ایالات متحده، آرژانتین، بلژیک، شیلی، کلمبیا، مجارستان، اندونزی، ایرلند، مالزی، مکزیک، هلند، پرو، لهستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، سوئد، سوئیس، تایلند، ترکیه و هند.

منبع:
file:///C:/Users/r۹۰۲۶۹۳/Downloads/Telegram%۲۰Desktop/Ipsos-AI-Monitor-۲۰۲۴.pdf

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا