بهداشت و درمان

جراحی بینی لب شکری | رینوپلاستی بیماران شکاف لب و کام

رینوپلاستی بیماران شکاف کام و لب به تقویت ساختارهای ضعیف غضروفی بینی از طریق پیوند غضروف دنده ای و اصلاح فرم کلی بینی کمک می کند. جراحی بینی لب شکری در دو مرحله انجام می شود.

جراحی لب بینی برای دیابت

شکاف کام یا شکاف لب یکی از مشکلات مادرزادی است که در اثر بیماری مادر یا سندرم های ژنتیکی ایجاد می شود. افرادی که از این عارضه رنج می برند؛ آنها ناهنجاری های شدید در داخل و اطراف بینی دارند. در واقع وقتی ساختارهای صورت به خوبی شکل نگرفته باشند. این نوع ناهنجاری های ظاهری رخ خواهند داد. «لب قند» یا «شکاف کام» به دلیل ضعف غضروف های بینی ایجاد می شود. برای اصلاح فرم بینی در این بیماران نیاز به جراحی بینی است.

رینوپلاستی بیماران شکاف کام و لب به تقویت ساختارهای ضعیف غضروفی بینی از طریق پیوند غضروف دنده ای و اصلاح فرم کلی بینی کمک می کند. رینوپلاستی بیماران شکاف کام و لب در دو مرحله انجام می شود. در واقع دو نوع جراحی بینی وجود دارد. جراحی اولیه در سنین پایین انجام می شود تا رشد بعدی بافت ها و غضروف ها به صورت طبیعی ادامه یابد. در این صورت به تدریج لبه های شکاف به هم می رسند. جراحی ثانویه که از جراحی اولیه پیچیده تر است. بعد از پایان بلوغ یعنی از سن 16 سالگی به بعد انجام می شود تا مشکلاتی مانند انسداد بینی به طور کامل درمان شود و کانتور مناسب روی بینی ایجاد شود.

به طور کلی، جراحی ترمیم شکاف بینی به نام رینوپلاستی. نه تنها زیبایی بیمار را بهبود می بخشد، بلکه به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس بیمار نیز کمک می کند. در این مقاله به طور مفصل در مورد جراحی بینی لب شکری با شما صحبت خواهیم کرد. نحوه درمان و نوع مراقبت بعد از جراحی از دیگر موضوعات مهمی است که در این مقاله به آنها پرداخته می شود. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

مشکلات بینی در بیماران شکاف کام و لب

مشکلات مربوط به شکاف کام و لب از همان ابتدا در دوران شیرخوارگی مشاهده می شود. هنگامی که کودک شیر یا غذا می خورد، به دلیل شکافته بودن سقف دهان، کودک در قورت دادن غذا دچار مشکل می شود. اما این تنها مشکل در بیماران دیابتی نیست. این عارضه می تواند با مشکلات دیگری نیز همراه باشد:

  1. سوء تغذیه؛ زیرا خوردن غذا و قورت دادن آن برای کودکان مبتلا به شکاف کام و لب مشکل است. آنها در دریافت تغذیه مناسب مشکل دارند و حتی از سوء تغذیه رنج می برند. زیرا نمی توانند تمام غذا را به درستی قورت دهند.
  2. عفونت گوش؛ در اکثر نوزادانی که دیابت دارند؛ عفونت گوش دیده می شود. شکاف کام می تواند منجر به عفونت های مکرر گوش و مشکلات شیپور استاش شود. انسداد شیپور استاش باعث تجمع مایع در گوش میانی و عفونت می شود. در صورت عدم درمان، عفونت مزمن می تواند آسیب جدی به پرده گوش وارد کند.
  3. از دست دادن شنوایی؛ عفونت های مکرر گوش می تواند باعث کاهش شنوایی در کودکان شود.
  4. مشکلات دندانی؛ مشکلات دندانی مانند از دست دادن دندان در کودکان مبتلا به شکاف کام دیده می شود. همچنین این کودکان ممکن است؛ دندان های اضافی داشته باشید.
  5. سینوزیت مزمن؛ گزارش هایی مبنی بر فراوانی بالای سینوزیت مزمن در بیماران شکاف کام و لب به خصوص کودکان وجود دارد که ممکن است مربوط به “هیپوپلازی فک بالا” و حجم کم “سینوس ماگزیلاری” مربوط به شکاف باشد.
  6. مشکل در گفتار؛ یکی دیگر از اختلالات ناشی از شکاف کام، خروپف و درست صحبت نکردن بیمار است.

امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی و رشد تکنیک های جراحی، بسیاری از این مشکلات از طریق جراحی بینی قابل درمان هستند.

عمل جراحی بینی لب شکری چگونه است؟

رینوپلاستی لب شکری یکی از جراحی های زیبایی محسوب می شود که هدف از انجام آن ترمیم شکاف های ایجاد شده در اطراف بینی و اتصال صحیح نقاط ناقص و باز روی بینی و اطراف دهان می باشد. این جراحی نه تنها به زیبایی بینی و صورت بیمار کمک می کند. همچنین عملکرد طبیعی او را بهبود می بخشد.

عمل جراحی بینی لب شکری چگونه است؟عمل جراحی بینی لب شکری چگونه است؟

تغییر شکل شکاف بینی یک چالش پیچیده در جراحی پلاستیک و زیبایی است. زیرا پوست، غضروف، مخاط و ساختار اسکلتی بینی را به طور همزمان درگیر می کند. ناهنجاری های آناتومیک باید قبل از جراحی اندازه گیری شود. درک آناتومی پاتولوژیک در شکاف های یک طرفه و دو طرفه برای دستیابی به نتایج زیبایی شناختی و عملکردی رضایت بخش ضروری است. جراحی برای بیماران شکاف کام و لب در دو مرحله به شرح زیر انجام می شود:

  • رینوپلاستی اولیه دیابتی؛ در عمل اولیه که در دوران کودکی انجام می شود. بیمار تحت بیهوشی عمومی برای ترمیم شکاف لب است. معمولاً از پیوند غضروف و استخوان برای ترمیم شکاف لب استفاده می شود. هدف اصلی جراحی بینی لب شکری اولیه این است که لبه های شکاف به درستی در کنار هم قرار گرفته و بینی به طور متعادل رشد کند. شکاف بینی باید تا سن 5 سالگی ترمیم شود.این نوع جراحی علاوه بر بهبود زیبایی به بهبود عملکرد بینی نیز کمک می کند. انجام جراحی در سنین پایین باعث کمتر دیده شدن اسکار و اسکار می شود.
  • رینوپلاستی ثانویه دیابتی؛ این نوع جراحی بسیار پیچیده تر از جراحی اولیه است. در این مرحله از جراحی بینی، بیمار تحت بیهوشی عمومی نیز قرار دارد. یک برش کوچک در قاعده بینی ایجاد می شود تا قسمت هایی که نیاز به اصلاح دارند از طریق این برش اصلاح شوند. در این مرحله ممکن است نیاز به برش غضروف، پیوند غضروف یا پیوند برای بازسازی کامل و صحیح شکل بینی باشد. پیوند غضروف نیز برای اصلاح نوک بینی انجام خواهد شد. در نهایت، پزشک ممکن است از آتل برای حفظ کانتور بینی بعد از عمل استفاده کند.

به طور کلی رینوپلاستی برای بیماران شکاف کام و لب با هدف ایجاد تقارن بین سوراخ های بینی، ایجاد زاویه مناسب بین نوک بینی و لب بالایی، شکل دادن به کمان کوپید (منحنی در مرکز لب بالا) انجام می شود. ترمیم قاعده بینی و غیره.

زمان مناسب برای جراحی بینی برای بیماران شکاف کام و لب

یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های خانواده ها دانستن زمان انجام جراحی بینی و لب های قندی است. بهترین زمان برای جراحی بینی برای بیماران شکاف کام در دوران کودکی و شیرخوارگی است. بهتر است جراحی اولیه قبل از 5 سالگی انجام شود تا رشد بعدی بافت های بینی به طور طبیعی ادامه یابد.

زمان مناسب برای جراحی بینی برای بیماران شکاف کام و لبزمان مناسب برای جراحی بینی برای بیماران شکاف کام و لب

جراحی ثانویه و اصلاحی باید پس از تکمیل رشد اسکلتی و غضروفی بینی انجام شود. در واقع جراحی بینی اصلاحی لب شکری باید برای خانم ها بین سنین 18 تا 21 سال و برای آقایان بین 16 تا 18 سال انجام شود. ممکن است از تکنیک های پزشکی متفاوتی برای جراحی لب شکری استفاده شود. «سپتوپلاستی»، «تیپ‌پلاستی» و «توربینوپلاستی» از مهم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده در جراحی بینی هستند.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی لب شکری

برای انجام رینوپلاستی برای بیماران شکاف کام، قبل و بعد از عمل باید احتیاط کرد جراحی لب بینی برای دیابت توجه داشته باشید که. در ادامه به معرفی انواع روش های مراقبت می پردازیم.

مراقبت های قبل از عمل جراحی بینی لب شکری

  1. فهرستی از داروهایی را که کودک مصرف می کند به پزشک ارائه دهید.
  2. آزمایشات و معاینات فیزیکی قبل از جراحی انجام می شود.
  3. نحوه خوردن و استفاده از غذا قبل از عمل توسط پزشک شرح داده شده است.
  4. کودک باید 4 ساعت قبل از جراحی با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شود.
  5. کودک می تواند تا دو ساعت قبل از جراحی مایعات شفاف مصرف کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی لب شکری

  • از والدین خواهشمند است خواب مناسب را پس از جراحی به کودک آموزش دهند. کودک نباید روی ناحیه آسیب دیده بخوابد.
  • پس از جراحی، برخی محدودیت های غذایی برای بیمار در نظر گرفته می شود. مثلاً بیمار نباید ترد، سفت، تند و … بخورد.
  • محل بخیه ها باید تمیز و ضد عفونی شود.
  • کودک باید با استفاده از فنجان یا سرنگ کوچک تغذیه شود.
  • باید مراقب باشید و از گذاشتن قاشق، دماسنج و هر وسیله خارجی دیگر در دهان کودک خودداری کنید.
  • خط بخیه و اطراف آن باید بعد از هر بار مصرف غذا تمیز شود.
  • باید مراقب بود تا از آسیب یا هرگونه فشار اضافی به نواحی جراحی جلوگیری شود.

صحبت پایانی در مورد جراحی بینی لب شکری

شکاف کام و لب یکی از مشکلات ژنتیکی است که در بدو تولد باعث ناهنجاری های شدید در بینی و اطراف آن می شود. این اختلال می تواند مشکلات زیادی مانند عفونت گوش، کم شنوایی، مشکلات دندانی، مشکلات گفتاری و سینوزیت مزمن ایجاد کند. این جراحی در دو مرحله و با هدف تقویت غضروف های ضعیف، بستن شکاف لب و تغییر شکل بینی انجام می شود. بهترین زمان برای انجام جراحی اولیه قبل از 5 سالگی است. جراحی اصلاحی بعد از بلوغ یعنی بعد از 16 سالگی توصیه می شود. رینوپلاستی بیماران شکاف کام زمانی نتایج عالی و موفقیت آمیزی را به همراه خواهد داشت که مراقبت های قبل و بعد از جراحی به دقت دنبال شود و جراحی در کلینیک های پیشرفته و مجهز انجام شود.

منبع: کوئیک فیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا