کتاب و ادبیات

۱۰۰ نفر از نام‌آوران زبان و ادبیات کُردی تجلیل شدند

سنندج – ایرنا – همایش بزرگداشت نام زبان و ادبیات کردی در قالب تجلیل از میراث معنوی ایرانیان در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کردستان شامگاه پنجشنبه در مراسم تجلیل از 100 نفر از مردم زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان گفت: زبان کردی یکی از شاخص های اصلی هویت ایرانی، فرهنگ و گنجینه غنی و اصیل است. با سابقه ای هزاران ساله .

وی افزود: فرهنگ کرد نشات گرفته از شعر است که تاکنون تنها بخشی از آن معرفی شده است و به عنوان معدنی غنی نیازمند کاوش و تحقیق است تا به جایگاه واقعی خود در جهان برسد.

استاندار کردستان جایگاه زبان و ادبیات کردی را در ادبیات کشور والا و والا دانست و افزود: باید تلاش کنیم با تلاش و حضور بزرگان، پژوهشگران و علمای کُرد آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

زارعی کوشا ادامه داد: برگزاری چنین همایش و برنامه هایی موجب رشد و توسعه زبان کردی به عنوان یکی از شاخص های اصلی هویت ایرانی می شود چرا که ترویج و توسعه یکپارچه گنجینه زبان و ادبیات کردی به توسعه این فرهنگ غنی

وی زبان و ادبیات، فرهنگ و آداب و رسوم کردی را معدن و گنجینه ای ارزشمند توصیف کرد و افزود: باید غنا و تاریخ علمی و ادبی اقلیم کردستان و مناطق کردنشین را به درستی معرفی کنیم.

استاندار کردستان یادآور شد: معتقدیم تا کنون 2 نگرش باعث شده تا زبان و فرهنگ کردی آن گونه که شایسته است معرفی نشود. یکی اینکه توسعه زبان و فرهنگ کردی را در نفی زبان رسمی دنبال کرده است که نگرش معیوب و افراطی است و در مقابل این نگرش، نگاه و مخالفت غیرمنطقی وجود دارد که هر نوعی را برابر می داند. توجه به زبان و فرهنگ کردی مترادف نفی فرهنگ رسمی می داند که این نیز برداشتی نادرست است.

زارعی کوشا با بیان اینکه زبان هویت مردم است، گفت: هر نوع توجه به فرهنگ کردی با بهره مندی از حضور اساتید و شاعران ادبیات کُردی و برنامه ریزی صورت گرفته تا بتوانیم این غنای فرهنگی کشورمان را به درستی و به درستی معرفی کنیم. جهان. این وظیفه خطیر همه است.

استاندار کردستان با بیان اینکه روز جهانی لباس کردی فرصتی برای معرفی مردم کرد و ترویج این هویت بومی است، ادامه داد: اسفندماه سال گذشته در روزی که به نام لباس کردی نامگذاری شده برای اولین بار توصیه کردیم. که در این روز همه مسئولان و کارمندان و هرکس به مردم خدمت می کند در صورت امکان با لباس کردی در محل کار حاضر شود.

زارعی کوشا افزود: این فرصتی را فراهم کرد تا نشان دهیم به این لباس مجلل که نماد و نشانه فرهنگ کردی است افتخار می کنیم.

100 نام از زبان و ادبیات کردی تجلیل شد

به گزارش ایرنا، مراسم تجلیل از میراث معنوی ایرانیان و مفاخر زبان و ادبیات کردی با هدف تجلیل از خدمات ارزنده نویسندگان، نویسندگان و شاعران کُرد و در 12 محور اصلی شعر، رمان، نقد، ادبیات، آموزش و پرورش و ادبیات کودک و نوجوان با حضور 15 داور داخلی و خارجی برگزار شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا