اینترنت

ژاپن به سرعت ۴۰۲ ترابیت‌برثانیه با فیبر نوری تجاری رسید

محققان ژاپنی موفق شدند به سرعت انتقال داده های خیره کننده 402 ترابیت بر ثانیه بر روی کابل های فیبر نوری تجاری دست یابند.

به گزارش TechNock، موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) به همراه سایر موسسات رکورد جدیدی را برای انتقال داده با سرعت 402 ترابیت بر ثانیه در فیبر نوری تجاری ثبت کردند. جزئیات این دستاورد در کنفرانس ارتباطات فیبر نوری (OFC) 2024 در سن دیگو ارائه شد. برای این آزمایش، تیم تحقیقاتی NICT توانست سیگنال‌ها را از طریق 1505 کانال در فاصله 50 کیلومتری (حدود 31 مایل) کابل فیبر نوری ارسال کند.

Tomshardor می نویسد که آنها از شش نوع تقویت کننده و یک اکولایزر بهره نوری استفاده کردند که از 37 تراهرتز پهنای باند استفاده نشده برای دستیابی به سرعت انتقال 402 ترابیت در ثانیه استفاده کرد. یکی از تقویت کننده های مورد استفاده در این آزمایش، تقویت کننده فیبر دوپ شده با تالیم است که از سیستم های باند C یا C+L استفاده می کند.

همچنین از تقویت کننده های نوری نیمه هادی و تقویت کننده های رامان استفاده شد که به سرعت انتقال داده 256 ترابیت بر ثانیه در پهنای باند تقریباً 20 تراهرتز دست یافت. در این آزمایش از تقویت کننده های دیگری نیز استفاده شد که پهنای باند تجمعی 25 هرتز را برای سرعت انتقال داده تا 119 ترابایت فراهم می کرد. در نتیجه حداکثر سرعت قابل دستیابی آنها نسبت به سرعت انتقال داده قبلی 25 درصد و پهنای باند انتقال 35 درصد افزایش یافته است.

این دستاورد با فناوری موجود مورد استفاده توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی قابل دستیابی است. در حالی که این موفقیت توانایی های کشف نشده فناوری فعلی را نشان می دهد، یافته های این تحقیق همچنین نشان دهنده طول عمر بالقوه فناوری موجود و سهولت گسترش زیرساخت فیبر نوری با نسل های جدید کابل ها و سیستم های نوری است.

فیبر نوری تجاری

این آزمایش نشان می‌دهد که فناوری WDM می‌تواند تمام انتقال‌های اصلی را پوشش دهد و این سرعت‌ها را با استفاده از باندهای ناشناخته فراهم کند.

اگرچه محققان مرتباً رکوردهای جهانی را برای دستیابی به بالاترین سرعت داده ممکن از طریق فیبر نوری می شکنند، اما دستیابی به این سرعت ها مستلزم انواع جدیدی از کابل ها است که از فیبرهای متعدد و سخت افزار جدید استفاده می کنند.

دستیابی به چنین ارتقاهای عمده ای برای بسیاری از ارائه دهندگان در سراسر کشور یک گزینه غیرممکن خواهد بود، چه رسد به ارائه دهندگان خدمات منطقه ای و محلی که هنوز از کابل های مسی استفاده می کنند. استفاده از کابل های چند فیبر نیز منجر به ضخیم تر شدن کابل ها و افزایش هزینه های تولید می شود.

نسل جدیدی از خدمات اینترنتی احتمالاً با دستیابی به سرعت‌های بالقوه فراتر از 5G از طریق کابل‌های موجود ایجاد می‌شود. تحقیقات توسط سازمان‌هایی مانند NICT برای توسعه روش‌ها و اجزای تقویت‌کننده جدید و تحقیق در مورد پهنای باند جدید و سازگاری آن با زیرساخت‌های موجود ادامه خواهد یافت.

منبع: سایت خبری تک‌ناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا